Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   "De Vlaamse leeuw, daar spuw ik op" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=180166)

Jacob Van Artevelde 5 december 2012 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 6444824)
Dus je moedertaal is niet limburgs maar Vlaams Nederlands http://www.postorderboekhandel.be/ob...s_woordenboek/

U woont onder de taalgrens van het gebied Vlaanderen. De provincie Limburg is een van de vijf provincies van het Vlaams Gewest.

Ik weet dat in de Limburg alles wat trager gaat dan in de rest van Vlaanderen maar niettemin behoord het wel degelijk tot het Vlaamse gewest hoor.

Dus bij deze, al voel jij je eerder een Hottentot, je bent van herkomst afkomstig van, en nog steeds een inwoner van het Vlaamse gewest met de Vlaamse taal als moedertaal, dus ben je bijgevolg een rasechte Vlaming. Welkom in de club.

Ge had beter de kaart der Nederlandstaligheid getrokken, om bij voorbaat wat voorspelbare tegenwind te voorkomen. ;-)

De vette tekst zou aldus worden:
" en nog steeds een inwoner van het Vlaamse gewest met Nederlands als standaardtaal."

Jacob Van Artevelde 5 december 2012 18:23

vlaamse identiteit

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door beestenboel (Bericht 6445119)
Wat jullie niet schijnen te begrijpen is dat de vlaamse identiteit niet de enige identiteit is waar mensen uit het vlaams gewest zich mee identificeren, en dat jullie invulling van die vlaamse identiteit niet de enige echte is. Dat maakt jullie autoritair en onverdraagzaam. En daarom liggen jullie vaak onder vuur.

Wat is Vlaamse identiteit....?

1 definitie: 'Een woord dat Kristien Hemmerechts bang maakt.'

Garry 5 december 2012 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 6445112)
Dit kaartje geeft de verschillende dialecten binnen het Limburgse taalgebied weer. ;-)

Maar taal of dialect is een oneindige discussie. Omdat niemand het er over eens is wat het verschil is tussen een dialect of een taal.

Daar ben ik het mee eens.

Garry 5 december 2012 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door beestenboel (Bericht 6445119)
Wat jullie niet schijnen te begrijpen is dat de vlaamse identiteit niet de enige identiteit is waar mensen uit het vlaams gewest zich mee identificeren, en dat jullie invulling van die vlaamse identiteit niet de enige echte is. Dat maakt jullie autoritair en onverdraagzaam. En daarom liggen jullie vaak onder vuur.

We zijn dat gewoon. We liggen al van in de tijd van Maria van Bourgondië onder vuur.

Garry 5 december 2012 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 6445082)
Jaja, In Dusseldorf en Eupen spreken ze volgens u dus ook Vlaams-Nederlands. Dat zijn dus allemaal Vlamingen?????

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Limburgish_language

correct

Als u schrijft dat in Limburg alles wat trager gaat alludeert u op onze taal die in uw oren klinkt als traag uitgesproken. Maar u weet blijkbaar niet dat deze 'sleeptoon' een onontbeerlijk deel uitmaakt van onze Limburgse taal. En zeer belangrijk is om de betekenis van bepaalde woorden correct te bepalen. Dit gebruik van sleep en stoottoon is onbestaand in de ons omringende talen (Nederlands, Frans en standaard Duits,) En is een van de redenen (buiten grammaticale verschillen) dat Limburgs niet als een dialect van o.a. Nederlands kan beschouwd worden.
Tip: Als u uw moedertaal oh zo belangrijk vindt kan u best eens de spellingsregels nakijken. Dan kan iemand met een andere moedertaal u daarover geen opmerkingen maken.

Inwoner Vlaams gewest: klopt
Vlaamse moedertaal: fout
Afkomstig van het Vlaams gewest: niet correct. Bij mijn geboorte in de jaren vijftig was er van Vlaams gewest nog lang geen spraken.
De Vlaamse taal: wat is dat????

Voor 1830 Was er van België ook geen sprake.

Garry 5 december 2012 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 6445498)
Excuseert u mij. Maar het zijn altijd de zelfde Vlaamse vlaggenzwaaiers die hier leugens neerschrijven, en die altijd maar opnieuw op hun fouten moeten gewezen worden. Tja zo valt een mens in herhaling.
Waar blijft trouwens uw bewijsvoering om duidelijk en onomstreden aan te tonen wie Vlaming is en wie niet?

Waar maak je je druk om man? Mij deert het niet in het minst dat jij je op en top Belg voelt hoor. Maar heb je je al eens afgevraagd in welk stuk België je gaat wonen wanneer België ophoud te bestaan? België bestond niet voor 1830 en zal binnen afzienbare tijd terug niet meer bestaan. De vraag is niet,"of dat zal plaatsgrijpen, maar wanneer".

