Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Bestaat "de Ziel"? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=45872)

1handclapping 19 februari 2006 21:36

Beste Diego : gelukkig bestaat alles wat ik kan bedenken daarom nog niet.
Ik kan je met alle soorten van genoegen verwijzen naar een zeer grote
SF literatuur die gewag maakt van de meest fantastische mogelijkheden.
Behalve reizen in de tijd kan men het ook hebben over reizen in de "mogelijkheden". Dit is weliswaar een prachtige geestelijke en ja zelfs spirituele bezigheid, maar in sommige aspecten niet alleen niet-relevant, maar zelfs gevaarlijk !

Vlaanderen Boven 19 februari 2006 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga (Bericht 1553445)
...waarbij u weeral de zekeringskast verwart met de electriciteit die er doorheen stroomt.

Ook de wisselwerking tussen chemische stoffen in onze breinen is materie.

Waarom zo minachtend doen over het product van miljoenen en miljoenen jaren evolutie? Het brein is een fantastisch iets, en het heeft dat 'ziel'-gezever niet nodig.

StevenNr1 19 februari 2006 22:05

Mensen onderscheiden zich volgens mij gewoon te graag, voelen zich grotendeels onterecht speciaal.

drosophila 19 februari 2006 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 1553430)
en edison spruit voort uit het idee van zijn ouders om te copuleren - of maw zoals ik al zei de discussie over de kip en het ei. Wat was er eerst ? ik geloof in de idee als oorzaak - jullie geloven in de materie als oorzaak. Beiden kunnen we echter onze mening aangaande niet bewijzen. Beiden baseren we onze mening dus op geloof ;-)

Klopt niet. Gedurende 99,99% van de evolutiegeschiedenis hebben organismen (=materie) ZONDER "geest", "bewustzijn", "idee" zich voortgeplant. Materie was dus ontegensprekelijk eerst.
Maar van mij mag u gerust geloven wat u zelf wil hoor;-)

lomeanor 19 februari 2006 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ronnydecoster (Bericht 1553110)
Ik begrijp hier iets niet, ben je dan de zelfde persoon waar ik op gereageert hebt. Want in die posting staat geschreven dat God niet bestaat of heb ik het verkeert begrepen, want ook werd beweert dat God geen ziel heeft, maar God heeft wel een ziel want Hij is een levend wezen. Gezien er in de schriftplaatsen waarin God de uitdrukking "mijn ziel gebruikt (Le.26:11, 30; Ps.24:4; Jes.42:1) blijkbaar sprake van een antropomorfisme, hetgeen wil zeggen dat er, in het belang van een beter begrip, fysieke en menselijke kenmerken aan God worden toegeschreven, zoals wanneer er gezegt wordt dat God ogen, handen, enzovoort, heeft. Wanneer Jehovah de uitdrukking mijn ziel gebruikt, bedoelt Hij ongetwijfeld ikzelf of mijn persoon, God is een Geest. --- Jo.4:24---.
;-) Groet Ronny

Vriend Ronny,

Ik heb nooit beweerd dat God niet bestaat, integendeel. Ik ben diep gelovig. Het enige dat ik gedaan heb is bijbelverzen aanhalen waarin LETTERLIJK gezegd wordt dat er een ziel bestaat en dat deze na het leven verderleeft.

Wie dus niet in de ziel gelooft en niet in het leven na de dood, kan ook geen Christen zijn. Wie niet in de ziel geloofd luistert immers niet naar de woorden van Christus.

Vrede,
Lomeanor.

drosophila 19 februari 2006 22:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 1553692)
Mensen onderscheiden zich volgens mij gewoon te graag, voelen zich grotendeels onterecht speciaal.

Mensen zijn echt wel bijzonder hoor, dat onderscheid mag je gerust maken. Alleen de hocus-pocus is overbodig.

lomeanor 19 februari 2006 22:13

Ronny,

Ik vind het wel jammer dat je niet probeert om te bewijzen dat de bijbelverzen die ik aanhaal "fout" zijn. Wanneer je ze leest kun je niet anders dan concluderen dat de ziel bestaat en verderleeft.

