![]() |
Citaat:
met entrisme heeft dit allemaal niets te maken, wel met strijd tegen opportunistische stromingen in een revolutionaire partij |
Citaat:
(wat dus op hetzelfde neerkomt) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Entryism (or entrism or enterism) is a political tactic by which an organisation encourages members to infiltrate another organisation in an attempt to gain recruits, or take over entirely. http://en.wikipedia.org/wiki/Entrism Dus: de bolsjewieken deden wel iets anders. Deze definitie is toch niet van toepassing op LSP tav CAP? |
entrisme
De bolsjewieken zijn ontstaan na een splitising in de RSDAP in 1903 in Brussel. Zij hebben dus het omgekeerde gedaan van entrisme. Als minderheidsfractie zijn ze uit de RDSAP gestapt. Het daaropvolgende congres (Londen, 1905) hielden ze zonder mensjewieken.
|
Citaat:
Organisaties die aan entrisme doen, houden toch ook apparte congressen??? Is dat een reden om te stellen dat het geen entrisme zou zijn? Entrisme is is inderdaad een tactiek waarbij een politieke organisatie binnen een andere partij werken - de redenen kunnen echter verschillen, dus die definitie op wikipedia is fout... Wat LSP op dit moment met CAP doet is niet echt entrisme in die zin dat we helemaal niet de bedoeling hebben het initiatief te recupereren al was het maar omdat we het anders onmiddelijk zouden opblazen. Entrisme is echter een strategie die echter geen dogma is. Citaat:
Sterker nog; zelfs de stichters van de KPB hebben in zekere zin voor de stichting van hun partij aan entrisme gedaan met de "amis de l'exploité" |
Citaat:
Je zit volledig naast de plank. De gebeurtenissen in de RDSAP hadden niets te maken met entrisme. In de loop van de geschiedenis, hebben zich twee strekkingen ontwikkeld. Uiteindelijk heeft dat geleid tot twee aparte partijen. Entrisme is een bewuste strategie, afgesproken buiten een partij, om in die partij te infiltreren met de bedoeling een revolutionaire stroming te ontwikkelen of de partij over te nemen. Cfr lsp binnen spa of MIlitant binnen Labour. Dat is totaal iets anders dan tegenstellingen die in een partij opduiken en leiden tot een splitsing. (zoals bv. in de Volksunie de tegenstellingen hebben geleid tot NVA en Spirit). En nogmaals: entrisme is een oerdomme strategie die nog nooit en nergens tot enig resultaat geleid heeft. |
Citaat:
Citaat:
Zo zijn de communisten in België ook buiten de BWP gegaan en achteraf terug aan entrisme gaan doen uit tactische overwegingen. Alleen is er vandaag geen enkele reden voor entrisme in België vandaag omdat het zelfs een strategische fout zou zijn samen te werken met een partij die door de arbeiderklasse gezien worden als verraders. Citaat:
Bovendien kan het entrisme ook een manier zijn om een marxistische fractie op te bouwen terwijl dat veel moeilijker is buiten de reformistische partij te bouwen aan een revolutionaire beweging. Als je bijvoorbeeld in Nederland binnen een succesvolle SP werkt waarnaar de hele arbeidersklasse uitkijkt, en daarbinnen een revolutionaire organisatie probeert opbouwen kom je een stuk geloofwaardiger en minder secatir over wat een positieven invloed heeft op de uitbouw van je organisatie. |
i
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zagen jullie dat echt zitten om met Groen...? Ecolo zou ik misschien nog kunnen inkomen. |
Citaat:
|
Citaat:
Heb deze discussie niet altijd gevolgd... Alvast bedankt voor je antwoord. |
Citaat:
Op de discussie over entrisme kom ik niet meer terug. Ik heb hierboven genoeg uitleg gegeven: voor jou is entrisme alle soorten van werking. Lees wikipedia aub. |
Citaat:
Je voorbeelden zijn historisch niet correct. Er zijn vandaag nog altijd marxistische groepen actief binnen sp.a en Labour. Wat wel correct is, is dat door de versnelde verrechtsing van de sociaal-democratie na de val van de muur, de arbeidersbasis verkleinde waardoor ook marxistische tendensen meer onder druk konden gezet worden door de rechtse leiding. Je bevestigt gewoon onze analyse van toen. Btw, entrisme is een tactiek, geen strategie. De strategie is een oriëntatie naar bredere lagen, de tactiek is entrisme. Dat is trouwens de grote verwarring bij de Vonk, zij beschouwen entrisme als een strategie, als iets wat onontbeerlijk is om met bredere lagen in contact te komen, los van de reële processen die gaande zijn binnen de partij waar je aan entrisme doet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het libertarisme is waarlijk de meest open, tolerante en verdraagzame ideologie.:-) Enneuh, ik teken niet om onnozel te doen, eh! Ik zet nooit ergens mijn handtekening onder als ik niet achter de inhoud sta van dat wat ik onderteken. Nu ja, niet dat ik jullie ideologie ga verdedigen, maar wel jullie recht om deel te nemen aan verkiezingen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:42. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be