Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Welke benaming voor de herenigde Nederlanden ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=215875)

Jacob Van Artevelde 27 mei 2021 01:39

/

edwin2 28 mei 2021 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute (Bericht 9687973)
Van mij mag, als een meerderheid dat persé wil, ook de monarchie als staatsvorm gebruikt worden. Maar dan wel, uit democratische overwegingen, alleen als die 100% protocollair is. Maar een republiek is natuurlijk het betere alternatief. Dan moeten we ook ons hoofd niet breken of we dan kiezen voor het huis van Oranje of de Coburgs. Alhoewel een verstandshuwelijk tussen beide families misschien ook een optie is. ;-)

Wat moet je met die koninklijke opvreters ? Liever een republiek. Alleen met een referendum mogen ze blijven en anders wegwezen.

Koenaard Depuydt 29 mei 2021 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute (Bericht 9687491)
Ps: 'Dietsland' komt mij veel te archaïsch over en hoe vertaal je dat trouwens in het Frans en Engels?

Geachte Hendrik de Stoute

De vertaling voor Diets is "thiois", in het Luikerwaals: "tixhe" (vgl. Diets-Heur = Heure-le-Tixhe) en in het Walms (Gaumais): "tige" of "tiche" (vgl. Meix-le-Tige = Deutschmeer en Audun-le-Tiche = Deutschoth ofte Adicht).

De Nederlandse taal wordt in het Engels "Dutch" (< Diets) geheten.

Dietsland = Pays thiois = Dutchland

Hoogachtend

Koenaard Depuydt 29 mei 2021 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute (Bericht 9687491)

Ps: 'Dietsland' komt mij veel te archaïsch over

Nogmaals geachte heer Hendrik de Stoute

De benaming "Dietsland" werd door u als te verouderd bevonden. Enkele benamingen der Nederlandse deelgebieden op uw afbeelding zijn eveneens als verouderd, verkeerd of on-Nederlands te beschouwen.

De spelling van Drente werd sinds 2006 als "Drenthe" ambtelijk vastgelegd. De huidige spelling eist uiteraard een weergave zonder h. Het stadsbestuur spelde stellig met h wegens het vermeend geschiedkundig overkomen (vgl. de th in Griekse woorden).
De tweede s in "Overijssel" dient geschrapt te worden, Overijsel dus.
Het bestanddeel "Flevo-" in Flevoland heeft betrekking op een verbogen gedaante der Latijnse spelling Flevum. Het betreft in dit geval een oorspronkelijk Germaanse benaming (*Flewa = vloeiend water). De rein Nederlandstalige klankontwikkeling luidt echter "Vlie".
Zoals eerder meegedeeld is "Luxemburg" een vernederlandste (of verduitste) weergave ener verwaalste benaming (Luxembourg). De oorspronkelijke benaming is Lützelburg of later Lützenburg (de kleine of luttele burcht).
Een n voor b schijnt voor de Walen moeilijk uitspreekbaar te zijn, vandaar een wijziging tot -m- (vgl. ook het jongere Württemberg in stede van het oudere Wirtenberg).
De verschoven tz-klank werd door de Walen tot een tweevoudige s vereenvoudigd en in het Middelnederlands als -ts- weergegeven (Lutsenborg). Dergelijk s-klank werd dikwijls met een x weergegeven. De uitspraak -ks- is volstrekt verkeerd.
De niet-verschoven, rein Nederlandstalige benaming zou "Lettenburg" luiden.
De benaming Limburg is op een ander gebied verschoven (Hertogdom Limburg => Nedermaas).
De begin F- in Friesland is on-Nederlands. Tijdens de elfde eeuw is een stemloze begin f- in het Nederlands algemeen tot een stemhebbende v- verzacht. De rein Nederlandstalige spelling is dus "Vriesland" en bv. ook Vrankrijk. Begin f- komt ook voor in geleende woorden na het voltrekken van deze middeleeuwse klankontwikkeling. Deze klankontwikkeling is echter ondertussen tijdens de laatste eeuwen in de Noordelijke Nederlanden teruggelopen.

