Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
(Bericht 2279493)
ik zou tegen geen enkel incestslachtoffer zeggen dat ze thuis moet weglopen.
Kinderen die weglopen komen immers zelden beter terecht. Een kind op straat is zelden beter af dan een kind in een incestgezin. Een kind in een pleeggezin is dan meestal beter af, hoor.
Afhankelijk van de leeftijd van het kind kun je in overleg treden over welke oplossing het wil zien.
|
van verschillende ervaringsdeskundigen in deze materie weet ik in alle geval een paar zaken
- een oplossing kan in 99 percent van de gevallen in alle geval niet indien incestslachtoffer en dader niet gescheiden worden ( het is voor slachtoffer in de meeste gevallen het beste om niet ongewenst met dader te worden geconfronteerd.)
- verder moet je mijn raad om weg te lopen wat breder zien dan gewoon in een kartonnen doos gaan wonen of onder een brug gaan slapen - in die zin dan bvb van naar de bevoegde diensten toestappen om bvb een pleeggezin te zoeken. ( gewoon weglopen kan daar niettemin een aanzet toe vormen )
- het is idd echter een zeer complexe materie waarvoor geen kant en klare universeel toepasbare recepten bestaan. Door de belabberde voorzieningen voor incestslachtoffers, de bedenkelijk kwaliteit van vele jeugdinstellingen en nog een aantal wantoestanden in de biezondere jeugdzorg kan het idd zo zijn in sommige gevallen dat je een incestslachtoffer de raad moet geven om niet te veel hulp te zoeken - moet niet vragen hoe erg het gesteld is he
ik bedoel maar - normaal gezien zou dit volgens mij niet zo mogen zijn.
Citaat:
verwijten zijn zelden heilzaam gebleken.
|
voor evenveel geld kan je dat zeggen tegen werkers die doppers verwijten
eigenlijk zijn de armen ruim genomen volgens mij de laatste die je dat kan verwijten
zij hebben immers het meeste reden tot verwijten
Citaat:
als w�*t voor ervaringsdeskundige?
|
tja het wordt weer ingewikkeld he
zal ff opnieuw beginnen
tot op mijn vijftien was ik ook nogal onmondig - ik ervaarde dat als een probleem en ben eraan beginnen werken - dat is me denk ik aardig gelukt mag ik zeggen.
als er nu andere mensen ( in dit geval armen ) onmondig zijn hoe moet ik dan reageren volgens jouw als die mij verwijten dat ik mondig ben
als die mensen bovendien ook niet kunnen begrijpen dat ook mondigheid geen garantie vormt tegen armoede
we hadden het al veel eerder over het clichebeeld dat van armen wordt opgehangen he
armen zijn onmondig, niet assertief - weet je nog die tekst op de site van de vdab ? waarin stond dat ze de bustabellen niet kunnen lezen, hun kinderen niet opvoeden enz
wellicht klopt dit beeld voor een gedeelte van de armen maar zeker en vast dus niet voor alle armen
iemand die ik ken werkt in de sociale economie als begeleidster - ze is pedagoog van opleiding
zelf is ze echter door een scheiding nu thuisloos en samen met haar vijfjarige zoontje slaapt ze bij mensen waar ze alnaargelang terecht kan
ze verteld me ook dat de armen op haar werk zoiets hebben van dat is toch niet mogelijk dat jij arm bent
het is alsof ze je eerst zelf op een verhoog zetten en je vervolgens gaan verwijten
soit ik ben die cultureel marxistische afgunst en allergie voor alles wat boven de mediocriciteit uit neigt te steken, die allergie voor ambitie in alle geval zo beu als koude pap