Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Racisme op Politics.be? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=156725)

Raf 3 april 2012 22:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6060348)
"Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid". De betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de letterlijke betekenis; in die context wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen". Bij de vraag of het maken van onderscheid tussen mensen discriminatoir is, is het van belang om na te gaan of gelijke gevallen ook gelijk behandeld worden."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Discriminatie

Kijk, nog zo'n "onbetrouwbare" bron. Vraag jij even om een aanpassing?

Daar is niks "onbetrouwbaar" aan. Ik zie daar een duidelijk onderscheid tussen de "letterlijke" betekenis en de betekenis op "juridisch en maatschappelijk" vlak. We zijn hier toch geen woordenboek aan het schrijven, dacht ik? Voor zover ik weet gaat het om een maatschappelijke en juridische discussie.

Ik zie in uw link bijvoorbeeld ook de volgende verklaring voor "discriminatie":
"onderscheidingsvermogen, bv. van de tastzin om twee naast elkaar gelegen punten in de huid te onderkennen".

Ik mag hopen dat u nu niet elke keer gaat beginnen neuten over het "onderscheidingsvermogen", zoals in bovenstaande verklaring, wanneer we het op een politiek discussieforum over "discriminatie" hebben? Ik mag hopen dat u over voldoende maturiteit beschikt om zelf in te zien dat we het over de maatschappelijke en juridische variant hebben? Of wilt u liever nog wat semantische spelletjes spelen?

Raf 3 april 2012 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elbow (Bericht 6060357)
Je staat dus met je mond vol tanden. Je kan je stelling niet bewijzen.
Je gaat af als een gieter. Clear.

Sorry. Op dergelijk geraaskal ga ik niet eens in. Dat is gewoon te idioot voor woorden. Als u dat zelf niet inziet, is er niets wat ik kan zeggen om u dat wèl te laten inzien.

Zoek maar iemand anders om te trollen. Ik heb daar geen zin in.

Doei.

Raf 3 april 2012 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6060353)
Dat verandert niets aan de "betrouwbaarheid" van het CGKR.

De link die ik hierboven gaf en de samenvatting van het vonnis zijn van de Correctionele Rechtbank van Dendermonde; niet van de CGKR zelf. Het CGKR is hier dus slechts de "boodschapper". Maar ik begrijp dat het voor u gemakkelijker is om daar op te schieten dan u met de essentie bezig te houden.

Elbow 3 april 2012 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6060373)
Sorry. Op dergelijk geraaskal ga ik niet eens in. Dat is gewoon te idioot voor woorden. Als u dat zelf niet inziet, is er niets wat ik kan zeggen om u dat wèl te laten inzien.

Zoek maar iemand anders om te trollen. Ik heb daar geen zin in.

Doei.

Je had het over gediscrimineerde bevolkinggroepen, maar als er naar een objectief bewijs en naar cijfers gevraagd wordt, schijd je in je broek en begin je wild om je heen te schoppen.
Is de vraag te lastig? Je gaat zelf lopen voor de vraag over welke groepen het gaat! Nooit iemand zo snel met zijn bek vol tanden zien staan.
Heb je geen zin om op lastige vragen in te gaan? Begin je altijd te raaskallen als je voor blok bent gezet?

Elbow 3 april 2012 22:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 6060127)
...en waaròm werden of worden die andere groepen immigranten niet gediscrimineerd?

Heeft hij het nu over de discriminatie van holebi's door de moslimmigranten?
Hij schijnt zelf niet te kunnen preciseren over wie hij het heeft.:roll:

Raf 3 april 2012 22:54

Trololol...

SDX 3 april 2012 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elbow (Bericht 6060389)
Heeft hij het nu over de discriminatie van holebi's door de moslimmigranten?
Hij schijnt zelf niet te kunnen preciseren over wie hij het heeft.:roll:

Ik weet 't natuurlijk niet zeker, maar hoogstwaarschijnlijk is 't inderdaad die groep.

