Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Vlaams Blok arrest (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=84)
-   -   Vlamingen, kom in het verzet! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=23921)

Raf 11 november 2004 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe
jaja de Walen zijn evenwaardige burgers.
Als Ecolo en NVA ieder evenveel stemmen behalen, dan krijgt ecolo vier (4) zetels en NVA één (1) zetel!

Alle belgen zijn tenslotte gelijk voor de wet nietwaar Raf?

Er zijn dan ook 6 miljoen Vlamingen en slechts 4 miljoen Walen. Aangezien Wallonië en Vlaanderen evenwaardig zijn, moet een Waalse stem nu eenmaal meer gewicht hebben. Dat is de logica zelve.

Jan van den Berghe 11 november 2004 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Er zijn dan ook 6 miljoen Vlamingen en slechts 4 miljoen Walen. Aangezien Wallonië en Vlaanderen evenwaardig zijn, moet een Waalse stem nu eenmaal meer gewicht hebben. Dat is de logica zelve.

Niet correct en wel heel scheve logica. De stemverdeling waarover we het hier hebben betreft immers het federale niveau (het Parlement), waar die er niet in termen van Vlaamse tegenover Waalse vertegenwoordigers wordt gesproken. Sedert de hervorming zijn de kieskringen zijn immers provinciaal en op basis van die kieskringen (inwonersaantal alsook de formule voor de vertegenwoordiging in Kamer en Senaat) wordt het aantal vertegenwoordigers vastlegd. Juist door die berekening krijgt een Franstalige stem een groter gewist in het federale parlement, daar de toegepaste berekening gunstiger is voor de Franstalige provincies dan voor de Nederlandstalige.

Jan van den Berghe 11 november 2004 13:54

Citaat:

In het kader van de evenredigheid heb ik daar inderdaad geen enkel probleem mee.

Er is geen evenredigheid in het federaal parlement. Dit zou immers betekenen dat Kamer en Senaat half uit Vlamingen en half uit Walen zou bestaan. Zo is het evenwel niet.

Raf 11 november 2004 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Niet correct en wel heel scheve logica. De stemverdeling waarover we het hier hebben betreft immers het federale niveau (het Parlement), waar die er niet in termen van Vlaamse tegenover Waalse vertegenwoordigers wordt gesproken. Sedert de hervorming zijn de kieskringen zijn immers provinciaal en op basis van die kieskringen (inwonersaantal alsook de formule voor de vertegenwoordiging in Kamer en Senaat) wordt het aantal vertegenwoordigers vastlegd. Juist door die berekening krijgt een Franstalige stem een groter gewist in het federale parlement, daar de toegepaste berekening gunstiger is voor de Franstalige provincies dan voor de Nederlandstalige.

Rustig ademhalen, Jan... Probeer het nu nog eens in het Nederlands. Hier kan ik geen touw aan vastknopen hoor...

jOOSt 11 november 2004 14:53

Citaat:

Nee, ik vind het leuk dat de Walen evenwaardige burgers zijn.

Dat begrijp ik niet....:? Hun stem is meer waard dan de onze en ze zijn evenwaardig? Voor mij is dat geen democratie.

jOOSt 11 november 2004 14:54

Citaat:

6 miljoen is niet evenwaardig aan 4 miljoen. Dat is toch logisch of niet?

Raf 11 november 2004 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Dat begrijp ik niet....:? Hun stem is meer waard dan de onze en ze zijn evenwaardig? Voor mij is dat geen democratie.

Nee, hun stem is evenveel waard als de onze, maar ze zijn met minder.

thePiano 11 november 2004 14:57

Citaat:

Rustig ademhalen, Jan... Probeer het nu nog eens in het Nederlands. Hier kan ik geen touw aan vastknopen hoor...

Ik denk dat onze Jan dat zelf ook niet kan maar geef toe Raf: voor een Zwart Blokker die het fatsoen probeert op te houden, doet hij toch erg zijn best en klinkt het best wel erg geleerd. ;)

Raf 11 november 2004 14:57

Citaat:

Dat heb ik ook niet gezegd. Ik heb gezegd dat Wallonië evenwaardig is aan Vlaanderen.

thePiano 11 november 2004 14:58

Citaat:

Willem, leer rekenen zodat je leert tellen wat er staat en niet wat je zou willen dat er staat. :)

Raf 11 november 2004 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Ik denk dat onze Jan dat zelf ook niet kan maar geef toe Raf: voor een Zwart Blokker die het fatsoen probeert op te houden, doet hij toch erg zijn best en klinkt het best wel erg geleerd. ;)

Heheh.. Het was inderdaad een verdienstelijke poging. Alhoewel...

thePiano 11 november 2004 15:05

Citaat:

Heheh.. Het was inderdaad een verdienstelijke poging. Alhoewel...

