Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Hugo De Ridder: "onafhankelijk Vlaanderen zal een trieste keizer-koster staat worden" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=150977)

Doomy 16 maart 2011 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 5363854)
als ik er mijn bedrijf van zou maken zeker wel. Je wilt tenslotte tevreden gasten?

Ik heb ook ervaringen met huisjes waar een incompleet inventaris was. Hoogst vervelend als je naast een mesje grijpt, een bord te weinig hebt of geen blikopener kan vinden als je rammelend van de honger aankomt.

Niet meer dan terecht dat je daar als goed betalende gast kan rekenen op een minimum aan dienstverlening, namelijk dat de dienst die je afneemt volledig is

Vraag is of de overheid zich daarmee moet bemoeien. Als een klant niet tevreden is keert die gewoon niet meer terug. Voor zaken die niet direkt iets met gezondheid, veiligheid en milieu te maken hebben zijn de markt en konsumentenverenigingen betere middelen om de kwaliteit op te drijven dan de overheid. Ik vind het absurd dat de overheid zich bemoeit met zoiets pietluttigs als het aantal eierdopjes in een vakantiewoning. Dat is haar taak niet.

pajoske 16 maart 2011 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 5363854)
als ik er mijn bedrijf van zou maken zeker wel. Je wilt tenslotte tevreden gasten?

Ik heb ook ervaringen met huisjes waar een incompleet inventaris was. Hoogst vervelend als je naast een mesje grijpt, een bord te weinig hebt of geen blikopener kan vinden als je rammelend van de honger aankomt.

Niet meer dan terecht dat je daar als goed betalende gast kan rekenen op een minimum aan dienstverlening, namelijk dat de dienst die je afneemt volledig is

Het gaat mij vooral om het principe. Heel veel mensen verhuren hun eigen vakantiewoning via internet, plaatselijke krantjes enz. Iemand die 50, 10, 200 of meer km van die woning afwoont gaat niet na elke verhuring de inboedel controleren.
Ik denk dat al die verhuurders ruimschoots bestek voorzien en die woningen. Is er zo een groot probleem indien er (door diefstal) slechts 8 eierdopjes staan voor 6 personen in plaats van de door de wetgever verplichtte 9 stuks, end at dit met zware geldboetes kan bestraft worden?

Keizer-koster staat: dat was het onderwerp van deze topic.

Doomy 16 maart 2011 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5363886)
Het gaat mij vooral om het principe. Heel veel mensen verhuren hun eigen vakantiewoning via internet, plaatselijke krantjes enz. Iemand die 50, 10, 200 of meer km van die wonig afwoont gaat niet na elke verhuring de inboedel controleren.
Ik denk dat al die verhuurders ruimschoots bestek voorzien en die woningen. Is er zo een groot probleem indien er (door diefstal) slechts 8 eierdopjes staan voor 6 personen in plaats van de door de wetgever verplichtte 9 stuks, end at dit met zware geldboetes kan bestraft worden?

²

pajoske 16 maart 2011 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 5363890)
²

Jij zou misschien nog een centje kunnen bijverdienen met eierdopjes te tellen. ;-)

Hollander 16 maart 2011 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5363886)
Het gaat mij vooral om het principe. Heel veel mensen verhuren hun eigen vakantiewoning via internet, plaatselijke krantjes enz. Iemand die 50, 10, 200 of meer km van die wonig afwoont gaat niet na elke verhuring de inboedel controleren.

Ik ben tamelijk liberaal in mijn gedachtegoed dus ik vind ook dat de overheid zich tot een minimum met de markt moet bemoeien. Maar ik vind wel dat bepaalde minimumeisen gesteld mogen worden. En voor een toerist is het zo goed als onmogelijk van een afstand in te schatten of hij krijgt waar hij voor betaald, zeker bij zoiets als vakantiehuisjes. Vanwege het overstijgende belang (het imago van Vlaanderen als toeristische bestemming) vind ik wel dat de overheid hierover iets mag roepen. Het gaat hier tenslotte niet om wat de burger in zijn eigen huis heeft, maar om wat een ondernemer aanbiedt in een vitale sector van de economie.

