Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta
(Bericht 5517850)
We leven in een tijd waar het etiketje "racisme" overal kleeft...
Geef je je voorang van rechts niet af aan een allochtoon krijg je "racist" toegeroepen.
Zeg je dat je liever naar een pensenavond gaat dan naar een oxfamwinkel ben je racist,
Koop je een fles melk in de verkeerde winkel ben je racist, zeg je dat je de Vlaming bent ben je ook ineens racist... Vrijuit zeggen dat je VB of NV-A liefhebber bent is ook al genoeg om racist te zijn (of nazi of fascist)
Krijgen jongeren op school slechte punten op een toets is de leerkracht een racist... (En dan verschieten ze er van dat werknemers al eens kieskeurig zijn:roll:) Voor de stomste dingen eerst kan je dat koosnaampje naar je hoofd krijgen in het dagelijkse leven, en daar sta je dan ...
Problemen kunnen niet eens meer besproken worden (nochtans zijn ze er) omdat men alles in het racismepotje heeft zitten ... Zelfs de zoveelste rellen en vernielingen van allochtone jongeren worden ineens "voetbalgeweld":?.
Kijk nu deze situatie, mensen mogen lekker een honderdduizendtal posts gaan zitten nalezen omdat ze bang zijn dat er ergens "iets racistisch" te vinden is ...
Stop met die flauwekul en leer terug zonder angst de dingen bij naam noemen, anders gaat er nooit een oplossing komen voor problemen in deze maatschappij en zullen de verschillen tussen auto- en allochtoon enkel nog groter worden ...
Indien de linkerzijde dat niet wenst te begrijpen en liever bij het minste racist roept of begint te zeveren over de tweede wereldoorlog zijn zij degenen die de verantwoordelijkheid dragen voor het mislukken van de samenleving,
niet degenen die de problemen willen aanklagen en er een oplossing voor willen vinden , niet de forumbeheerders en zelfs niet Justin Bieber...
|
Jammergenoeg zelf deze situatie meegemaakt. Inmiddels een tien-tal jaar geleden toen er slechts één Moslim-jongere van de klas deel uitmaakte.
Mag ik er bij vermelden dat de verdachte leerkracht vergeldingsacties heeft mogen ondervinden en hierdoor materiële, fysieke en psychische schade heeft ondervonden?
Of is dat vermelden 'racistisch'? ;)
Om zeker te zijn dat ik het helemaal objectief doe en niet racistisch ben zal ik even nadenken over hoeveel andere leerlingen de leerkracht ooit hebben aangewreven dat hun schriftelijke (!) proef (waarbij de foute antwoorden dus zwart op wit en voor iedereen controleerbaar!!) te beoordelen op basis van hun ... in plaats van op basis van hun geschreven antwoorden!
- ras -> 0
Oké, even verderkijken. Op basis van andere fysieke kenmerken waarop ze geen invloed hadden dan misschien?
- haarkleur? -> 0
- oogkleur? -> 0
- vorm van de neus? -> 0
- grootte van de oren? -> 0
- ...
Misschien ging het om andere factoren die betrekking hadden op hun wijdere omgeving, waar ze ook geen invloed op hebben?
- beroep vader of moeder? -> 0
- al dan niet steuntrekken van vader of moeder -> 0
- aantal kinderen binnen het gezin -> 0
- ...
Oké .. Check. Factoren waar men wel iets aan kan doen dan?
- religie? -> 0
- oproerkraaiend gedrag -> 0
- storend gedrag -> 0
- waarmee men de boterhammen belegt -> 0
- merk gel dat men gebruikt -> 0
- ...
Oef, nu kan ik met zekerheid zeggen dat mijn uitlating niet racistisch is. Ik heb het namelijk nooit meegemaakt en nooit zien gebeuren dat een andere student uit die en alle andere klassen waarin ik heb gezeten, zijn slechte resultaten op een schriftelijke en verifieerbare toets weet aan de leerkracht, die hem op een irrelevant (of mogelijk zelfs relevant: zoals gedrag in het algemeen) criterium zou beoordelen ...
Dit alles zegt misschien meer over "ons" dan over "hun":
Hebben wij er, door de creatie van het begrip "racisme" (alsof het een grote uitzondering betreft waarop in géén geval mag gediscrimineerd worden) niet voor gezorgd dat allochtonen de schuld in grotere mate buiten zichzelf leggen in plaats van de problemen op zichzelf te betrekken, met alle gevolgen (ego-verheerlijking) vandien?