Op uw afbeelding worden de gestolen gedeelten van Vlaanderen en Henegouwen in Vrankrijk niet vertoond. Deze gebieden vallen onder het Noorden (59) zonder het Kamerijkse (zelfstandig).
Het Nauw van Kales (62) valt eveneens onder de Nederlanden.
De streek van Gavelen ofte Givet (Waalse uitspraak: Djivet) drijft een wig in het Naamse en behoorde tot het einde der 17de eeuw tot het Hoogstift Luik en dus tot de Zuidelijke Nederlanden. In dit gebied wordt net als aan de overzijde een Waalse tongval gesproken (in enge zin). De benaming Givet [= Gabelium vgl. gave] schijnt een Germaanse vertaling van het naburige Feschaux [= Fiscalium vgl. fiscus] te zijn.

Hoogachtend

Vlad 30 mei 2021 15:00

't land of 't rijk en als hoofdstad 't stad

1207 9 juni 2021 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9613353)
Welke benaming voor de herenigde Nederlanden ?
Utopia of Fatasia.

Antwerpen natuurlijk
de rest vh gebied is een louter wingewest dat maximaal geëxploiteerd en uitgebuit dient te worden ifv de enige stad die er toe doet.

Hollander 9 juni 2021 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 9698532)
Antwerpen natuurlijk
de rest vh gebied is een louter wingewest dat maximaal geëxploiteerd en uitgebuit dient te worden ifv de enige stad die er toe doet.

:lol:

Weyland 9 juni 2021 19:47

Na de aansluiting zie ik het taalgebruik meer richting het Hollands opschuiven. Immers, we worden onderdeel van een land waar de Randstad de grootste culturele invloed heeft. Verkavelingsvlaams wordt dan meer een regionaal dialect in dat scenario en daarnaast zouden ook nog dialecten als het West-Vlaams blijven bestaan, natuurlijk.

Die van Antwerpen en die van de Vlaanders blijven in die situatie verschillen, maar het ABN zou meer ingang krijgen in meer aspecten van ons leven. Logisch ook wanneer je tot een groter geheel hoort en de contacten via de media vergroot worden.

quercus 9 juni 2021 20:01

Kunnen we het niet eenvoudig bij “De Nederlanden” houden? Of “De Lagelanden”?

Jacob Van Artevelde 9 juni 2021 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9698890)
Kunnen we het niet eenvoudig bij “De Nederlanden” houden? Of “De Lagelanden”?

Ja, maar, zie mijn laatste post op de vorige bladzijde !!

De Nederlanden
zou historisch zeer korrekt voor dat gedeelte van de Nederlanden dat enigszins zou kunnen herenigd worden, - mits veel goede politiek die er mijn inziens echter nooit zal zijn - met name de Benelux, of voor wat men in Wikipedia aanduidt met de onnozele benaming Heel-Nederland. De Franse Nederlanden en de Pruisische Nederlanden zijn we immers definitief kwijt.

In die konfederatie waarvan de Nederlandssprekende Nederlanden in mijn visie 1 vd. 4 deelstaten zouden zijn, houd ik het voor dat gedeelte van de konfederatie bij Dietsland.
(Voor wat men in Wikipedia aanduidt met de onnozele benaming Groot-Nederland.)
En dat evenzeer om de historische redenen die ik elders in deze draad uit de doeken deed.

Jacob Van Artevelde 9 juni 2021 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9698881)
Na de aansluiting zie ik het taalgebruik meer richting het Hollands opschuiven. Immers, we worden onderdeel van een land waar de Randstad de grootste culturele invloed heeft. Verkavelingsvlaams wordt dan meer een regionaal dialect in dat scenario en daarnaast zouden ook nog dialecten als het West-Vlaams blijven bestaan, natuurlijk.

Die van Antwerpen en die van de Vlaanders blijven in die situatie verschillen, maar het ABN zou meer ingang krijgen in meer aspecten van ons leven. Logisch ook wanneer je tot een groter geheel hoort en de contacten via de media vergroot worden.

Ik heb ook al gedacht dat ons AN dan meer Hollands gekleurd zou worden ipv van Vlaams. Maar onderschat de kracht van de media niet.
In de weliswaar "unitaire" Dietse staat die ik vooropstel zou natuurlijk de VRT moeten kunnen blijven bestaan als openbare omroep. En waarom zouden al de Vlaamse kommerciële zenders verdwijnen ?

Weyland 9 juni 2021 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 9698908)
Ik heb ook al gedacht dat ons AN dan meer Hollands gekleurd zou worden ipv van Vlaams. Maar onderschat de kracht van de media niet.
In de weliswaar unitaire Dietse staat die ik vooropstel zou natuurlijk de VRT moeten kunnen blijven bestaan als staatszender, en waarom zouden al de Vlaamse kommerciële zenders verdwijnen ?