Ik zou anders niet weten over wèlke 'groep' 't zou gaan, en waarom ènkel die bepaalde groep en alle andere groepen niet, ik zie er geen logica in, tenzij natuurlijk...de kip en 't ei-verhaal?

Elbow 3 april 2012 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6060394)
Trololol...

Trololol ...

Elbow 3 april 2012 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 6060399)
Ik weet 't natuurlijk niet zeker, maar hoogstwaarschijnlijk is 't inderdaad die groep.

Ik zou anders niet weten over wèlke 'groep' 't zou gaan, en waarom ènkel die bepaalde groep en alle andere groepen niet, ik zie er geen logica in, tenzij natuurlijk...de kip en 't ei-verhaal?

Ik weet het ook niet. Het moet natuurlijk om een gediscrimineerde groep gaan die in Raf's kraam past. Enig idee of de holebis daar in passen ? Of heeft hij liever de groep van gediscrimineerde Turken of andere muzelmannen?Maar zijn dat dan weer niet de groep van daders van discriminatie en geweldplegingen tav holebis. Wat een lastige keuze zeg.

SDX 3 april 2012 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elbow (Bericht 6060414)
Ik weet het ook niet. Het moet natuurlijk om een gediscrimineerde groep gaan die in Raf's kraam past. Enig idee of de holebis daar in passen ? Of heeft hij liever de groep van gediscrimineerde Turken of andere muzelmannen?Maar zijn dat dan weer niet de groep van daders van discriminatie en geweldplegingen tav holebis. Wat een lastige keuze zeg.

Lastig ja, ik zou niet in zijn schoenen willen staan...

Opgave; waar kan je zo snel mogelijk 1 groep die gediscrimineerd wordt, vandaan toveren, en uitleggen, bewijzen, cijfers, waarom enkel dìe groep en alle andere groepen nìet.

artisjok 4 april 2012 06:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 6060291)
Discriminatie kan je niet met discriminatie oplossen.

Dat klopt. Maar het is de minst slechte oplossing om een scheefgetrokken situatie een beetje recht te trekken.
Je mag altijd een betere oplossing naar voor brengen.

artisjok 4 april 2012 06:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6060348)
"Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid". De betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de letterlijke betekenis; in die context wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen". Bij de vraag of het maken van onderscheid tussen mensen discriminatoir is, is het van belang om na te gaan of gelijke gevallen ook gelijk behandeld worden."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Discriminatie

Kijk, nog zo'n "onbetrouwbare" bron. Vraag jij even om een aanpassing?

Weet jij nu nog niet waarover het hier gaat? Of doe je alsof?

Distel 4 april 2012 06:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6060368)
Daar is niks "onbetrouwbaar" aan. Ik zie daar een duidelijk onderscheid tussen de "letterlijke" betekenis en de betekenis op "juridisch en maatschappelijk" vlak. We zijn hier toch geen woordenboek aan het schrijven, dacht ik? Voor zover ik weet gaat het om een maatschappelijke en juridische discussie.

"onderscheidingsvermogen, bv. van de tastzin om twee naast elkaar gelegen punten in de huid te onderkennen".

Ik mag hopen dat u nu niet elke keer gaat beginnen neuten over het "onderscheidingsvermogen", zoals in bovenstaande verklaring, wanneer we het op een politiek discussieforum over "discriminatie" hebben? Ik mag hopen dat u over voldoende maturiteit beschikt om zelf in te zien dat we het over de maatschappelijke en juridische variant hebben? Of wilt u liever nog wat semantische spelletjes spelen?

Het is vermakelijk om te zien hoe er eerst geen bron bestaat, vervolgens de aangehaalde bron onbetrouwbaar is, en we nu dan toch een betrouwbare bron hebben. Straf hoe snel het kan gaan he.

Vanzelfsprekend is die definitie mbt het onderscheidingsvermogen hier niet van toepassing, in tegenstelling tot de door mij aangehaalde definitie. Ik mag hopen dat u over voldoende maturiteit beschikt om dat in te zien, en om in te zien dat filteren op basis van competentie dus wel degelijk discriminatie is.

