Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Vlaanderen past beter bij Nederland dan bij walonië!! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=510)

El Cid 28 september 2003 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E=mc²
Je leest niet goed. Dominantie is niet bepaald door het huidige aantal. Dominantie wil zeggen dat katholieken het hier eeuwenlang voor het zeggen hebben gehad, en in Nederland de protestanten. De plaatsen waar in Nederland heden vooral de katholieken zitten, waren vroeger de haast machteloze generaliteitslanden.

Jij zei: België is katholiek, Nederland is protestants.


Wat ik er vlak achter schreef, heb je niet meer gelezen. Uiteraard.

Citaat:

België is katholiek, Nederland is protestant. Zelfs nu de godsdienst verdwijnt, blijft de vroegere dominantie van die religies doorwerken.


Citaat:

Dat klopt dus absoluut niet. België is inderdaad van oorsprong haast volledig katholiek. In Nederland is er echter altijd een grote minderheid katholieken geweest, naast de protestantse meerderheid. De oorspronkelijke verhouding is ongeveer 60% protestanten tegenover 40% katholieken. De stelling 'Nederland is protestants' klopt dus niet.

Het protestantisme is altijd dominant geweest in Nederland.

Dimitri 28 september 2003 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E=mc²
Het protestantisme is altijd dominant geweest in Nederland.

Dat is al zowat een eeuw niet meer zo. Maar je kunt gewoon niet de dominantie van de katholieke kerk in België gelijkstellen aan de kleine meerderheid van de Hervormde kerk in Nederland. Je geeft daarmee ook de indruk dat de staatsgrens tussen België en Nederland een religieuze grens is. Dat is absoluut niet zo. Bijna geheel Noord-Brabant en heel Limburg, het grootste deel van Zeeuws-Vlaanderen, de regio Arnhem-Nijmegen, de Achterhoek en Twente zijn katholiek, net als delen van Holland en Utrecht. Alleen de drie noordelijke provincies zijn van oorsprong volledig protestants.

El Cid 28 september 2003 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E=mc²
Het protestantisme is altijd dominant geweest in Nederland.

Dat is al zowat een eeuw niet meer zo. Maar je kunt gewoon niet de dominantie van de katholieke kerk in België gelijkstellen aan de kleine meerderheid van de Hervormde kerk in Nederland. Je geeft daarmee ook de indruk dat de staatsgrens tussen België en Nederland een religieuze grens is. Dat is absoluut niet zo. Bijna geheel Noord-Brabant en heel Limburg, het grootste deel van Zeeuws-Vlaanderen, de regio Arnhem-Nijmegen, de Achterhoek en Twente zijn katholiek, net als delen van Holland en Utrecht. Alleen de drie noordelijke provincies zijn van oorsprong volledig protestants.

Wat is dan uw zogezegde oplossing? België en Nederland samen? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :BIG:

Hans1 28 september 2003 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Otto
Laten wij de cijfers spreken.

onafhankelijk vlaanderen
33% [ 156 ]
de huidige belgische staat
25% [ 119 ]
een hereniging met Nederland
40% [ 189 ]

Ja, als u uw vrienden van het Vlaams Blok uitnodigt om hier 20 keer per persoon te komen stemmen, dan kom je aan zulke idiote uitslagen.

Nederland is een ander land dan België. Gewoon twee lidstaten van de E.U. en dat is al meer dan genoeg.

Jan van den Berghe 28 september 2003 17:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ja, als u uw vrienden van het Vlaams Blok uitnodigt om hier 20 keer per persoon te komen stemmen, dan kom je aan zulke idiote uitslagen.

U weet even goed als iedereen op dit forum dat men slechts eenmaal vanop dezelfde computer kan stemmen. Als er trouwens zoveel belgicisten zijn, waarom nodigt u hen dan niet uit om hier te stemmen? Of zijn jullie dan toch met zo weinig?

Jan van den Berghe 28 september 2003 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Nederland is een ander land dan België. Gewoon twee lidstaten van de E.U. en dat is al meer dan genoeg.

Eigenlijk grappig. En dan te weten dat er sommige Blubber niet aarzelen om voor een superstaat Europa pleiten die alle nationale staten moet doen verdwijnen... Alleen niet met die "Hollanders" als het aan jullie ligt. Ach, dat is nu eens echt 19e eeuw: onvervalste, op vooroordelen steunende "Hollanderhaat". Typisch belgicistisch, dat wel.

