Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Is het een goed idee om leeflonen uit te betalen met cheques? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273501)

reservespeler 6 februari 2025 08:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 10467150)
Ter herhaling: betalen met cheques is een VERGIFTIGD geschenk.

Waarom?
Een leefloon (wie verzon ooit die naam?) moet dienen om te overleven, niet om in luxe te baden (wat het nu is).

reservespeler 6 februari 2025 08:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10467153)
Hangt er van af.
Voor mij , als werkende in de privé, zit ik toch al boven het pensioenplafond. Oftewel, als mijn baas me nu €1000 per maand opslag geeft, of €100 cheques van't'eenof't'ander, voor uitkeringen veranderd er bitter weinig voor me.

Het belangrijkste verschil is dat die cheques niet geplunderd worden door de (r)overheid.

De bedoeling van die cheques is in de eerste plaats het geld terug uitgeven in eigen land.

Herr Flick 6 februari 2025 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10467322)
De bedoeling van die cheques is in de eerste plaats het geld terug uitgeven in eigen land.

inderdaad want momenteel is er een ongeziene gigantische kapitaalsvlucht richting verwegistan aan de gang.

reservespeler 6 februari 2025 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10467327)
inderdaad want momenteel is er een ongeziene gigantische kapitaalsvlucht richting verwegistan aan de gang.

Je kunt daarmee lachen, maar het is wel zo.

Anselmo 6 februari 2025 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10466208)
De leefcheque, waarmee je in gelijk welke supermarkt , levensmiddelen en non-food kan aankopen. Behalve cigaretten, drank, lotjes en vape toestanden.

kijk daar kan men dan eten voor kopen en dingen voor het huishouden of schoolspullen voor de kinderen.

Liefst onder de vorm van een betaalkaart op basis van een provisie.
Die provisie kan het leefloon of een andere uitkering zijn die automatisch wordt geboekt. Met die betaalkaart kan men levensmiddelen of kledij kopen. Ook gas, water en elektriciteit of openbaar vervoer betalen.( niets wat betrekking heeft op privaat vervoer = auto/moto ect)
Ook wordt het kindergeld op deze wijze uitgekeerd. (dus ook betalingen i.v.m schoolzaken)
Daardoor wordt het gebruik algemeen en niet alleen door "kwetsbaren")
Uiteraard is deze kaart alleen in ons land geldig.

maddox 6 februari 2025 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 10467534)
Die provisie kan het leefloon of een andere uitkering zijn die automatisch wordt geboekt. Met die betaalkaart kan men levensmiddelen of kledij kopen. Ook gas, water en elektriciteit of openbaar vervoer betalen.( niets wat betrekking heeft op privaat vervoer = auto/moto ect)
Ook wordt het kindergeld op deze wijze uitgekeerd. (dus ook betalingen i.v.m schoolzaken)

Geen slecht idee, maar wel te omzeilen. Iemand die cash nodig heeft kan de "cheque" gekochte goederen verhandelen. Dan is het gewoon een kwestie van uitzoeken wat de beste cash tot cheque verhouding heeft.

reservespeler 6 februari 2025 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 10467534)

Het wordt sowieso een betaalkaart.

Dringende steun wordt nu trouwens ook gegeven via een betaalkaart.

reservespeler 6 februari 2025 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10467578)
Geen slecht idee, maar wel te omzeilen. Iemand die cash nodig heeft kan de "cheque" gekochte goederen verhandelen. Dan is het gewoon een kwestie van uitzoeken wat de beste cash tot cheque verhouding heeft.

Klopt helemaal.
Blijft wel het feit dat die centen in België uitgegeven moeten worden.

maddox 6 februari 2025 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10467612)
Klopt helemaal.
Blijft wel het feit dat die centen in België uitgegeven moeten worden.

Met andere woorden, een pechvogel/luie donder betaald een premium omdat de Blegische staat gewoon iedereen wil leegzuigen.

reservespeler 6 februari 2025 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10467639)
Met andere woorden, een pechvogel/luie donder betaald een premium omdat de Blegische staat gewoon iedereen wil leegzuigen.

Het is wel die pechvogel die op de Belgische staat teert.

maddox 6 februari 2025 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10467645)
Het is wel die pechvogel die op de Belgische staat teert.

Die pechvogel mag bruikbare steun krijgen, tot die pechvogel terug op eigen pootjes kan staan.

Natuurlijk, bepalen wie een pechvogel is, en wie een profiteur, da's minder gemakkelijk.

BigF 7 februari 2025 10:25

Is heel dat gedoe eigenlijk wel de moeite?

Wat kost het opzetten en controleren van een systeem van cheques of betaalkaarten voor leefloners?

In 2023 ging er 2 miljard naar leeflonen in België.
Hoeveel procent zou daar van opgewinkeld zijn in het buitenland?
Iemand die in Meerle bij de grens woont zal al wel eens in NL gaan winkelen maar ik zie iemand uit Vilvoorde dat niet direct doen.

