Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Ben je Pro-Israel of Pro-Palestina? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=124816)

Jaani_Dushman 17 juni 2009 21:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 4178388)
Kijk het zijn dit soort statements die u zo overduidelijk subjectief en vooringenomen maken dat ik de rest van uw post al niet meer lees.

De naakte waarheid is immers dat er in Israel heel wat arabieren wonen én er niet 1 moslimland te vinden valt dat nog maar een fractie daarvan aan niet moslims - en zeker al geen joden - zou verdragen.

In Iran hebben de joden een gegarandeerde vertegenwoordiging in het parlement.

Jaani_Dushman 17 juni 2009 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 4178389)
Heel eenvoudig: door het woordje relatief ertussen te plaatsen. Ontkent u dan soms dat Israel - ondanks al zijn gebreken - pakken democratischer en succesvoller is dan zijn fascistische buurlanden?

Waar heb ik de buurlanden dan bejubeld? En het feit dat jij de buurlanden als "fascistisch" (dat is dan weer geen blijk van vooringenomenheid, neem ik aan?) bestempelt, maakt Israël niet meer of minder democratisch. Een apartheidsregime kan nooit democratisch zijn. Hoogstens de schijn ervan opwekken.

Rr00ttt 17 juni 2009 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4178404)
In Iran hebben de joden een gegarandeerde vertegenwoordiging in het parlement.

En is dat nu een repliek op mijn opmerking? Het lijkt me eerder een bevestiging dat moslim landen enkel extreem kleine aantallen niet moslims tolereren.

The current Jewish population of Iran is estimated by most sources to be 25,000,[5][6][7][8] though estimates vary, as low as 11,000 [9] and as high as 40,000[10].

Rr00ttt 17 juni 2009 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4178410)
Waar heb ik de buurlanden dan bejubeld? En het feit dat jij de buurlanden als "fascistisch" (dat is dan weer geen blijk van vooringenomenheid, neem ik aan?) bestempelt, maakt Israël niet meer of minder democratisch. Een apartheidsregime kan nooit democratisch zijn. Hoogstens de schijn ervan opwekken.

Het maakt Israel wel relatief democratischer. U kan mijn woorden proberen te verdraaien wat u wil, maar blijkbaar kan u tot uw eigen grote chagrijn deze objectieve vaststelling niet verkroppen.

Jaani_Dushman 17 juni 2009 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 4178422)
En is dat nu een repliek op mijn opmerking? Het lijkt me eerder een bevestiging dat moslim landen enkel extreem kleine aantallen niet moslims tolereren.

Syrië telt nochtans 10% christenen.

Jaani_Dushman 17 juni 2009 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 4178424)
...tot uw eigen grote chagrijn...

Wat een hoogstaande manier van discussiëren, m'n beste. :|

liberalist_NL 17 juni 2009 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4178435)

Christelijke vluchtelingen uit Irak. En nee, ze vluchtten niet voor de Amerikanen, maar voor hun mede-Irakezen.

Rr00ttt 17 juni 2009 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4178435)

Die snel in getal afnemen en tweederangsburgers zijn onder een dictatoriaal bewind dat bovendien officieel 'seculier' is.

Maar Syrië is inderdaad het land in het Midden-Oosten waar Christenen relatief het best behandeld worden.

liberalist_NL 17 juni 2009 23:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 4178624)
Die snel in getal afnemen en tweederangsburgers zijn onder een dictatoriaal bewind dat bovendien officieel 'seculier' is.

Maar Syrië is inderdaad het land in het Midden-Oosten waar Christenen relatief het best behandeld worden.

Ik denk dan eerder aan Libanon.

Rr00ttt 17 juni 2009 23:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4178438)
Wat een hoogstaande manier van discussiëren, m'n beste. :|

Ik stel alleen vast dat u 1) mijn woorden verdraaide en 2) blijkbaar niet in staat bent om nog maar te erkennen dat 1+1 2 is. Ik neem aan dat u diep in uw binnenste dit zelf ook beseft en daar best chagrijnig over bent.

Het is niet leuk om uw 'ongelijk' te moeten toegeven - al is het dan tegen u zelf. En dat kan tijd kosten. Vroeger was ik zelf erg pro-palestijns maar door me meer te informeren ben ik van mening veranderd. Dat heeft bij mij ook even geduurd. Er is nog hoop voor u :)

Rr00ttt 17 juni 2009 23:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4178632)
Ik denk dan eerder aan Libanon.

Libanon is een kruitvat waar dodelijk geweld - tegenover iedereen maar zeker tov de christenen - elk moment weer kan oplaaien.