Vrede zij met u,
Lomeanor.

King of beggars and fleas 19 februari 2006 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 1553650)
Dit is weliswaar een prachtige geestelijke en ja zelfs spirituele bezigheid, maar in sommige aspecten niet alleen niet-relevant, maar zelfs gevaarlijk !

idd fantasie en verbeeldingskracht is gevaarlijk !!! :roll: aan banden ermee dus !!!

alleen wat we kunnen verklaren is veilig :roll:

King of beggars and fleas 19 februari 2006 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 1553695)
Klopt niet. Gedurende 99,99% van de evolutiegeschiedenis hebben organismen (=materie) ZONDER "geest", "bewustzijn", "idee" zich voortgeplant. Materie was dus ontegensprekelijk eerst.Maar van mij mag u gerust geloven wat u zelf wil hoor;-)

wat u beweert is helemaal niet bewezen maar is louter een geloof.

StevenNr1 19 februari 2006 23:39

Het wetenschappelijke verhaal klopt in de grote lijnen enkel uitgaand van de materie, geen bewijs zei u?

StevenNr1 19 februari 2006 23:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 1553702)
Mensen zijn echt wel bijzonder hoor, dat onderscheid mag je gerust maken. Alleen de hocus-pocus is overbodig.

Het is natuurlijk maar wat je onder bijzonder verstaat. Ik bedoelde maar dat de mens zich graag als meer zit dan materie en alles dat daaruit is samengesteld.

King of beggars and fleas 20 februari 2006 00:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 1553820)
Het wetenschappelijke verhaal klopt in de grote lijnen enkel uitgaand van de materie, geen bewijs zei u?

over welk bewijs in grote lijnen heb je het dan ? ik bedoel het bewijs dat bewustzijn een gevolg is van de materie he

StevenNr1 20 februari 2006 00:39

Tja, heel de wetenschap is gebaseerd op de materie. En daar komt helemaal geen bewustzijn bij te pas. De complexiteit in onze hersenen schijnt ons ons bewustzijn te geven. Organismen zijn blijkbaar zo geëvolueerd.

lombas 20 februari 2006 00:44

Hoe je het ook draait of keert, het is eigenlijk gewoon een complot van de NWO en de Illuminati...

StevenNr1 20 februari 2006 00:49

ge meent het

Diego Raga 20 februari 2006 00:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 1553650)
Beste Diego : gelukkig bestaat alles wat ik kan bedenken daarom nog niet.
Ik kan je met alle soorten van genoegen verwijzen naar een zeer grote
SF literatuur die gewag maakt van de meest fantastische mogelijkheden.
Behalve reizen in de tijd kan men het ook hebben over reizen in de "mogelijkheden". Dit is weliswaar een prachtige geestelijke en ja zelfs spirituele bezigheid, maar in sommige aspecten niet alleen niet-relevant, maar zelfs gevaarlijk !

Isaac Asimov behoorde destijds tot m'n SF-favorieten en heb jaren genoten van de ongebreidelde fantasieën van dit grensverleggend genre. Alzo ben ik me dan ook gaan interesseren voor de verklarende wetenschap in al haar veelzijdige aspecten van onderzoek.
Wat dan na enige lectuur hierover opvalt is de onderlinge verdeeldheid en benaderingswijze in wetenschappelijke kringen zelf (lees hierover Fritjof Capra, Steven Hawking, Ervin Laszlo) en de bereidheid van sommige gevestigde namen om de grenzen van het dan overheersend denken te verleggen en het onderwerp van onderzoek vanuit nieuwe en soms gedurfde perspectieven te bekijken.

