![]() |
Citaat:
2. Heb je mijn commentaar gelezen op dat stukje (https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=198), waar ik de grondwetsherziening als een instrument voor een staatshervorming relativeer…? |
Citaat:
Citaat:
't Zou een interessante studie kunnen zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Als de N-VA nu voor artikel 195 zou stemmen, vind ik dat prima. Het zou één van de weinige positieve dingen zijn die ze de jongste jaren bereikt hebben. |
Citaat:
Wat ze willen is een extra federale kieskring. De drogreden die ze gebruiken (een Vlaming kan niet stemmen voor een Franstalige of Duitstalige en omgekeerd), die ze als een groot onrecht zien, is plots opgelost als voor een klein deeltje van de zetels er federaal gestemd kan worden. Dat het 'grote onrecht' dan blijft bestaan voor al die andere zetels is dan plots geen probleem meer. Als het zo'n gigantisch onrecht is, moet dat gewoon voor alle zetels gelden, natuurlijk. En waarom moet, als we dan toch federaal denken, er een verdeling gemaakt worden met zetels die toebehoren aan Vlaamse en aan Franstalige partijen? Dat duidt er toch op dat men zelf ook niet echt gelooft dat we allemaal Belgen zijn. Want de Franstaligen zijn als de dood voor 'l'état belgoflamand', een unitaire Staat, maar waarin het numerieke overwicht van de Vlamingen zou doorwegen. Dus dan maakt het uiteindelijk voor hen ook wel veel uit of er een Vlaming of een Franstalige op het postje zit. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Die partij hangt aaneen van dat soort halfbakken ingewikkeldheden. |
Citaat:
|
Citaat:
Buiten de grondwettelijke vrijheden, hangt heel die grondvod deftig mijn kloten uit. |
Citaat:
Dit land is geen democratie maar een dictatuur van de Franstalige minderheid. Enkel de Vlaamse onafhankelijkheid kan dit onrecht voor de Vlamingen herstellen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
|
Wonder boven wonder : art 195 zit erin!
Ik hoop dat de Vlaamse kiezer begrijpt wat dat kan betekenen en zijn stemgedrag aanpast. We hebben hier met een unieke gelegenheid te maken. |
Citaat:
Niet héél 'veel', neen, wél 'net voldoende'. Maar als het zelfs voor de 'Europese' verkiezingen niet lukt een 'federale kieskring' georganiseerd te krijgen, zie ik helemaal géén slaagkansen voor een gelijkaardige onderneming op het vlak van 'federale' verkiezingen. :| |
Citaat:
de PS wil NIET weten van een staatshervorming... |
Citaat:
er wordt over niets dat de Vlamingen willen onderhandeld. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:57. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be