El Cid 28 september 2003 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Nederland is een ander land dan België. Gewoon twee lidstaten van de E.U. en dat is al meer dan genoeg.

Eigenlijk grappig. En dan te weten dat er sommige Blubber niet aarzelen om voor een superstaat Europa pleiten die alle nationale staten moet doen verdwijnen... Alleen niet met die "Hollanders" als het aan jullie ligt. Ach, dat is nu eens echt 19e eeuw: onvervalste, op vooroordelen steunende "Hollanderhaat". Typisch belgicistisch, dat wel.

Hans1 heeft gelijk. Wij verschillen veel te veel van de Nederlanders om er mee in 1 land te leven. Ik heb het lef dan ook wel om te durven toegeven dat ik tegen een Europese staatsvorming ben. Want die zal België enkel doen uiteenvallen, en dat wil, buiten een paar vlaamsnationolisten, niemand in dit land, zowat elke poll duidt daar op. Dat weten jullie, Jan, en jullie zijn er razend om :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Dimitri 28 september 2003 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E=mc²
Wat is dan uw zogezegde oplossing? België en Nederland samen?

Nee, Vlaanderen en Nederland. :wink: In een Vlaams-Nederlandse confederatie of een 'provinciale' federatie.

Jan van den Berghe 28 september 2003 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E=mc²
Hans1 heeft gelijk. Wij verschillen veel te veel van de Nederlanders om er mee in 1 land te leven. Ik heb het lef dan ook wel om te durven toegeven dat ik tegen een Europese staatsvorming ben. Want die zal België enkel doen uiteenvallen, en dat wil, buiten een paar vlaamsnationolisten, niemand in dit land, zowat elke poll duidt daar op. Dat weten jullie, Jan, en jullie zijn er razend

Jullie? Wij wonen ook in dit land, beste vriend. Opiniepeilingen hebben geen enkele waarde in mijn ogen (wat de uitslag ook moge zijn). Ik hecht waarde aan bindende volksraadplegingen, net zoals men in Québec doet over onafhankelijkheid.

Hoogstwaarschijnlijk kent u nauwelijks Nederlanders, anders zou u hier die onzin over "verschillen" niet plaatsen. Ikzelf heb meerdere vrienden uit Noord-Brabant, Zeeuws-Vlaanderen, Nederlands-Limburg en een enkele uit Zuid-Holland. Met de eerste groep mensen merk ik nauwelijks verschillen. Alleen met de Hollander voel ik wel wat andere dingen aan. Maar dat zeggen de inwoners van Zuid-Nederland zelf. Een kameraad uit Noord-Brabant zegt altijd: "Wanneer je over de Grote Rivieren rijdt, dan kom je in een ander land." Dat zegt een Nederlander over andere Nederlanders. Er zijn verschillen en gelijkenissen. En mijn jarenlang vriendschap met Nederlanders sterkt me in mijn overtuiging dat wij heel wat meer delen dan dat ons scheidt.

Bruno* 28 september 2003 17:24

@Dimitri
Ach, hou je imperialisme voor je. Als Nederland Vlaanderen annexeert, een integraal deel van dit koninkrijk dus, dan krijgen ze wat elke bezetter van dit land gekregen heeft: kogels, bommen en aanslagen. Ik neem aan dat de regering van uw land wel zo slim zal zijn om dit stukje Europa met rust te laten, maar mss willen je VB-vriendjes je wel helpen :twisted: ?

C uit W 28 september 2003 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
@Dimitri
Ach, hou je imperialisme voor je. Als Nederland Vlaanderen annexeert, een integraal deel van dit koninkrijk dus, dan krijgen ze wat elke bezetter van dit land gekregen heeft: kogels, bommen en aanslagen. Ik neem aan dat de regering van uw land wel zo slim zal zijn om dit stukje Europa met rust te laten, maar mss willen je VB-vriendjes je wel helpen :twisted: ?

Dergelijke dwaze opmerkingen tonen aan dat wij gelijk hebben 8)

Bruno* 28 september 2003 17:30

Ga eens op straat en vraag aan 20 mensen: 'vindt u dat Vlaanderen bij Nederland hoort?' . Ik ben benieuwd.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jan van den Berghe 28 september 2003 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Ga eens op straat en vraag aan 20 mensen: 'vindt u dat Vlaanderen bij Nederland hoort?' . Ik ben benieuwd.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dat is niet de vraag. U maakt er, naar gewoonte, weer een soepje van. Het is geen zaak van moeten en dwang, alleen een optie dat gelijktalige landen elkaar vinden en samenwerken. Mocht dit later resulteren in een federatie, dan is dat mooi meegenomen.