Men doet hier nu alsof al het leefloongeld in het buitenland wordt uitgegeven maar dat is volgens mij zwaar overdreven en bovendien nergens aangetoond. Of mis ik iets?

Volgens dit artikel worden er (in 2023) jaarlijks voor zo'n 1,6 miljard boodschappen in het buitenland gedaan.

Als we weten dat 1,4% van de bevolking van een leefloon leeft en we rekenen die 1,4% door naar de 1,6 miljard die naar het buitenland ging komen we uit op iets van een 22 miljoen. De staat loopt dus iets van een 4 miljoen mis aan btw (aan 21% dan nog) die nu in het buitenland betaalt wordt.

Dus om in het beste geval 22 miljoen in het land te houden (let op: dat is niet hetzelfde als uitsparen) zouden we dus met bonnen of met een systeem van betaalkaarten moeten gaan werken?
Om die 4 miljoen euro aan btw te winnen zou een leefloner niet langer 1km verderop over de grens 10% op zijn uitgaven mogen besparen?

Waar hebben we het in godsnaam over?

Durft een politieker die toestaat dat De Lijn voor miljoenen euro's bussen in China koopt, terwijl de Belgische busbouwers failliet gaan, te ijveren voor het invoeren van een soort cheques om een paar miljoen in het land te houden?

Oma 7 februari 2025 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10467321)
Waarom?
Een leefloon (wie verzon ooit die naam?) moet dienen om te overleven, niet om in luxe te baden (wat het nu is).

Gij meent ook nog dat leefloners nu met een dure Tesla rijden en wonen in een villa met zwembad, gij verwart ne leefloner met ne politieker. :silly:
Je zal vast verheugd zijn voor de bdw super-afbraak-nota waarin leefloners gratis zullen moeten gaan werken voor de gemeenten in ruil voor het leefloon dat minder is dan een werkloosheidsuitkering, dat verklapte mehdi in vtm nieuws.
Dat zal al die werkloze profiteurs es leren werken na twee jaar ontslag omdat hun bedrijf het aftrapte door de hoge loonlasten.
Besparen op straatarme luizen die al niks meer hebben, het kenmerk van afbraakbeleid door bdw/nva en co die in luxe baden.

Gij zit wel enggeestig te melken over een paar leefloners die goedkoper gaan winkelen over de grens maar je bent blind voor de rijken en migranten met miljarden aan kapitaalvlucht naar het buitenland om belastingen te kunnen ontlopen....man, man....hoe zielig.
Bidt maar al dat gij nooit werkloos en leefloner wordt, want als nva-kiezer krijg je geen eurocent meer leefloon en zul je ook gratis moeten werken. :twisted:

Vlad 7 februari 2025 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10467827)

Wat kost het opzetten en controleren van een systeem van cheques of betaalkaarten voor leefloners?

Iemand die in Meerle bij de grens woont zal al wel eens in NL gaan winkelen maar ik zie iemand uit Vilvoorde dat niet direct doen.

Men doet hier nu alsof al het leefloongeld in het buitenland wordt uitgegeven maar dat is volgens mij zwaar overdreven en bovendien nergens aangetoond. Of mis ik iets?

Volgens dit artikel worden er (in 2023) jaarlijks voor zo'n 1,6 miljard boodschappen in het buitenland gedaan.

Als we weten dat 1,4% van de bevolking van een leefloon leeft en we rekenen die 1,4% door naar de 1,6 miljard die naar het buitenland ging komen we uit op iets van een 22 miljoen. De staat loopt dus iets van een 4 miljoen mis aan btw (aan 21% dan nog) die nu in het buitenland betaalt wordt.

Dus om in het beste geval 22 miljoen in het land te houden (let op: dat is niet hetzelfde als uitsparen) zouden we dus met bonnen of met een systeem van betaalkaarten moeten gaan werken?
Om die 4 miljoen euro aan btw te winnen zou een leefloner niet langer 1km verderop over de grens 10% op zijn uitgaven mogen besparen?

Durft een politieker die toestaat dat De Lijn voor miljoenen euro's bussen in China koopt, terwijl de Belgische busbouwers failliet gaan, te ijveren voor het invoeren van een soort cheques om een paar miljoen in het land te houden?

Vermoedelijk meer over geld dat wordt opgedaan aan drugs en gokken dan over geld dat in het buitenland wordt uitgegeven. Dat buitenlandgedoe is maar een nevenargument, een stok om met te slaan. Al zijn 'remittances' door uitkeringstrekkers natuurlijk nogal wrang.

Ik vind het trouwens raar dat men meer drukte maakt over leefloners die een deel van hun inkomen in cheques krijgen uitbetaald dan over werkenden die men evengoed verplicht een deel van hun inkomen te besteden middels maaltijd-, eco-, vrijetijds- en weet ik wat voor cheques nog allemaal. Ik heb deze week vlug nog voor 500 euro ecocheques uitgegeven omdat ik ze anders kwijt was, aan iets wat ik al had en nu veel te vroeg vervang. Vree eco dat dit is ... maar met al die soorten cheques hoeft geen rekening gehouden te worden bij het bepalen van het pensioen natuurlijk ...