Citaat:

Ik mag hopen dat u over voldoende maturiteit beschikt om zelf in te zien dat we het over de maatschappelijke en juridische variant hebben?
Ik vind het zeer fijn voor u dat u het daarover heeft. Maar ik zie niet wat dat te maken heeft met het feit dat ik het heb over de betekenis van het woord "discriminatie".

Distel 4 april 2012 06:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6060377)
De link die ik hierboven gaf en de samenvatting van het vonnis zijn van de Correctionele Rechtbank van Dendermonde; niet van de CGKR zelf. Het CGKR is hier dus slechts de "boodschapper". Maar ik begrijp dat het voor u gemakkelijker is om daar op te schieten dan u met de essentie bezig te houden.

Maar je gaf eerst wel het CGKR aan als bron van objectieve bewijzen en niet de rechtbank. Ik begrijp dat het voor u makkelijker is om dan achteraf met andere zaken af te komen dan u met de essentie bezig te houden.

Distel 4 april 2012 06:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 6060517)
Weet jij nu nog niet waarover het hier gaat? Of doe je alsof?

Heb je ook nog relevante bijdragen?

Distel 4 april 2012 06:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 6060515)
Dat klopt. Maar het is de minst slechte oplossing om een scheefgetrokken situatie een beetje recht te trekken.

Helemaal niet. Je vervangt een emmer stront immers met een andere emmer stront. Jij probeert het ene gordijn te blussen door het andere in brand te steken.

Distel 4 april 2012 06:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6060311)
Het is wat het is.

Een contradictie dus. Een klucht. Een mop. Het equivalent van een vierkante driehoek.

Raf 4 april 2012 06:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6060519)
Ik vind het zeer fijn voor u dat u het daarover heeft. Maar ik zie niet wat dat te maken heeft met het feit dat ik het heb over de betekenis van het woord "discriminatie".

U wil dus liever semantische spelletjes blijven spelen. Mij goed. Maar dat zal u dan zonder mij moeten doen.

Raf 4 april 2012 06:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6060521)
Maar je gaf eerst wel het CGKR aan als bron van objectieve bewijzen en niet de rechtbank. Ik begrijp dat het voor u makkelijker is om dan achteraf met andere zaken af te komen dan u met de essentie bezig te houden.

Getrol.

Raf 4 april 2012 06:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6060523)

"Hallo, Pot? Ketel hier... Jij bent zwart!"

artisjok 4 april 2012 07:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6060525)
Helemaal niet.

Toch wel.

artisjok 4 april 2012 07:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6060523)

Jij vindt het blijkbaar zelfs niet relevant om te weten waarover een discussie gaat.

stuyckp 4 april 2012 07:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6060305)
En ook niet door het te laten gedijen.

Dat heb ik ook niet beweerd dat je het moet laten gedijen. Maar uw manier om het op te lossen is om het te vergroten. Wees maar zeker dat positieve discriminatie net de negatieve discriminatie zoals u die stelt in de hand werkt.

Raf 4 april 2012 07:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 6060546)
Dat heb ik ook niet beweerd dat je het moet laten gedijen. Maar uw manier om het op te lossen is om het te vergroten. Wees maar zeker dat positieve discriminatie net de negatieve discriminatie zoals u die stelt in de hand werkt.

Zoals Artisjok al zei: het is geen ideale oplossing, maar het is er wel een. Als u betere methoden in gedachten heeft om discriminatie recht te trekken, dan vernemen we dat graag.

Paulus 4 april 2012 08:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6060584)
Zoals Artisjok al zei: het is geen ideale oplossing, maar het is er wel een. Als u betere methoden in gedachten heeft om discriminatie recht te trekken, dan vernemen we dat graag.

Ik zie niet in, waarom iemand, waarvan duidelijk is dat hij/zij eigenlijk niet wil werken, niet zou mogen gediscrimineerd worden op de werkvloer.