Maar u redeneert nog altijd vanuit ouderwetse "Hollanderhaat", wat ook moeilijk anders kan daar u in het diepst van uw hart de Nederlandse taal en cultuur minacht.

Dimitri 28 september 2003 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
@Dimitri
Ach, hou je imperialisme voor je. Als Nederland Vlaanderen annexeert, een integraal deel van dit koninkrijk dus, dan krijgen ze wat elke bezetter van dit land gekregen heeft: kogels, bommen en aanslagen. Ik neem aan dat de regering van uw land wel zo slim zal zijn om dit stukje Europa met rust te laten, maar mss willen je VB-vriendjes je wel helpen :twisted: ?

Hoezo imperialisme? Pleit ik ergens in deze 28 blz. lange discussie voor annexatie van Vlaanderen?

Volgens mij is het probleem, dat jij mensen met een van jou afwijkende mening nogal moeilijk verdraagt. Het geeft in ieder geval een hele andere kijk op het begrip nultolerantie / zero tolerance. :wink:

Jan van den Berghe 28 september 2003 17:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
@Dimitri
Ach, hou je imperialisme voor je. Als Nederland Vlaanderen annexeert, een integraal deel van dit koninkrijk dus, dan krijgen ze wat elke bezetter van dit land gekregen heeft: kogels, bommen en aanslagen. Ik neem aan dat de regering van uw land wel zo slim zal zijn om dit stukje Europa met rust te laten, maar mss willen je VB-vriendjes je wel helpen :twisted: ?

U daast er weer op los.

Niemand spreekt over inlijven, over annexeren, over gewapenderhand aanhechten.

Aanslagen? Bommen? Kogels? Daarvoor zijn de Vlamingen veel te rustig. Ja, ongetwijfeld zal er wel een belgicistisch zooitje opstaan dat naar het voorbeeld van de CCC wat bommen gaat leggen. Een beetje zoals ze indertijd ook met de IJzertoren hebben gedaan.

Wat komt het Vlaams Blok hier trouwens in de discussie doen? Staat er iets in die aard in hun partijprogramma?

Bruno* 28 september 2003 17:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Ga eens op straat en vraag aan 20 mensen: 'vindt u dat Vlaanderen bij Nederland hoort?' . Ik ben benieuwd.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dat is niet de vraag. U maakt er, naar gewoonte, weer een soepje van. Het is geen zaak van moeten en dwang, alleen een optie dat gelijktalige landen elkaar vinden en samenwerken. Mocht dit later resulteren in een federatie, dan is dat mooi meegenomen.

Maar u redeneert nog altijd vanuit ouderwetse "Hollanderhaat", wat ook moeilijk anders kan daar u in het diepst van uw hart de Nederlandse taal en cultuur minacht.

Ik minacht niets; er is de EU. Al dat pannederlands streven, dat verkapt pangermanisme uit één van de meest duistere tijden van de mensheid is aan mij niet besteed. Leer liever uw eigen mensen het Nederlands, want er zijn weinigen die zo weinig taalfouten maken dan ik. Feitelijk is het een schande dat er nog zo'n nazi-partijen bestaan in de 21e eeuw.

Dimitri 28 september 2003 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Leer liever uw eigen mensen het Nederlands, want er zijn weinigen die zo weinig taalfouten maken dan ik.

...ALS ik. :lol:

Citaat:

Feitelijk is het een schande dat er nog zo'n nazi-partijen bestaan in de 21e eeuw.
Over welke partijen hebben we het nu? Is streven naar een hereniging van Vlaanderen en Nederland nu ineens nazistisch? Om alvast het antwoord te geven: de leider van een Nederlandse anti-fascistische onderzoeksgroep vond van niet.

Jan van den Berghe 28 september 2003 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Ik minacht niets; er is de EU. Al dat pannederlands streven, dat verkapt pangermanisme uit één van de meest duistere tijden van de mensheid is aan mij niet besteed.

