sjarel |
24 januari 2011 11:23 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
(Bericht 5248622)
Ik weet niet. Peilingen worden in bepaalde landen nog vrij laat afgenomen.En toch zijn ze vaak fout.
Stel dat ik in een vol door mekaar gemengd voetbalstadium van 30.000 supporters een peiling onder 1000 lukraak uitgekozen aanwezigen zou doen om vlug te weten te komen wie nu van welke club is, ik denk dat de kans even groot is dat ik tot een totaal fout resultaat kom als dat ik het helemaal juist zou hebben.
|
Dat mag jij denken, maar er gebeurt daar ontzettend veel onderzoek naar en als de regels gerespecteerd worden mag je er zeker van zijn dat de uitslag vrij correct zal zijn.'t probleem is dat kranten en media maar een deel van de cijfers geven. De uitslag van een peiling is altijd : "x% van de bevolking vindt... met een foutenmarge van y% en een betrouwbaarheid van z%."
De betrouwbaarheid en foutenmarge heeft te maken met de grootte en verdeling van de populatie van de steekproef. Die betrouwbaarheid ligt altijd heel dicht tegen 100% (anders zou je ook een grote foutenmarge krijgen trouwens) maar is nooit 100%. Het is dan ook een steekproef...
edit : even aanvullen :
Bij een populatie van 30.000 heb je bij een steekproef bij 380 personen al een betrouwbaarheid van 95% en foutmarge van 5%.
Bij steekproef van 1000 personen betrouwbaarheid van 99% en 4% foutmarge...
|