Burkide 18 juni 2009 07:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4178597)
Christelijke vluchtelingen uit Irak. En nee, ze vluchtten niet voor de Amerikanen, maar voor hun mede-Irakezen.

Dus... Syrië is bereid een christelijke vluchtelingenmassa die 10% van z'n bevolking uitmaakt op te vangen...

Zijn de zionisten bereid de islamitische en christelijke vluchtelingen van 1948 terug te laten keren?

Burkide 18 juni 2009 07:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL (Bericht 4177301)
1) Er was voor 1967 helemaal geen sprake van een Palestijns volk, zoals er wel een Nederlands en een Vlaams volk bestaat en het waren de Arabische buurlanden van Israel die het land aanvielen, nadat het land zich onafhankelijk had verklaard.

Vand�*�*r dat in de oude teksten van de Arabische Nationalistische Beweging kritiek te vinden op de Palestijnse elite, die te veel geconcentreerd zou geweest zijn op Palestijns nationalisme/parochialisme i.p.v. op panarabisme.

Alsof volkeren een exacte begindatum hebben, alsof het nodig was dat de PLO z'n eerste verklaringen aflegde en de zionisten in 1967 een nog groter deel van Palestina bezetten opdat er een Palestijns nationaal bewustzijn ontstond. De concrete, verschillende situatie van de Palestijnen (voelbare strijd met de zionisten, de Naqba, hun behandeling door de Arabische regimes) moeten op zichzelf reeds gezorgd hebben naar een op z'n minst een verschillend identiteitsbesef.

A propos, op welke datum en om welk uur is het Vlaamse volk ontstaan?

Verder maakt het ook weinig uit of het Palestijnse volk nu in 6400 voor onze tijdrekening ontstaan is, of in 1967, of niet en nooit bestaan heeft en nooit zal bestaan: de zionistische bezetting en de weigering om de vluchtelingen te laten weerkeren, is er niet meer of minder legitiem door.

Citaat:

2) Onzin, die vluchtelingenkampen staan juist in Jordanie en de Arabische landen weigert hun paspoorten te geven.
Het gegeven dat de zionisten weigeren hen het recht op terugkeer toe te kennen, is er uiteraard geheel vreemd aan.

Citaat:

3) Bovendien hebben de Arabische leiders opgeroepen de Arabieren tijdelijk te vertrekken, omdat zij wel dachten Israel eventjes van de kaart te vegen en zijn veel Palestijnen gevlucht voor de oorlog op zichzelf.
Hebben ze daar nu eindelijk bewijzen van gevonden?
Overigens maakt het geen barst.

Citaat:

7) Hamas gebruikt burgers als menselijk schild wat een oorlogsmisdaad is.
Vraag eens aan Amnesty International, HRW of mensenrechtenorganisaties binnen de officiële grenzen van de zionistische staat of het IDF soms geheel vrijgepleit kan worden van die praktijk...
Nouja, 't kan natuurlijk ook zijn dat die organisaties allemaal deel uitmaken van een antisemitisch complot...

Rr00ttt 18 juni 2009 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 4178817)
Zijn de zionisten bereid de islamitische en christelijke vluchtelingen van 1948 terug te laten keren?

Het probleem is dat die islamitische vluchtelingen allemaal als zot gekweekt hebben ondertussen. Een terugkeer van hen + hun afstammelingen zou quasi onmiddelijk betekenen dat joden een minderheid worden in Israel.

Lijkt me dat enkel een Israeli met suicidale neigingen zoiets zou overwegen.

Dan gaan we er nog aan voorbij dat dit economisch niet mogelijk is (wat moet Israel beginnen met hen?) en dat ze al last genoeg hebben met de aanwezige groep.

In the honor of fairness zou ik ervoor pleiten dat er een soort van schadevergoeding betaald wordt aan hen - in ruil zien zij definitief af van hun recht op terugkeer. Dat lijkt me een realistische optie waarbij er iets gedaan wordt voor die vluchtelingen. Pleiten voor hun terugkeer (inclusief massa nageslacht) is eigenlijk pleiten voor de vernietiging van Israel.

Je maakt de ene fout niet goed door er een andere bij te maken. (Hetzelfde kan trouwens gezegd worden over de relatie Holocaust - ontstaan van Israel, dat was ook een fout ter compensatie van een andere fout)

Wat gebeurd is, is gebeurd; de vraag is eerder hoe je de huidige situatie voor iedereen kan verbeteren dan hoe je 'wraak' kan nemen voor feiten uit het verleden. Niemand is met een terugkeer scenario gebaat, ook de palestijnen zelf niet. Het zal de spanningen in Israel tot ver over het kookpunt drijven en eindigen in een spiraal van geweld.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be