Misschien kun je een voorstel doen om bij het teniet gaan van België een onafhankelijke staat Limburg op te richten. Een taal heb je al, dus zo moeilijk zal het dan wel niet zijn. Nu nog juist meer dan 50% van de Limburgers, zijnde zo een 561.740 voorstanders vinden.

Alvast veel succes gewenst.

Jacob Van Artevelde 5 december 2012 18:53

Als Brabander zou ik ook zo kunnen afkomen:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 6445082)
Inwoner Vlaams gewest: klopt
Vlaamse moedertaal: fout
Afkomstig van het Vlaams gewest: niet correct. Bij mijn geboorte in de jaren vijftig was er van Vlaams gewest nog lang geen spraken.
De Vlaamse taal: wat is dat????

:roll:

Jacob Van Artevelde 5 december 2012 19:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 6445702)
Ge had beter de kaart der Nederlandstaligheid getrokken, om bij voorbaat wat voorspelbare tegenwind te voorkomen. ;-)

De vette tekst zou aldus worden:
" en nog steeds een inwoner van het Vlaamse gewest met Nederlands als standaardtaal."

Kwestie van bijvb. deze shit niet op uw telloor te krijgen:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 6445498)
Waar blijft trouwens uw bewijsvoering om duidelijk en onomstreden aan te tonen wie Vlaming is en wie niet?

en deze:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 6444385)
Zijn alle inwoners van het Vlaamse gewest dan Vlamingen?
Of zijn alle Belgische inwoners van het Vlaamse gewest Vlamingen,

Mijn Nederlandse buur zal verbaasd opkijken. Mijn kennis die 100 meter voorbij de gewestgrens woont zal verbaasd zijn te vernemen dat hij géén Vlaming is.

PS op 11 juli werken de meeste mensen. Benieuwd hoeveel fanfares genoeg volk bijeen krijgen om de Vlaamse leeuw te kunnen spelen.

én het Pajoske citaat in de post hierboven.

Merk bovendien op dat onze kulturele tegenstrever dat probleem niet heeft: die definiëren zich als Franstalige.
Misschien kunnen we daarvan iets leren.;-)

Pericles 5 december 2012 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 6445781)

en deze:

Merk bovendien op dat onze kulturele tegenstrever dat probleem niet heeft: die definiëren zich als Franstalige.

Behalve in Durbuy , daar zijn de Nederlanders aan de macht en ik vernam dat ze ook Aubel willen koloniseren . :-D

Jacob Van Artevelde 5 december 2012 19:32

Limburgs als standaardtaal in Limburg?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 6445739)
Misschien kun je een voorstel doen om bij het teniet gaan van België een onafhankelijke staat Limburg op te richten. Een taal heb je al, dus zo moeilijk zal het dan wel niet zijn. Nu nog juist meer dan 50% van de Limburgers, zijnde zo een 561.740 voorstanders vinden.

Alvast veel succes gewenst.

Neen, neen, dat wil hij ook niet. Zijn hobby is de vlaamsnationalisten wat kittelen op een forum...;-)

Maar, zoudt ge het Limburgs willen opleggen als standaardtaal (bijvb. als voertaal in het onderwijs) in Limburg, Pajoske?
Het lijkt mij in alle ernst de enige manier om die taal van finaal uitsterven te behoeden.

Jacob Van Artevelde 5 december 2012 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 6445802)
Behalve in Durbuy , daar zijn de Nederlanders aan de macht en ik vernam dat ze ook Aubel willen koloniseren . :-D

Dat lijkt zo maar op termijn gaan die daar geassimileerd worden en uiteindelijk komen ze alleen maar de Francité versterken!
De immobiliën-uittocht slaat dus ook reeds toe in Nederland.

Pericles 5 december 2012 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 6445812)
Dat lijkt zo maar op termijn gaan die daar geassimileerd worden en uiteindelijk komen ze alleen maar de Francité versterken!
De immobiliën-uittocht slaat dus ook reeds toe in Nederland.

Een Nederlander toch niet , die heeft nog zelfrespect, die laat zich in zijn eigen moedertaal bedienen of hij doet zijn wekelijkse inkopen in Maastricht. :lol:
Nederlands zullen ze daar leren of ze verdienen niets. :-D

Garry 5 december 2012 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 6445781)

en deze:

Dan moeten we ze eerst verstaan hé. Franstalig? Waals ja, en ik kan u vertellen dat ge daar niet veel van mee draagt. Dan is Fernandel een stuk beter te verstaan.
http://www.youtube.com/watch?v=m9YKrBU64xg

Garry 5 december 2012 20:47

Frans of Waals? dan veel liever dit Frans.
http://www.youtube.com/watch?v=AuXE4rAzMK4

Jacob Van Artevelde 5 december 2012 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 6445868)
Dan moeten we ze eerst verstaan hé. Franstalig? Waals ja, en ik kan u vertellen dat ge daar niet veel van mee draagt.