Xenophon 7 februari 2025 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10467827)

En wat met onze EU wetgeving die ons vrij verkeer van goederen en personen toelaat? Telt de EU wetgeving dan niet voor iemand die op een leefloon terugvalt?

BigF 7 februari 2025 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 10467883)
En wat met onze EU wetgeving die ons vrij verkeer van goederen en personen toelaat? Telt de EU wetgeving dan niet voor iemand die op een leefloon terugvalt?

Aangezien er in België ook dingen bestaan als Eco- en maaltijdcheques, waarmee je ook niet in het buitenland kan betalen, denk ik dat dat niet het grote obstakel is. Blijkbaar telt die EU wetgeving in die gevallen ook niet.

Ik vraag me vooral af of het sop de kool waard is.

BigF 7 februari 2025 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10467879)
Vermoedelijk meer over geld dat wordt opgedaan aan drugs en gokken dan over geld dat in het buitenland wordt uitgegeven. Dat buitenlandgedoe is maar een nevenargument, een stok om met te slaan. Al zijn 'remittances' door uitkeringstrekkers natuurlijk nogal wrang.

Ik vind het trouwens raar dat men meer drukte maakt over leefloners die een deel van hun inkomen in cheques krijgen uitbetaald dan over werkenden die men evengoed verplicht een deel van hun inkomen te besteden middels maaltijd-, eco-, vrijetijds- en weet ik wat voor cheques nog allemaal. Ik heb deze week vlug nog voor 500 euro ecocheques uitgegeven omdat ik ze anders kwijt was, aan iets wat ik al had en nu veel te vroeg vervang. Vree eco dat dit is ... maar met al die soorten cheques hoeft geen rekening gehouden te worden bij het bepalen van het pensioen natuurlijk ...

Dat heb ik ook nooit begrepen. En het slaat werkelijk nergens op.
De laatste keer dat ik er mee geconfronteerd werd was omdat de kassa van de supermarkt automatisch de cheques in de met de kortste vervaltermijn. Dat waren (zonder dat ik daar van op de hoogte was) mijn consumptie-cheques.

Toen ik enkele weken later een deel van onze pelletkachel wou betalen met consumptie-cheques kwam ik er achter dat die op waren aan boodschappen in de supermarkt... En een pelletkachel kopen met maaltijdcheques werkt natuurlijk niet.

Je wordt dus idd niet enkel verplicht in Be te kopen, je moet ook nog goed in de gaten houden waar je ze aan uit geeft/welke de kassa van je kaart haalt.

Heel die cheques mogen voor mijn part verdwijnen.
Betaal gewoon.

Vlad 7 februari 2025 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10467886)
Dat heb ik ook nooit begrepen. En het slaat werkelijk nergens op.
De laatste keer dat ik er mee geconfronteerd werd was omdat de kassa van de supermarkt automatisch de cheques in de met de kortste vervaltermijn. Dat waren (zonder dat ik daar van op de hoogte was) mijn consumptie-cheques.

Toen ik enkele weken later een deel van onze pelletkachel wou betalen met consumptie-cheques kwam ik er achter dat die op waren aan boodschappen in de supermarkt... En een pelletkachel kopen met maaltijdcheques werkt natuurlijk niet.

Je wordt dus idd niet enkel verplicht in Be te kopen, je moet ook nog goed in de gaten houden waar je ze aan uit geeft/welke de kassa van je kaart haalt.

Heel die cheques mogen voor mijn part verdwijnen.
Betaal gewoon.

Ik begrijp de redeneringen achter al die cheques maar al te goed. Loon kunnen laten stijgen zonder dat het de werkgever dubbel zoveel kost zodat die niet verkassen vanwege onze hoge belastingen en loonkosten, minder pensioen moeten uitbetalen, het koopgedrag 'nudgen', politici die iets willen doen voor hun vette weddes, ...

Mijn lampen, koelkast, wasmachine, ... waren allemaal al vervangen door de groenst mogelijke versies voor ik de eerste keer ecocheques kreeg.
En inderdaad, net als bij jou: enkele weken terug had ik nog 550 euro aan ecocheques, blijkbaar was er in de tussentijd al 50,67 euro weg aan bioproducten in de supermarkt ...

Anselmo 7 februari 2025 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10467639)

Kindergeld is er niet alleen voor de pechvogels... of tenminste daarvan moet men toch tenminste uitgaan.8-)

reservespeler 7 februari 2025 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10467658)
Die pechvogel mag bruikbare steun krijgen, tot die pechvogel terug op eigen pootjes kan staan.

Natuurlijk, bepalen wie een pechvogel is, en wie een profiteur, da's minder gemakkelijk.

We maken het de pechvogels veel te gemakkelijk, zodat de pechvogel geen goesting meer heeft om uit z'n pechperiode te kruipen.

Vroeger crepeerden deze pechvogels van de honger en de miserie die dit met zich meebracht. Ik wil absoluut niet meer naar deze toestanden. Maar ik heb wel de indruk dat de slinger nu ferm doorgeslagen is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be