Hohohohoho. Dit wordt weer een rondje schelden. Na de Hollanderhaat komt nu ook de moffenhaat bovendrijven. Pangermanisme was in de 19e eeuws een lofwaardig streven naar de vereniging van alle Duitstalige vorstendommen in een rijk. Daar was niets duitser aan. Ook andere volkeren hebben een dergelijke beweging (of kennen die nog). Ik denk hierbij aan Griekenland. Het grote streven nog onder president Venizelos was de hereniging van alle Grieken onder de Griekse vlag. De grote Klein-Aziatische ramp strooide echter roep in het eten. Maar nu nog leeft het idee, en betreft Cyprus. I Kypros einai elliniki, is een zin die u veel zult horen wanneer u met Grieken over de Cypriotische zaak gaat praten.

Even opmerken dat het streven naar eenheid van taal en de vereniging van gelijksprekenden in een rijk eigenlijk het eerst werd nagestreefd door de Franse koningen. Filips de Schone eiste bijvoorbeeld naar het einde van zijn regeerperiode Avignon en omstreken op met het argument dat het gebied Franstalig was. Later zal Lodewijk XIV dezelfde reden bovenhalen bij de inlijving van Besançon, Elzas en Lotharingen.

Jan van den Berghe 28 september 2003 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Leer liever uw eigen mensen het Nederlands, want er zijn weinigen die zo weinig taalfouten maken dan ik.

...ALS ik. :lol:

Citaat:

Feitelijk is het een schande dat er nog zo'n nazi-partijen bestaan in de 21e eeuw.

Dimitri, u hebt zelfs nog een taalfoutje over het hoofd gezien. "Zulke partijen", niet "zo'n" natuurlijk. En de zinswending "feitelijk is het..." is dialectisch gekleurd, geen AN. Ik ruik zelfs een gallicisme.

En "leer uw eigen mensen het Nederlands" klinkt wel een beetje vreemd. Beter ware: "leer uw eigen mensen Nederlands...". Ook de "want" getuigt van een verkeerd inzicht in de zinsstructuur. Er is immers geen inhoudelijk verband tussen de twee nevengeschikte zinnen, en zeker geen redengevend.

Dimitri 28 september 2003 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dimitri, u hebt zelfs nog een taalfoutje over het hoofd gezien. "Zulke partijen", niet "zo'n" natuurlijk.

Inderdaad, maar die lees ik hier zo vaak dat het me al niet eens meer opvalt. In Nederland wordt die fout nooit gemaakt, en ik snap ook niet hoe het kan dat zoveel mensen 'zo een' voor een meervoudsvorm zetten. De enige fout die in Nederland veel wordt gemaakt, door allochtonen, is het gebruik van 'de' i.p.v. 'het', 'deze' i.p.v. 'dit' en 'die' i.p.v. 'dat'. Voorbeelden: de meisje, deze meisje en die meisje. :roll:

Citaat:

En de zinswending "feitelijk is het..." is dialectisch gekleurd, geen AN. Ik ruik zelfs een gallicisme.

En "leer uw eigen mensen het Nederlands" klinkt wel een beetje vreemd. Beter ware: "leer uw eigen mensen Nederlands...". Ook de "want" getuigt van een verkeerd inzicht in de zinsstructuur. Er is immers geen inhoudelijk verband tussen de twee nevengeschikte zinnen, en zeker geen redengevend.
Dat is meer voor de fijnproevers. :wink:

Moet het overigens niet 'weinig(e)' i.p.v. 'weinigen' zijn? Het bedoelde zelfstandig naamwoord, 'mensen', wordt immers al in de hoofdzin genoemd.

El Cid 28 september 2003 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
@Dimitri
Ach, hou je imperialisme voor je. Als Nederland Vlaanderen annexeert, een integraal deel van dit koninkrijk dus, dan krijgen ze wat elke bezetter van dit land gekregen heeft: kogels, bommen en aanslagen. Ik neem aan dat de regering van uw land wel zo slim zal zijn om dit stukje Europa met rust te laten, maar mss willen je VB-vriendjes je wel helpen :twisted: ?

Ik zal de eerste zijn die in het gewapend verzet gaat tegen een Hollandse bezetting. Geen genade mee!

Jan van den Berghe 28 september 2003 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Moet het overigens niet 'weinig(e)' i.p.v. 'weinigen' zijn? Het bedoelde zelfstandig naamwoord, 'mensen', wordt immers al in de hoofdzin genoemd.

Inderdaad, u hebt dat goed opgemerkt. Het is niet zelfstandig gebruikt, maar verwijst weldegelijk naar mensen. Een n is bijgevolg niet nodig.

El Cid 28 september 2003 18:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E=mc²
Wat is dan uw zogezegde oplossing? België en Nederland samen?

