Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida
(Bericht 4892228)
Ik spreek liever over het Vlaams (Nederlands) en het Hollands (Nederlands). Enkel als het is om het te specificeren. Ik heb nogal een dégoût van mensen die over 'Vlaamstaligen' spreken i.p.v. Nederlandstaligen. Tot ik dit forum bezocht had ik geen idee dat er zoveel mensen zijn die aan dat syndroom lijden. Ik vind het bekrompen en getuigen van een kerktorenvisie.
|
Feit is dat er geen "Vlaams" is. Vlaanderen heeft drie grote dialectengroepen: West-Vlaams, Brabants, Limburgs. Net zoals Nederland West-Vlaams, Limburgs, Brabants, Hollands en Nedersaksisch als dialectgroepen heeft.
En net zoals Wallonië Picard, Wallon en Champenois als Franse dialectgroepen heeft (naast Platdietsch, Arelisch, Lotarings).
Gek is dat sommige reactionair-belgicisten hier maar steeds met het fabeltje afkomen dat de Vlamingen alleen maar een of ander boerenpummeltaaltje kunne klappe, terwijl de Walen natuurlijk alleen perfect Voltaire-Frans parlère. Terwijl het net de Franstalige Gemeenschap in België is die in 1990 het Picard, Wallon, Gaumois, Champenois en Lotarings erkende als regionale talen (maar vanzelfsprekend niet het Platdietsch, wegens te Vlaams). Terwijl Vlaanderen juist veel moeite doet om de eenheidstaal te propageren.
|