![]() |
En daarmee wil je w�*t precies aanduiden?
Overigens staat Fries niet tussen mijn voorbeeldjes (had ik misschien Freek moeten opvoeren) en is Gronings waarschijnlijk zo Nedersaksisch als West-Vlaams. Wat ook al helemaal niets aan mijn opmerking afdoet, vermits zowat iedereen zal merken wie de Groninger is en wie de West-Vlaming. |
Citaat:
Iedere keer spreekt men met graagte over Nederland en ook Holland als een eenheid Maar het is wel erg simpel om alles maar onder 1 noemer te stellen. |
Niemand zal de veelheid van dialecten en een subtaal in Nederland ontkennen, denk ik.
Mij ging het om dit citaat: "dat men aen Vlamingen en nog veel meer aen Walen het Hollandsch niet opdringe." Waarbij Het Hollands als verzamelnaam voor de taal ten Noorden van Brabant (ongeveer) werd bedoeld. Een verzamelnaam, die in de context niet mis te verstaan is en allicht verwijst naar een soort Standaardnederlands, waarin geen rekening gehouden werd met de eigenheden van het Zuid-Nederlands. Een situatie die zelfs nu nog standhoudt in woordenboeken, waarin tot nog niet zo lang geleden Zuid-Nederlands synoniem was van "te vermijden". C'est tout. |
Citaat:
|
Niemand verwacht éénvormigheid in het taalgebruik van 17 miljoen Nederlanders.
|
Citaat:
|
Citaat:
De accenten of dialecten in Holland lopen dermate uiteen dat ze niet verstaanbaar (kunnen) zijn voor 'andere Hollanders'. En dan heb ik het over Holland, niet eens over Nederland. |
Citaat:
Ook Nederlandse werken uit die tijd blijven voor ons een moeilijke brok. De toenmalige stijl weten maar weinig mensen nog te appreciëren. Daarnaast is het zo dat onze taal op dat vlak een grotere evolutie heeft doorgemaakt dan bijvoorbeeld het Engels. Vandaar dat je ook maar weinig Nederlandse schrijvers van die tijd in onze bibliotheken zal aantreffen. |
Citaat:
Kom eens af met feiten in plaatsen van gewoon woorden zonder inhoud neer te schrijven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
U schijnt wel een heel beperkte kijk te hebben op wat cultuur nu eigenlijk inhoudt. |
Citaat:
|
Citaat:
Dus, wat u schrijft, is echt klinkklare onzin. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Niemand spreekt over "ideaal", maar wel over "standaardtaal" trouwens. Als ik een Jan Becaus hoor praten, vind ik zijn taal alvast veel nauwer aansluiten bij wat de standaard is dan als wanneer Van Tilt zijn mond open doet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:26. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be