Neen, niet Waals!
Iedereen weet dat dat nagenoeg een dode taal is, alle youtubefilmkes ten spijt...

Het FDF en konsoorten hebben het steeds over de rechten van de Franstaligen! Hun (sub)nationaliteit wordt uitsluitend gedefinieerd door de taal. De Tael is gansch het Volk, ze hebben dat begod goed begrepen aan de andere kant. Geen gezever over een Franstalige/Waalse identiteit!

En ge ziet op wat een glad terrein ge U begeeft als ge daar 'Vlaams' tegenover stelt. Ge vertrekt vanuit een taal en binnen de kortste keren moet ge uitleggen wat een Vlaming is en wanneer men Vlaming is en wat de Vlaamse identiteit is enz...

Allemaal dingen die slechts ballast zijn in de konfrontatie Frans-Nederlands.
Een NL ipv V-strategie (!) , die overigens kruciaal is als het op de Kulturele Reconquista van Brussel aankomt: de allochtonen zouden gewonnen kunnen worden om Nederlandstalige te worden, maar Vlaming.....:?

Allee, ik hoop dat ge iets bijgeleerd hebt, maar vrees het ergste...:?

Jacob Van Artevelde 5 december 2012 21:02

dubbel

Garry 5 december 2012 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 6445936)
Neen, niet Waals!
Iedereen weet dat dat nagenoeg een dode taal is, alle youtubefilmkes ten spijt...

Het FDF en konsoorten hebben het steeds over de rechten van de Franstaligen! Hun (sub)nationaliteit wordt uitsluitend gedefinieerd door de taal. De Tael is gansch het Volk, ze hebben dat begod goed begrepen aan de andere kant. Geen gezever over een Franstalige/Waalse identiteit!

En ge ziet op wat een glad terrein ge U begeeft als ge daar 'Vlaams' tegenover stelt. Ge vertrekt vanuit een taal en binnen de kortste keren moet ge uitleggen wat een Vlaming is en wanneer men Vlaming is en wat de Vlaamse identiteit is enz...

Allemaal dingen die slechts ballast zijn in de konfrontatie Frans-Nederlands.
Een NL ipv V-strategie (!) , die overigens kruciaal is als het op de Kulturele Reconquista van Brussel aankomt: de allochtonen zouden gewonnen kunnen worden om Nederlandstalige te worden, maar Vlaming.....:?

Allee, ik hoop dat ge iets bijgeleerd hebt, maar vrees het ergste...:?

Ge hebt wel degelijk gelijk maar;
ça me passe la carapace de mon indifférence

Jacob Van Artevelde 5 december 2012 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 6445916)
Frans of Waals? dan veel liever dit Frans.
http://www.youtube.com/watch?v=AuXE4rAzMK4

Waarom niet gelaagd denken? Voor mij is streektaal/standaardtaal geen of/of-keuze maar een en/en-keuze.

Garry 6 december 2012 00:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 6445954)
Waarom niet gelaagd denken? Voor mij is streektaal/standaardtaal geen of/of-keuze maar een en/en-keuze.

Streektalen hebben zo hun voordelen. vb. Wanneer je twijfelt of iets mannelijk of vrouwelijk is, zeg het dan in het Antwerps dan weet ge het direct. Ne man, een vrouw, ne stoel, een tafel.

Bij twijfels of iets met lange of korte ij/ei is, zeg het dan in het West Vlaams.

De mine/de mijne, en de kleine.

Maar ge moet dan wel die verschillende dialecten kennen.

Belgisch Nederlands kent denk ik minder buitenlands invloeden dan streektalen.
Zo hoor je , vroeger meer dan nu, in het Antwerps nog wel eens klappen over een kwartier, niet in de zin van een opdeling van een uur maar als klein appartement. Duidelijk een overblijfsel van het Spaans, of een schabelleke, dat is dan weer eerder een overblijfsel van de Romeinen.

In het West Vlaams heb je dan weer andere woorden die overblijfsels zijn van de vele bezettingen die er in de geschiedenis hebben plaatsgevonden.

Ons Nederlands daarentegen, is voor een ieder, dat zou toch moeten, verstaanbaar. Brussels bv. heel sappig om te aanhoren, dat wel, maar ge moet wel volstrekt twee talig zijn om er één te verstaan.

Dus ook Limburgs, met hun ,"Bleijf van michaaaf ge maak mich-heeeet". klingt best wel grappig, maar laat ons het toch maar bij ons Belgisch of Vlaams Nederlands houden in scholen en alle openbare instellingen en zo.

Pin en Puk 6 december 2012 01:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 6439811)
Uw belachelijke reactie bewijst dat elke Belg dit artikel zou moeten lezen.