Paulus.

Modjo 4 april 2012 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paulus (Bericht 6060599)
Ik zie niet in, waarom iemand, waarvan duidelijk is dat hij/zij eigenlijk niet wil werken, niet zou mogen gediscrimineerd worden op de werkvloer.

Paulus.

Uw alternatieve oplossing is dus?

Alboreto 4 april 2012 08:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6060106)
Uiteraard staat kwalitatief beoordelen van mensen ter discussie.

Neen

Alboreto 4 april 2012 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6060368)

Mooi samengevat.
Nu, voor mij is deze troll-discussie hierbij afgelopen.
Als mijnheer/mevrouw distel zich verder belachelijk wil maken, go ahead.

Paulus 4 april 2012 08:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Modjo (Bericht 6060605)
Uw alternatieve oplossing is dus?

Zij die willen werken, moeten duidelijk meer middelen krijgen, dan zij die dat niet willen.

Wie dezelfde rechten wil, moet ook dezelfde plichten vervullen. Zoniet is iemand zelf verantwoordelijk voor zijn eigen discriminatie die, in dat geval, volledig verantwoord is.

Paulus.

Paulus 4 april 2012 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 6060613)
Mooi samengevat.
Nu, voor mij is deze troll-discussie hierbij afgelopen.
Als mijnheer/mevrouw distel zich verder belachelijk wil maken, go ahead.

Zoals gewoonlijk loop je weer weg als je vastzit...

Feit blijft echter dat je volgens jouw eigen definitie van racisme, positieve discriminatie als racistisch dient te beschouwen.

http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=5607

Paulus.

Distel 4 april 2012 08:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 6060540)
Toch wel.

Alleen heb jij daar blijkbaar geen argumenten voor.

Distel 4 april 2012 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 6060541)
Jij vindt het blijkbaar zelfs niet relevant om te weten waarover een discussie gaat.

Toch wel. Alleen werd er op een gegeven moment beweerd dat onderscheid maken op basis van competentie geen discriminatie is, terwijl het wel aan de definitie van het woord voldoet. Het is dus wel discriminatie, maar daar hebben jullie blijkbaar een probleem mee.

artisjok 4 april 2012 08:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paulus (Bericht 6060620)
Zij die willen werken, moeten duidelijk meer middelen krijgen, dan zij die dat niet willen.

Paulus.

Ah, eindelijk.
Welke "meer middelen" had je in gedachten?

Distel 4 april 2012 08:26

Citaat:

Zoals Artisjok al zei: het is geen ideale oplossing, maar het is er wel een.

Het is er geen. Wanneer iemand geweigerd wordt omwille van zijn afkomst, dan is dat discriminatie en dan wordt die persoon benadeeld. Of het om een autochtoon gaat of een allochtoon, of het om racistische discriminatie of om de contradictie "positieve" discriminatie gaat, in beide gevallen wordt een individu benadeeld en is er helemaal niks opgelost.

Meer zelfs, in het geval van "positieve" discriminatie gaat het weliswaar om dezelfde benadeling, maar wordt ze gesanctioneerd en zelfs aangemoedigd door de overheid. Dat maakt de remedie eigenlijk erger dan de kwaal.

artisjok 4 april 2012 08:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6060627)
Toch wel. Alleen werd er op een gegeven moment beweerd dat onderscheid maken op basis van competentie geen discriminatie is, terwijl het wel aan de definitie van het woord voldoet. Het is dus wel discriminatie, maar daar hebben jullie blijkbaar een probleem mee.

Wat scheelt er eigenlijk?
Ik ben het niet gewoon van jou dat jij zo trolt.