Denk je dat Jan zou slagen in de burgerschapsproef, op voorwaarde wel dat hij die zelf geschreven heeft en zichzelf punten mag geven? Ik denk van wel ;)

jOOSt 11 november 2004 15:08

Beste Raf, volgens u logica en die van de Belgische staat, zouden dus de minderheidsgroepen in Zuid-Afrika allemaal evenveel stemwaarde hebben als de zwarte meerderheid. Raar...

circe 11 november 2004 15:09

Als het gaat over 6.000.000 tegenover 4.000.000 dan neem ik aan dat het aantal te verdelen zetels eveneens over een 6 <-> 4 verhouding wordt uitgespreid.
Dat zou dan betekenen dat zowel in vlaanderen als in wallonie EEN STEM exact evenveel waard is.

Hoe komt het dan dat dit niet zo is?

Wat als de bevolking van Wallonie daalt en die van Vlaanderen stijgt? wordt een vlaamse stem dan telkens minder waard?

Een veel leuker scenario zou echter zijn dat de bevolking in Wallonie STIJGT en die van Vlaanderen daalt.
Wedden dat er snel aanpassingen zouden komen om stante pede een 50/50 verdeling te krijgen?

Dit is toch te ridicuul om dood te doen?

Raf 11 november 2004 15:17

Citaat:

Beste Raf, volgens u logica en die van de Belgische staat, zouden dus de minderheidsgroepen in Zuid-Afrika allemaal evenveel stemwaarde hebben als de zwarte meerderheid. Raar...

8O

Raf 11 november 2004 15:20

Citaat:

Als het gaat over 6.000.000 tegenover 4.000.000 dan neem ik aan dat het aantal te verdelen zetels eveneens over een 6 <-> 4 verhouding wordt uitgespreid.

Waarom een 6 <-> 4 verhouding? Een 5 <-> 5 verhouding zou het moeten zijn...

Citaat:

Dat zou dan betekenen dat zowel in vlaanderen als in wallonie EEN STEM exact evenveel waard is.

Nee, een stem in Wallonië moet meer waard zijn, omdat ze daar met minder zijn.

Citaat:

Hoe komt het dan dat dit niet zo is?

Omdat wij met 6 miljoen zijn en zij slechts met 4 miljoen.

Citaat:

Wat als de bevolking van Wallonie daalt en die van Vlaanderen stijgt? wordt een vlaamse stem dan telkens minder waard?

Natuurlijk.

Citaat:

Een veel leuker scenario zou echter zijn dat de bevolking in Wallonie STIJGT en die van Vlaanderen daalt.
Wedden dat er snel aanpassingen zouden komen om stante pede een 50/50 verdeling te krijgen?

Hetgeen ook niet meer dan logisch is.

jOOSt 11 november 2004 15:31

Citaat:

Waarom een 6 <-> 4 verhouding? Een 5 <-> 5 verhouding zou het moeten zijn...

Nee, een stem in Wallonië moet meer waard zijn, omdat ze daar met minder zijn.

Omdat wij met 6 miljoen zijn en zij slechts met 4 miljoen.

Natuurlijk.

Hetgeen ook niet meer dan logisch is.

Stel nu voor, beste Raf, dat Wallonië 6 miljoen man had en Vlaanderen 4, denk je echt dat de stemmen in Vlaanderen meer waard zouden zijn?

Het Skill Effect 11 november 2004 15:41

Citaat:

Jezus Christus, kerel... Zeg jij OOIT wel eens iets zinnigs op dit forum? :roll:

Altijd die achterlijke one-liners van kleuterniveau in elke topic raken stilaan wel behoorlijk afgezaagd hoor...

hij krijgt zelfs zijn oneliners niet gerijmd, zo amateuristisch is 'r!

Distel 11 november 2004 15:41

Er is helemaal niets logisch aan dat een Walase stem meer waard is dan een Vlaamse. Integendeel, dat is volstrekt onlogisch en is een van de redenen waarom België geen democratie is.

"Ze zijn met minder" is helemaal geen excuus. De mensen die meer dan 1 miljoen euro per jaar verdienen zijn dat ook. Misschien dan maar weer het cijnskiesrecht invoeren?

Raf 11 november 2004 15:42

Citaat:

Stel nu voor, beste Raf, dat Wallonië 6 miljoen man had en Vlaanderen 4, denk je echt dat de stemmen in Vlaanderen meer waard zouden zijn?

Natuurlijk. Heb jij een reden om aan te nemen dat dat niet zo zou zijn?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be