Nee, Vlaanderen en Nederland. :wink: In een Vlaams-Nederlandse confederatie of een 'provinciale' federatie.

De Vlamingen gaan dan massaal zich separatistisch gedragen en een hereniging met Wallonië betrachten. Je zal wel zien, utopist!

Jan van den Berghe 28 september 2003 18:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E=mc²
Ik zal de eerste zijn die in het gewapend verzet gaat tegen een Hollandse bezetting. Geen genade mee!

Doet u maar. U zult dan ook de eerste zijn die op de lijst van belgicistische terroristen zal prijken. Een initiatiefje van Europa tussen haakjes.

El Cid 28 september 2003 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Ga eens op straat en vraag aan 20 mensen: 'vindt u dat Vlaanderen bij Nederland hoort?' . Ik ben benieuwd.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

20/20 nee? 19/20 nee? Ik zeg maar wat :lol: :lol: :lol:

Jan van den Berghe 28 september 2003 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E=mc²
De Vlamingen gaan dan massaal zich separatistisch gedragen en een hereniging met Wallonië betrachten. Je zal wel zien, utopist!

Wat zijn die belgicisten toch grappige kerels. Plotseling zijn er dus wel Vlamingen, en geen Noord-Belgen. Trouwens, waarom zouden de Vlamingen een herening met Wallonië nastreven? Wat zijn de baten?

El Cid 28 september 2003 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E=mc²
Ik zal de eerste zijn die in het gewapend verzet gaat tegen een Hollandse bezetting. Geen genade mee!

Doet u maar. U zult dan ook de eerste zijn die op de lijst van belgicistische terroristen zal prijken. Een initiatiefje van Europa tussen haakjes.

Hoe bedoelt u?

En ik zal fier zijn in dat geval. Net als de Duitse bezetter de weerstanders als terroristen brandmerkte? Dan ben ik fier om Belg te zijn!

El Cid 28 september 2003 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E=mc²
De Vlamingen gaan dan massaal zich separatistisch gedragen en een hereniging met Wallonië betrachten. Je zal wel zien, utopist!

Wat zijn die belgicisten toch grappige kerels. Plotseling zijn er dus wel Vlamingen, en geen Noord-Belgen. Trouwens, waarom zouden de Vlamingen een herening met Wallonië nastreven? Wat zijn de baten?

Heb ik ooit Noord-België gebruikt? Ik spreek altijd over Vlamingen en Walen, omdat dit nu eenmaal de termen zijn. U verwart me met iemand anders, of u kunt ons niet meer uit elkaar houden. Typisch voor een Vlaams Blokker.

Bruno* 28 september 2003 19:28

Volgens de conventies van Genève mag ik elke Hollandse bezettende officier overhoop knallen. Als ik officier ben, moet ik zelfs niet werken in hun kampen :twisted:

Jan van den Berghe 28 september 2003 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Volgens de conventies van Genève mag ik elke Hollandse bezettende officier overhoop knallen.

Mag ik u dan eens vragen waar dat ergens in de Conventie van Genève wel mag staan?

El Cid 28 september 2003 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wat zijn de baten?

Wat zijn de baten om samen te gaan met die arrogante Hollanders die ons zullen uitzuigen tot de laatste snik?

Patriot! 28 september 2003 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E=mc²
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wat zijn de baten?

Wat zijn de baten om samen te gaan met die arrogante Hollanders die ons zullen uitzuigen tot de laatste snik?


hereniging met het Dietsche Volck? :roll:

Maar waarom denken we daarover na? Ik heb vandaag in Antwerpen eens de proef op de som genomen; 25 tal mensen: Vlaanderen bij Holland of bij België? 24 België, een liefst onafhankelijk maar nog liever Holland dan België... DIETSLAND HOUZEE!!!! :roll:

Pieter de Coninck 28 september 2003 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Maar waarom denken we daarover na? Ik heb vandaag in Antwerpen eens de proef op de som genomen; 25 tal mensen: Vlaanderen bij Holland of bij België? 24 België, een liefst onafhankelijk maar nog liever Holland dan België... DIETSLAND HOUZEE!!!! :roll:

Toeval zeg. Ik heb ook de proef op de som genomen. En juist het omgekeerde.
Stelt patriot de verkeerde vragen misschien?

Jan van den Berghe 28 september 2003 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
Stelt patriot de verkeerde vragen misschien?

Misschien niet, maar hij stelt de vraag aan onze "nieuwe Belgen".