We zullen zien. Taal is een merkwaardig iets. Noord-Brabanders zijn verre van Hollanders geworden, ook al is hun taalgebruik door het Hollands beïnvloed. Wel is het zo dat men van mij ook zegt dat mijn taalgebruik meer richting dat van een Nederlander is opgeschoven de laatste jaren, ook al ben ik duidelijk een Vlaming. Uitroepen als 'allez' en 'amai' behoren echter nog steeds tot mijn dagelijkse woordenschat.

cato 9 juni 2021 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9698914)
We zullen zien. Taal is een merkwaardig iets. Noord-Brabanders zijn verre van Hollanders geworden, ook al is hun taalgebruik door het Hollands beïnvloed. Wel is het zo dat men van mij ook zegt dat mijn taalgebruik meer richting dat van een Nederlander is opgeschoven de laatste jaren, ook al ben ik duidelijk een Vlaming. Uitroepen als 'allez' en 'amai' behoren echter nog steeds tot mijn dagelijkse woordenschat.

In Nederland gebruiken we niet zoveel franse woorden als in Vlaanderen.

Hollander 10 juni 2021 20:40

https://youtu.be/0skGGd6WngA

:lol: :popcorn:

Adam Smith 10 juni 2021 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 9699027)
In Nederland gebruiken we niet zoveel franse woorden als in Vlaanderen.

Dat is niet helemaal waar, we gebruiken vreemd genoeg dan wel weer vaak andere Franse woorden....

Adam Smith 10 juni 2021 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 9698908)
Ik heb ook al gedacht dat ons AN dan meer Hollands gekleurd zou worden ipv van Vlaams. Maar onderschat de kracht van de media niet.
In de weliswaar "unitaire" Dietse staat die ik vooropstel zou natuurlijk de VRT moeten kunnen blijven bestaan als openbare omroep. En waarom zouden al de Vlaamse kommerciële zenders verdwijnen ?

VRT en NOS/NRT zouden logischerwijs moeten fuseren, wil niet zeggen dat ze niet allebei nog een kanaal kunnen hebben. Laat de commerciële zenders het lekker onderling uitvechten of ook fuseren, het is maar wat de markt dicteert....

Adam Smith 10 juni 2021 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9698890)
Kunnen we het niet eenvoudig bij “De Nederlanden” houden? Of “De Lagelanden”?

Dan stem ik voor de Nederlanden eventueel Les Pays de par-deça in het Frans;-)

Jay-P. 11 juni 2021 07:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 9699027)
In Nederland gebruiken we niet zoveel franse woorden als in Vlaanderen.

Behalve 'zus dorans' enzo?

Weyland 11 juni 2021 08:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 9700026)
Behalve 'zus dorans' enzo?

'Etage' zeggen ze waar wij 'verdieping' zeggen, ook al kennen zij ook het woord 'verdieping' en gebruiken ze dat evenzeer. Veel leenwoorden zoals 'dossier' worden juist uitgesproken i.p.v. verbasterd al hoor ik er ook 'restaurant' vaak verbasterd uitgesproken. En sommige Vlamingen spreken 'dossier' wel op z'n Frans uit. ;-)

Jacob Van Artevelde 14 juni 2021 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9698881)
Na de aansluiting zie ik het taalgebruik meer richting het Hollands opschuiven.

Stinkt dat niet naar Anschluß.....?

Voor een in Diets perspektief politiek korrekt woordgebruik stel ik hereniging voorop....

Jacob Van Artevelde 14 juni 2021 00:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 9699862)
VRT en NOS/NRT zouden logischerwijs moeten fuseren, wil niet zeggen dat ze niet allebei nog een kanaal kunnen hebben.

Fuseren en toch een eigen kanaal hebben...!? 8O

cato 15 juni 2021 05:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 9702302)
Fuseren en toch een eigen kanaal hebben...!? 8O

Natuurlijk kan dat .
Nu heeft de NOS 3 kanalen en de VRT 2 en zo kun je ook een media bedrijf
hebben met 5 TV kanalen en meerdere radiokanalen

De Vlaamse pers-bedrijven hebben nu ook meerdere zowel Nederlandse als Vlaamse kranten

Bij de kranten gaat dit goed en het is de vraag of dit ook goed zal gaan bij radio en TV , gezien de cultuurverschillen.