Doomy 16 maart 2011 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 5363898)
Ik ben tamelijk liberaal in mijn gedachtegoed dus ik vind ook dat de overheid zich tot een minimum met de markt moet bemoeien. Maar ik vind wel dat bepaalde minimumeisen gesteld mogen worden. En voor een toerist is het zo goed als onmogelijk van een afstand in te schatten of hij krijgt waar hij voor betaald, zeker bij zoiets als vakantiehuisjes. Vanwege het overstijgende belang (het imago van Vlaanderen als toeristische bestemming) vind ik wel dat de overheid hierover iets mag roepen. Het gaat hier tenslotte niet om wat de burger in zijn eigen huis heeft, maar om wat een ondernemer aanbiedt in een vitale sector van de economie.

"Liberalisme" op zijn kalvinistisch. Dan zijn de Vlaamse sossen toch liberaler. :roll:

pajoske 16 maart 2011 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 5363898)

Als liberaal denkend mens vind ik dat je zelf de vrijheid moet hebben om te bepalen welk comfort voor welke prijs je de klanten aanbiedt. Zoals de klant ook zelf moet kunnen bepalen welk comfort hij/zij wenst. De overheid mag wel wetten eisen dat hetgeen aangeboden werd redelijkwijze overeenstemt met hetgeen geleverd werd.

pajoske 16 maart 2011 16:27

Citaat:

Jozef II van het Heilige Roomse Rijk
Hij kreeg de bijnaam keizer-koster vanwege van zijn verregaande regeldrift ten aanzien van interne kerkelijke zaken zoals het priesterlijke gewaad en het bepalen van het aantal brandende kaarsen op het altaar.
;-):-D

Enkele eeuwen later zijn het eierdopjes ipv kaarsen.

Hollander 16 maart 2011 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 5363937)
"Liberalisme" op zijn kalvinistisch. Dan zijn de Vlaamse sossen toch liberaler. :roll:

Als zelfs jullie sossen liberaler zijn zal het dus geen enkel probleem zijn deze wet of uitvoeringsregeling aan te passen.

Jan van den Berghe 16 maart 2011 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5363529)
Je weet echt niet waarover het gaat. Zelfs nadat ik alle nodige links hier geplaatst heb moet ik vaststellen dat je niet de minste moeite genomen hebt je verder te informeren. Vandaar dat ik al een tijdje niet meer gereageerd heb.

Indien je niet voldoet aan de opgelegde normen. Dwz indien er het aantal eierdopjes niet minimum 1,5x het aantal slaaplaatsen si risckeert de verhuurder een boete van min. 250 euro.
Het gaat hier niet om kwaliteitsnormen met sterren of zo. Het gaat hier enkel om een vakantiewoning officieel te mogen verhuren. Dwz: indien die eierdopjes er niet staan is het je wettelijk verboden ook maar een a4 in het lokaal van je plaatselijke vereniging op te hangen waarop je je medeclubleden in kennis stelt dat ze jouw vakantiehuisje mogen afhuren.
Enig idee welk risico je wettelijk loopt indien een vorige huurder toevallig wat koffielepeltjes heeft meegepikt?

Wat u daar schrijft als opwerping, is eigenlijk larie en apekool. Je kan evengoed stellen welk risico een mens loopt als een vorige huurder toevallig een brandblusapparaat meeneemt.

Ik zie echt niet waar u met een probleem worstelt in deze materie: het is maar normaal dat de overheid een bepaalde reglementering uitwerkt, ook soms in detail.

Jan van den Berghe 16 maart 2011 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5363998)
Als liberaal denkend mens vind ik dat je zelf de vrijheid moet hebben om te bepalen welk comfort voor welke prijs je de klanten aanbiedt. Zoals de klant ook zelf moet kunnen bepalen welk comfort hij/zij wenst. De overheid mag wel wetten eisen dat hetgeen aangeboden werd redelijkwijze overeenstemt met hetgeen geleverd werd.

En om dat laatste mogelijk te maken, moet men dus een bepaalde normering hebben. M.a.w. voorschriften en bepalingen. Als die er niet zijn, komt men terecht in de wereld van het subjectief oordeel. Er moeten echt wel objectieve parameters zijn.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be