Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Onderteken de petitie tegen bedrijfswagens (https://forum.politics.be/showthread.php?t=210155)

Tavek 1 december 2014 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 7433896)
Als die er al zijn.
En ga jij, grote verdediger van de gewone man, nu plots gaan zeggen dat het de werkgever ten goede komt als respons op de middenklasse werknemer die de pineut is?

De werknemer heeft er niks aan om iedere dag richting Brussel in de file te staan. Dat wordt nu sterk aangemoedigd door de fiscaal supervriendelijke bedrijfswagen.

Geef hem een budget (km vergoeding, treinabbo, eigen wagen, thuiskantoor !...) wat hij vrij kan gebruiken, in functie van zijn job. Tzal minder zijn als het lease budget, maar dat zal de noodzaak voor slimme beslissingen in het kader van de mobiliteit enkel vergroten.

Tavek 1 december 2014 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leenmans (Bericht 7433925)
Dat wist ik. Ik ben zelf in dat geval.

Maar linkse werknemers zelfstandig en verantwoord werken?
Voor een baas? ;-)

Pas op, hé... Hier en daar zal zo iemand wel te vinden zijn.

Als hij of zij zijn werk niet fatsoenlijk doet, pakt ge een rechtse rakker in de plaats he.

Athelas 2 december 2014 00:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7433542)
Maaltijdcheques doen mij niet in de file staan, vervuilen niet.

Kromme vergelijking. We hebben een mobiliteitsinfarct, en met een tax shift kunnen we dat deels oplossen.

Maaltijdcheques vervuilen niet? Dat is ook het stomste wat ik vandaag gelezen heb.

Mambo 2 december 2014 00:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7433716)
Mijn oom was handelsreiziger in de jaren 70.Die reed tegen een kilometervergoeding.Ik dacht dat dat toen ongeveer een 8 frank was de km.

Zou wel kunnen.
Ik had in de jaren 80 ongeveer 12 frank
+ dat ik 3 man meenam die me ook elk 4 frank gaven.
Per dag had ik 2400 frank verplaatsingen.

Laat u dus per km betalen en neem een paar collega's mee.
Veel minder auto's op de baan en meer centjes in de broodzak.

Wapper 2 december 2014 00:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7433644)
Ik stel dat we gewoon bedrijfswagen gaan belasten als gewoon loon (bedrijfsvoorheffing en RSZ) en daarmee een algemene loonlastenverlaging financieren.

Dat gaat bedrijfswagen fors ontmoedigen (cfr. NL) en mensen meer bewuster om laten gaan met hun mobiliteit.

Duidelijk ?

Het Simplistisch Verbond slaat weer toe. :rofl:
Mensen die het moeten hebben van een proletarische km-vergoeding gaan het nooit snappen. Een deel van het BRUTO loon v.d. werknemer wordt gebruikt om de bedrijfswagen te financieren. Is dat nu zo moeilijk?

Demper 2 december 2014 00:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7434024)
Is dat nu zo moeilijk?

Natuurlijk niet.

Deze maatschappij teert op jaloezie en hebzucht.

Dat is wat de machthebbers willen: het volk dat elkaar aanvalt en naar het leven staat.

Geen betere garantie voor het behouden van de macht.

Mambo 2 december 2014 00:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7434024)
Het Simplistischbedrijfswagensat weer toe. :rofl:
Mensen die het moeten hebben van een proletarisceenrgoeding gaan het nooit snappen. Een deel van het BRUTO loon v.d. werknemer wordt gebruikt om de bedrijfswagen te financieren. Is dat nu zo moeilijk?

Dat zal dan toch wel aangepaste rekenkunde zijn.
Een bedrijfswagen is voor het bedrijf een aftrek post waar geen sociale bijdragen op zitten.
Voor de werknemer is het een extra legale loon waar hij wel lasten op betaald.
Of je dus tevreden moogt zijn met een bedrijfswagen?
Toch niet als je eens goed rekent.

Mambo 2 december 2014 00:33

Nu is de km vergoeding 14 frank of 0,3461€
Als je dagelijks 100 km doet zit je per maand al snel boven de 700€ en dat is niet belastbaar.
Neem nog wat collega's mee en je hebt 4 keer zoveel dan bij een bedrijfswagen die wel belast is.

demonen 2 december 2014 01:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 7432970)
De BBL heeft een petitie gestart tegen de staatsfinanciering van de vele duizenden bedrijfswagens op onze wegen. Ik ben niet echt een aanhanger van de BBL maar ik vind dit wel een goed initiatief. Onderteken de petitie hier:

http://www.petities24.com/stop_verlo...gens_en_diesel

Laat ons alle voordelen afnemen van mensen die de helft van hun salaris afgeven om het systeem draaiend te houden.