Ik verschiet toch dat velen de geschiedenis van veel Vlaamse SS'rs NIET kennen.

Ik vertel je even het verhaal over iemand die nu al lang overleden is en bij de SS is geweest.

We weten allen dat bruikbare werkkrachten in 40-45 werden opgeeist door de Duitsers voor verplicht werk in Duitsland.

Eveneens, toen de oorlog uitbrak, kon de lichting van 1922 of 1923 (even vergeten) niet voor de Belgische strijdkrachten ingelijfd worden.
Dus deze konden zich niet in het Belgisch leger aanmelden en liepen hier als jonge snaken eigenlijk wat rond.

Velen vertrokken naar Frankrijk om uit de Duitsers hun handen te blijven.
Zij die dit niet deden werden verplicht te werk gestel en de persoon welke of waarover ik het heb moest in Berlijn gaan werken bij Telefunken.

Een zogenaamde "vriend" welke wat ouder was en gehuwd en kinderen had vroeg aan mijn persoon of deze borg wou staan zodat hij 2-3 weken terug naar Belgie kon.
Iedereen mocht terug naar Belgie als ze maar een borgsteller hadden.
Mijn persoon deed dit, doch de andere keerde NOOIT terug en dook onder bij de witte brigade.
De straf voor de borgsteller die hierop, stond, was werk/strafkamp en hij moest naar het noorden van Noorwegen voor houtakkerij.

Dus mijn persoon werd geflikt door zijn vriend ( mooie vriend )
Een Duitse onderofficier welke tamelijk goed bevriend was met mijn persoon, kwam te weten dat ook hij in Berlijn de biezen wou nemen, want een werkkamp in het Noorden was erger dan eender welk kamp in Polen.

Hij vertelde mijn persoon om dit niet te doen, maar zich aan te geven bij het Duitse leger en vooral bij de Kriegsmarine.
Dit werd dan ook gedaan en hij was van het werkkamp verlost.
Doch hierbij hoorde een gevechtsopleiding en deze was in het zelfde opleidingskamp waar ze de SS trainden.

Veel later werd door de geschiedschrijvers bevestigd dat dit allemaal opgezet spel was.
Hitler, welke vele tegenslagen kreeg aan het Oostfront kon eigenlijk met marine niets aanvangen en al deze werden automatisch een SS uniform aangemeten.
Zo ontstonden eigenlijk de Vlaamse Oostfronters of zij versterkte deze.
Deze persoon is nooit verder geraakt dan een stuk in Polen en moest zoals alle andere SS'rs vluchten en kwamen bij Duitse boeren terecht waar ze andere kleding kregen.

Mijn persoon werd uiteindelijk gevat in Mechelen aan het station en natuurlijk opgesloten en werd veroordeeld met de doodstraf ( SS en wapendrager)
Deze straf werd later omgezet tot 15 jaar dwangarbeid doch na 3 jaar was hij vrij.
Maar de persoon welke hier onderduikte ( en door mijn persoon werd geholpen) legde valse verklaringen af tijdens het proces tegen mijn persoon ( de mentaliteit van de witte brigade indertijd)

Doch nooit of nooit heeft deze zijn burgerrechten terug gekregen.( heeft later nooit mogen gaan kiezen enz ...)

De haat tegen de Belgische staat van deze mensen was immens groot en deze tromden uiteindelijk samen en zo is de VU ontstaan.
Hugo Schiltz heeft uiteindelijk de VU zelf genekt door in een Belgische regering te stappen, maar hield geen rekening met zij die hun burgerrechten terug wilden.

Op deze manier zijn er duizende Vlamingen bij de SS geraakt ( via een verplichte omweg)
Zij die de VU hadden opgericht waren GEEN wapendragers, maar waren hadden wel kleine veroordelingen gekregen ( sommigen zelfs door brood te leveren aan de Duitsers ( Leopoldsburg indertijd)

Véél later liep men hier zelfs rond met de gedachte om de kinderen van ... verder te laten boeten voor hun ouders ( VU werd te sterk-)

Vooral door dit verhaal ben ik blij voor de grote overwinning van de NVA, want de kinderen van enz... zitten hier nu vooral ingenesteld.

Dillen van het VB heeft dit vroeger eerder geprobeerd ( één van de punten van het VB was amnestie) maar hier is niets van over gebleven.
Zij hebben zich dan maar op de Islam gestort, wat totaal niets met de VU indertijd te maken had.
- Islamietische Turken vochten mee aan de zijde van Duitsland.

Wat gaat nu het probleem worden ? De Joodse gemeenschap voelt zich terug gevisseerd en het zijn zij die nu vooral de NVA via-via bekampen.

De keerzijde van de medaille mag ook eens verteld worden

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be