| R. Kipling |
21 september 2022 10:42 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling
(Bericht 10035917)
Ik zou dat eerder onder truken van de foor categoriseren. Wat mij opvalt is dat niemand hier de vraag lijkt te stellen waarom terwijl de essentie daarvan verscholen ligt in uw vaststelling.
Door die Oblasten te beschouwen als Rusland - in de veronderstelling dat de resultaten van die referenda positief zullen zijn - kan Putin zijn speciale militaire operatie opzij zetten voor die gebieden en stipuleren dat het in dat geval gaat om het verdedigen van 'Russisch' grondgebied. Dat betekent dat hij dan niet meer geblokkeerd zit tot enkel het inzetten van paramilitaire organisaties/ vrijwilligers/ gecontracteerde soldaten, maar dat hij bijvoorbeeld martial law kan afkondigen en het hele Russische leger voor dat gebied kan mobiliseren. Voor dat laatste moet hij dan wel eindelijk de oorlog afkondigen.
Er zijn enkele zaken die in deze richting wijzen: De Doema heeft naar het schijnt een aantal amendementen in hun strafrecht gewijzigd. De belangrijkste daarvan zijn op dit moment:
1. Martial law: zou mogelijk worden in dit conflict, hetgeen mij ten zeerste doet vermoeden dat Rusland bij hoofde van Putin morgen waarschijnlijk de SMO gaat escaleren tot een anti-terroristische operatie. Hij kan ook 'de oorlog afkondigen', maar dat kan meer nefaste gevolgen met zich meebrengen.
2. Mobilisatie: Blijkbaar zijn de straffen verhoogd voor soldaten die niet opdagen bij verplichte mobilisatie, het interfereren of tegenwerken van die mobilisatie. Het komieke is dus dat die mobilisatie op dit moment niet is uitgeroepen oftewel m.a.w. ze zijn hun positie aan het veiligstellen vooraleer ze daartoe overgaan (het lijkt mij bijzonder twijfelachtig dat ze dit zouden doen, mochten ze in de volgende dagen hier niet toe oproepen).
Wat zou dit concreet betekenen?
- RIP-scenario voor Oekraïene: naast de 200.000-250.000 paramilitaire, huurlingen, soldaten onder contract,... zou nu ook het volledige Russische leger gemobiliseerd kunnen worden. Om u een gedacht te geven: dat zijn er 800.000 extra. Oftewel X 4, met het verschil dat degene die er in gesmeten worden voornamelijk goed getraind militair personeel zal zijn.
- Geen beperkingen meer qua te gebruiken wapens: het was al smerig, maar het zal er niet op beteren.
- NATO zal verplicht worden om kleur te bekennen: ofwel blijven ze Oekraïene 'steunen' ofwel moeten ze mobiliseren en wordt het WW III. Laten we hopen dat het bij het eerste blijft.
- Een vredesdeal is nu verder dan ooit weg: nu moet de oorlog gewonnen worden door één van de partijen.
Afspraak morgen om 08.00u: dan gaat Putin zijn natie toespreken.
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian
(Bericht 10036010)
Van tomm zou ik niet opkijken van zo'n reactie, maar van u wel. Baffling...
|
Tsja, misschien lijkt die uitspraak "baffling" voor u maar als je naar het resultaat kijkt, lijkt deze 9 uur oude voorspelling toch dicht bij de waarheid te liggen hé:
-Er werd opgeroepen tot een gedeeltelijke mobilisatie van 300.000 extra manschappen (hetgeen ze gisteren dus via de Doema mogelijk maakten en de straffen op het ontwijken ervan verhoogden.
- De SMO is dus opzij gezet en er komt een gedeeltelijke mobilisatie. Dat wil zeggen dat hij escaleert zonder all in te gaan want los van die 300.000 extra manschappen die nu opgeroepen worden, heeft hij er dus nog minimum 500.000 extra in reserve.
- Hij dreigt met nukes (dus geen beperkingen meer qua te gebruiken wapens)
- De vredesdeal is verder weg dan ooit, hetgeen wel nog mogelijk was vooraleer Johnson dat verbood.
- Het uitroepen van martial law is mogelijk
Het enige wat nog niet gebeurd is, is de NATO die uitspraak doet hoe het zal reageren en als ze slim zijn, trekken ze zich terug vooraleer ze in een kernoorlog belanden.
|