Bruno* 29 september 2003 00:05

Fascist.
:!: :!: :!: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Vlaamse Leeuw 29 september 2003 07:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Fascist.
:!: :!: :!: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Het begint nu wel heel saai te worden Tacitus. Ik kan zo al je berichten voorspellen. Indien je het met inhoudelijke argumenten niet meer kunt halen, beledig je de Vlaams nationalisten van nazisme en fascisme. Heel zwak!!!

ossaert 30 september 2003 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jan breydel
Zowel historisch als taalkundig gezien is Wallonië geen deel van de Nederlanden.

Het zal u hier waarschijnlijk al gezegd zijn (ik heb geen zin om alle 30 pagina's te lezen), maar u gaat vreselijk uit de bocht. Artois, Waals-Vlaanderen, Henegouwen, Namen, Limburg, Doornik en Luxemburg waren wel degelijk deel van de Nederlanden. Op Luxemburg na -naar eigen zeggen 'ein separiertes furstenthumb'-, beschouwden die gewesten zich als respectiebelijk als één van de 17 Provinciën. Het is zelfs zo dat 'Wallonië' haar naam te danken heeft aan die Nederlandse context: het waren namelijk die gewesten waar 'Waals' -i.e. een vreemde taal- gesproken werd. Als je nog verder kijkt, waren de Nederlanden niet alleen 'Frans'- en 'Nederlands'-talig, maar ook 'Duits'-talig, want de helft van de Luxemburgse kwartieren waren 'Duits', net als een deel van Limburg en enkele delen van Gelre en andere Oost-Nederlandse gebieden. Die culturele verscheidenheid -'E pluribus unum', weetuwel- was (en is) volgens mij de grote sterkte van de Lage Landen. Reeds in de zestiende eeuw stonden de 'Nederlanders' bekend om hun talenkennis en hun relatieve openheid. Ikzelf ben sterk Nederlands gericht, maar als het op uw manier moet, dan blijf ik nog liever Belg.

Benjamin 30 september 2003 16:01

Brussel en Wallonië passen ook beter bij Frankrijk dan bij Vlaanderen. Onze taal, cultuur en mentaliteit zijn gemeen. Brusselaars en Walen kijken heel veel naar Franse zenders (zelfs meer dan de RTBF en RTL-TVI, cijfers bewijzen het), hebben veel interesse voor wat in de franstalige wereld gebeurt en zich interessen helemaal niet in wat in Vlaanderen gebeurt.

Het bewijs dat ons vaderland Frankrijk is, is meer dan duideliijk. We spreken van FRANSE Gemeenschap (Communauté FRANCAISE) en niet van Franstalige Gemeenschap. De belgicisten die deze naam zouden willen veranderen, kunnen heel lang wachten. Dat zal gelukkig maar nooit gebeuren.

Dimitri 30 september 2003 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Benjamin
Brussel en Wallonië passen ook beter bij Frankrijk dan bij Vlaanderen. Onze taal, cultuur en mentaliteit zijn gemeen. Brusselaars en Walen kijken heel veel naar Franse zenders (zelfs meer dan de RTBF en RTL-TVI, cijfers bewijzen het), hebben veel interesse voor wat in de franstalige wereld gebeurt en zich interessen helemaal niet in wat in Vlaanderen gebeurt.

Het bewijs dat ons vaderland Frankrijk is, is meer dan duideliijk. We spreken van FRANSE Gemeenschap (Communauté FRANCAISE) en niet van Franstalige Gemeenschap. De belgicisten die deze naam zouden willen veranderen, kunnen heel lang wachten. Dat zal gelukkig maar nooit gebeuren.

Wat heb je dan zo tegen Vlaams-nationalisten, als ik vragen mag.

Het enige twistpunt is de toekomst van Brussel.

Bruno* 1 oktober 2003 02:10

Citaat:

Het bewijs dat ons vaderland Frankrijk is, is meer dan duideliijk. We spreken van FRANSE Gemeenschap (Communauté FRANCAISE) en niet van Franstalige Gemeenschap. De belgicisten die deze naam zouden willen veranderen, kunnen heel lang wachten. Dat zal gelukkig maar nooit gebeuren.
Spreek voor jezelf. Als je in Frankrijk wil gaan wonen: de grenzen zijn open. Dat geldt ook voor alle Vl-nationalisten die Nederland zo prijzen. Ga maar, Raus :twisted:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be