AsGardSGO 2 december 2014 01:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door coro (Bericht 7432998)
Oh, is dat zo? Bron?

stagnerende autoverkoop, verlaagde productie of verdwijnen van de laatste autoproducerende fabrieken wat duizende jobs inhoud want toeleveringsbedrijven verdwijnen dan ook.. leasingmaatschappijen die van 100 medewerkers naar 50 of minder gaan,..
Enfin toch raar dat de economische guru's hier zelf het plaatje niet zien ze...

Maar ja als er in verschillende sectoren constant jobs verdwijnen en er geen nieuwe of onvoldoende bijkomen dan vind je gemakkelijk werk he. 600.000 werklozen voor 150.000 banen (totaal arbitrair voorbeeld) dat is geen probleem he; iedereen vind toch werk als hij wil?

AsGardSGO 2 december 2014 01:09

Oh ja nu ik niet meer met Firmawagen rijd en zelf een bekostig zou ik moeten tekenen zeker, al was het maar uit pure gefrustreerde afgunst he.. wel nee toch mooi niet. Hoewel ik verleid ben om de negatieve gevolgen ervan te zien mocht het resultaat hebben die petitie en ze afgeschaft worden blijf ik bij de nee.

Hypochonder 2 december 2014 06:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 7433001)
dat gaan die Voka-yuppies vd nva niet graag lezen.

Dat weet ik nog niet zo:

http://www.hln.be/hln/nl/926/Geld/ar...fswagens.dhtml

Henri1 2 december 2014 06:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa (Bericht 7433425)
Ik ken er genoeg die voor hun baas niet moeten rondrijden maar wel een firmawagen hebben,enkel en alleen voor hun privee gebruik.

Dus dan maar iedereen op een hoopje gooien ?

Henri1 2 december 2014 06:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7433716)
Mijn oom was handelsreiziger in de jaren 70.Die reed tegen een kilometervergoeding.Ik dacht dat dat toen ongeveer een 8 frank was de km.

Nu is dat 30 Cent. Die reizigers zijn echte profiteurs he.

Henri1 2 december 2014 06:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7433719)
De km stand opnemen op regelmatige basis ?

Een GPS ?

Of lees: hoe doen ze het in NL.

Allemaal al perfect mogelijk.

Voor alle zekerheid maar een echte N-VA'er in zijn auto steken ?

Vrijheideerst 2 december 2014 07:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7433654)
Zal aan de leeftijd liggen zeker....Maar goed zeg jij als jongere dan eens iets dat ons kan boeien:-)

Nou, dat houd ik nog in beraad ;-)

Vrijheideerst 2 december 2014 07:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7433499)
trolololo!

:twisted:

dpg 2 december 2014 07:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7433754)
Volgens sommigen hier kost dat nochtans helemaal niet veel......;-)

Dat maak je ervan als je niet leest wat er staat.

Anderen maakten de berekening ook en komen aan bedragen van 500 tot 600 euro. Sites waar je de kostprijs per kilometer kunt berekenen hebben vergelijkbare sommen.

Drosamadaris 2 december 2014 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7433910)
De werknemer heeft er niks aan om iedere dag richting Brussel in de file te staan. Dat wordt nu sterk aangemoedigd door de fiscaal supervriendelijke bedrijfswagen.

Geef hem een budget (km vergoeding, treinabbo, eigen wagen, thuiskantoor !...) wat hij vrij kan gebruiken, in functie van zijn job. Tzal minder zijn als het lease budget, maar dat zal de noodzaak voor slimme beslissingen in het kader van de mobiliteit enkel vergroten.

Niet iedereen werkt in Brussel, niet iedereen kan via thuiskantoor werken, en voor velen is het OV compleet onvoldoende. Jij hoopt dus dat er minder wagens zullen zijn; de realiteit is dat niet per definitie, enkel en alleen omdat jij dat hoopt.

Maar je geliefde middenklasse gaat er wel op achteruit. Je blijft verwijzen naar die wagens als salariswagens, om dan te gaan stellen dat die allemaal maar salaris moeten gaan inleveren. Je komt voor minder op straat vandaag, weet je.

Terwijl het even eenvoudig is om de lease-waarde maandelijks als onbelast netto te storten; dan kan een werknemer nog steeds zelf bepalen hoe hij dat invult.

Hypochonder 2 december 2014 07:57

In feite is het simpel: België is het enigste land ter wereld waar bedrijfswagens zo zwaar gepromoot worden door de overheid. De bedrijven profiteren daar van samen met de werknemers die zo'n bedrijfswagen krijgen. De grootste profiteurs zijn echter de leasingmaatschappijen want die worden hier zowat slapend rijk van.

De mensen die hun auto volledig zelf moeten betalen staan zowat dagelijks in een file die vooral uit bedrijfswagens bestaat en waar enkel een bestuurder in zit... En dit wordt erger en erger. Het moet gewoonweg stoppen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be