Distel 4 april 2012 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 6060609)
Neen

Toch wel. "Positieve" discriminatie, meer bepaald in de vorm van quota, kan je immers maar in de praktijk brengen wanneer je de discriminatie op basis van competentie vroeg of laat eens niet zal kunnen toepassen. Wanneer persoon A wel wordt aangenomen omwille van zijn afkomst (quota) terwijl persoon B eigenlijk competenter is, dan staat samen met "positieve" discriminatie automatisch ook de discriminatie op basis van competentie ter discussie.

stuyckp 4 april 2012 08:29

Citaat:

U bent tegen discriminatie en dat is niet meer dan terecht.
Maar u bent geweldig contradictorisch want positieve discriminatie blijft discriminatie.
Als het over vacatures gaat moet je ongeacht de huidskleur de beste man/vrouw voor de functie kiezen.

Die positieve discriminatie is helemaal geen oplossing om 2 redenen :
- het is zelf discriminatorisch, je kan in deze vuur niet met vuur bestrijden
- het werkt de negatieve discriminatie in de hand omdat je uiteraard anderen ermee benadeeld.

De oplossingen zijn veel ingewikkelder dan uw simplistische oplossing zoals positieve discriminatie. Dit voorstel doet u uiteraard met de beste bedoelingen en ik ben overtuigd dat u dat werkelijk gelooft, maar ik geloof het niet. Neemt niet weg dat ik het met u eens ben dat er wel degelijk discriminatie is, langs beide kanten overigens, en dat daar iets aan gedaan moet worden.

Paulus 4 april 2012 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6060638)
Toch wel. "Positieve" discriminatie, meer bepaald in de vorm van quota, kan je immers maar in de praktijk brengen wanneer je de discriminatie op basis van competentie vroeg of laat eens niet zal kunnen toepassen. Wanneer persoon A wel wordt aangenomen omwille van zijn afkomst (quota) terwijl persoon B eigenlijk competenter is, dan staat samen met "positieve" discriminatie automatisch ook de discriminatie op basis van competentie ter discussie.

Ik denk niet dat ze dat willen begrijpen ....

Paulus.

Distel 4 april 2012 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 6060634)
Wat scheelt er eigenlijk?
Ik ben het niet gewoon van jou dat jij zo trolt.

Sorry, misschien ben ik met de jaren steeds allergischer geworden voor de manier waarop er met woorden gegoocheld wordt. "Democratie", "solidariteit", "vrijheid van meningsuiting", ... allemaal begrippen die gekaapt werden en waar een andere betekenis aan werd gegeven om een wantoestand door de strot van het publiek te kunnen rammen.

Ik beweer niet dat dit met "discriminatie" ook gebeurd is, maar het verklaart wel waarom ik nogal graag de betekenis van een woord bovenhaal in een discussie. De N-Z transfers zijn geen solidariteit, La Belgique is geen democratie, en de negationismewet is wel degelijk een inperking van de vrijheid van meningsuiting. Zo is ook erfopvolging discriminatie op basis van afkomst, en is iemand al dan niet aannemen op basis van zijn competenties wel degelijk discriminatie op basis van competentie. Misschien niet in de context die jullie hanteren, maar wel volgens de betekenis van het woord. En net zoals het jullie recht is om de betekenis van dat woord eng toe te passen, is het mijn recht om erop te wijzen dat er ook hier wel degelijk sprake is van discriminatie.

Is dat belangrijk? Binnen de context van deze discussie wellicht niet. Binnen het brede spectrum van politieke discussies des te meer. Een van de voornaamste wapens die de bevolking heeft tegen de wanpraktijken van de politiek is om niet alleen te horen wat politicus X zegt, maar ook om te begrijpen wat hij eigenlijk zegt. En dan is het belangrijk om te beseffen hoe woorden gekaapt en misbruikt worden.

Nogmaals, wellicht niet relevant hier, maar ik behoud mij het recht voor om er toch op te wijzen.

artisjok 4 april 2012 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6060624)
Alleen heb jij daar blijkbaar geen argumenten voor.

Neen, zo'n argumenten als jij aanhaalt heb ik niet :
Je vervangt een emmer stront immers met een andere emmer stront. Jij probeert het ene gordijn te blussen door het andere in brand te steken.
Daar kan ik niet aan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be