Jacob Van Artevelde 5 december 2021 20:38

De diskussie komt ook hier aan de orde:
 
De Diskussie Komt Ook Hier Aan De Orde:

De draad met de titel:
Document van Shadowke en E. Niessen over de hereniging der Nederlanden

https://forum.politics.be/showthread...68#post9834068

Jan van den Berghe 13 januari 2022 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9446952)
U bent beiden fout. De staat België was uiteindelijk een Engelse creatie (dit om de Hollanders een hak te zetten) . Zonder de steun van Engeland was er nooit een België geweest.

Bovendien was er nooit een Belgische opstand geweest indien Willem I zich wat beter had gedragen tegenover het Zuiden.

Dat zijn de feiten.

U vergeet toch een belangrijk feit dat tot 1830 heeft geleid: het gestook van Frankrijk en de Fransgezinden.

Henri1 14 januari 2022 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9868475)
U vergeet toch een belangrijk feit dat tot 1830 heeft geleid: het gestook van Frankrijk en de Fransgezinden.

We zijn bijna in 2030. Wie maalt nog om 1830.

Zipper 14 januari 2022 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9868475)
U vergeet toch een belangrijk feit dat tot 1830 heeft geleid: het gestook van Frankrijk en de Fransgezinden.

en dat is tot vandaag nog altijd niet gestopt

DewareJakob 14 januari 2022 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9868639)
We zijn bijna in 2030. Wie maalt nog om 1830.

Alle Belgicisten lusten er wel pap van.

TheFourHorsemen 14 januari 2022 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9868639)
We zijn bijna in 2030. Wie maalt nog om 1830.

De Franstaligen.

Elk jaar herdenken ze op 27 september de goede afloop van een schermutseling in het Warandepark (dat plaatsvond op 27/9/1830).

Jacob Van Artevelde 14 januari 2022 23:38

Waarom ook geen nationale rouwdagen...? Het leven is niet altijd een feest.
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9868912)
De Franstaligen.
Elk jaar herdenken ze op 27 september de goede afloop van een schermutseling in het Warandepark (dat plaatsvond op 27/9/1830).

Vlaanderen en Nederland zouden dat ook mogen herdenken.

Zij het dan als dag van nationale rouw waarop de vlaggen halfstok hangen.

Jan van den Berghe 14 januari 2022 23:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9868639)
We zijn bijna in 2030. Wie maalt nog om 1830.

Daarom dat er ook nog steeds boeken verschijnen over de tijd van de farao's, nietwaar?!

Max van Dietschland 15 januari 2022 09:43

Het Dietse Rijk Der Nederlanden zou een mooie naam zijn.

Jan van den Berghe 15 januari 2022 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 9869470)
Het Dietse Rijk Der Nederlanden zou een mooie naam zijn.

Wat inhoudt dat de Romaanse en Duitse gebieden er niet bij horen. Enkel de Dietstalige.

Pol Dolf 15 januari 2022 17:49

beloland

Weyland 15 januari 2022 18:56

Groot-Holland. Na de hereniging vindt cultuurnivellering plaats. Alles wordt centralistisch Hollands en het calvinisme de staatsreligie.

Pol Dolf 15 januari 2022 18:58

nieuw-brabant

Onzijdig 15 januari 2022 19:45

Schemaland: SCHEldeMAasland.

Henri1 15 januari 2022 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 9869470)
Het Dietse Rijk Der Nederlanden zou een mooie naam zijn.

En nog steeds een koninkrijk onder leiding van Alex de lanterfanter?

Jan van den Berghe 15 januari 2022 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9869928)
Groot-Holland. Na de hereniging vindt cultuurnivellering plaats. Alles wordt centralistisch Hollands en het calvinisme de staatsreligie.

De provincies Holland hebben een katholiek meerderheid! Noord-Holland: 17% katholieken, de grootste religieuze groep. Zuid-Holland: 15%, idem.

Max van Dietschland 15 januari 2022 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9869997)
En nog steeds een koninkrijk onder leiding van Alex de lanterfanter?

Een koninkrijk kan zeker maar niet onder de bestaande koningshuizen van België of Nederland. Een koning met meer rechts-radikale opvattingen zou perfect zijn.

Max van Dietschland 15 januari 2022 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9869867)
Wat inhoudt dat de Romaanse en Duitse gebieden er niet bij horen. Enkel de Dietstalige.

De Zeventien Provinciën zou perfect zijn om te starten met dit Rijk.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be