Het loeien van de conservatieve meute wetenschappers is bij baanbrekende concepten van ver te horen tot na een periode van bekoeling, toetsing en verwerking, de vernieuwde visie zonder al te veel problemen haar ingang vind bij het gros der profs en iets later de goegemeente.
Tevens herhaalt deze veranderingsweerstand zich steeds in het intellectuele denken van de mensheid die al dan niet uitmond in een conceptuele crisis, uiteindelijk toenemend naar een hogere bewustzijns- en begripsvorm over ontstaan en evolutievorming der kosmos, planeten en alle organismen die hierop voortkomen.

Evenzeer grensverleggend (voor het westers denken althans) zijn de oosterse ideëen die de wereld als één geheel en van binnenuit benaderen en evenzeer op hun 'waarheidsstrepen' staan als de moderne wetenschap, echter vanuit een bewustzijnsbeginsel dat verder reikt dan het doodlopend straatje waar de atomisten onder ons zich hebben vast gereden als het gaat over het universeel levensbeginsel dat alles bezield.

Een poging tot synthese van deze twee wetenschappelijke benaderingen (oost en west) om een beter bestaansconcept te genereren, is mi. dan toch iets verkieslijker dan het halstarrig, wsl. vanuit intellectuele luiheid, vasthouden aan het nooit-zelf-geverifieerde en wetenschappelijk onbewezen dogma van materie als rechtstreekse oorzaak van het ontstaan van bewustzijn en alles wat is.
Dus de wil achter het ontstaan/bestaan van materie is dan volgens diezelfde materiële logica ook een materieel gegeven.
Dan vraag ik me wenkbrauwfronsend af waar die materiële 'scheppingsimpuls' zich dan wel bevond vóór de expansie, daar een eerstejaarstudent fysica al leert dat tijd en ruimte pas ontstonden bij de bigbang.
Verstoppertje gespeeld ?

King of beggars and fleas 20 februari 2006 01:09

stel nu dat je iemand zijn hersenen uit zijn hersenpan intact uithaalt en je koppelt dat aan kloaka v wim delvoy en je voegt er nog één en ander aan toe om de andere functies van onze organen te simuleren zou deze machine dan een bewustzijn hebben ?

Diego Raga 20 februari 2006 01:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 1553651)
Ook de wisselwerking tussen chemische stoffen in onze breinen is materie.

Waarom zo minachtend doen over het product van miljoenen en miljoenen jaren evolutie? Het brein is een fantastisch iets, en het heeft dat 'ziel'-gezever niet nodig.

De liefde voor het Zelf (het Ene, God, Whatever)) is onbegrensd.
De minachting gaat eerder uit van het 'ziel-loos gezever' dat niet wenst te aanvaarden dat dat fantastisch iets, dat onze hersenen en lichamen inderdaad zijn, in miljoenen en miljoenen jaren zijn ontworpen en gevormd door Bewustzijn, als 'fysiek' voertuig voor de kosmische zelf-ontplooiing van het Ene dmv. materie, vandaar.

Flippend Rund 20 februari 2006 01:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga (Bericht 1553890)
De liefde voor het Zelf (het Ene, God, Whatever)) is onbegrensd.
De minachting gaat eerder uit van het 'ziel-loos gezever' dat niet wenst te aanvaarden dat dat fantastisch iets, dat onze hersenen en lichamen inderdaad zijn, in miljoenen en miljoenen jaren zijn ontworpen en gevormd door Bewustzijn, als 'fysiek' voertuig voor de kosmische zelf-ontplooiing van het Ene dmv. materie, vandaar.

Als je dieper kijkt naar de motivatie van de "anti-zielers" dan stuit je vaak op een soort behoefte naar filosofische stoerdoenerij. "kijk eens wat voor een nuchtere illusieloze hardgekookte realist ik ben, ik heb tenminste geen sprookjes nodig om het leven te kunnen trotseren". Maar uiteindelijk zijn het juist zij die zich vastklampen aan een zeer uitgebeend en dogmatisch idee van werkelijkheid.

lombas 20 februari 2006 02:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 1553880)
ge meent het

Dat was een snelle reactie. 8O

Zo maak je jezelf niet betrouwbaar... :-D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be