Kallikles |
4 december 2006 13:44 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza
(Bericht 2216510)
Ik zie niet direct in waarom iemand niet met zijn/haar stompzinnigheid mag worden geconfronteerd...
|
Religie heeft niets met stompzinnigheid te maken. Dat is een van de onderwerpen waarin intelligente mensen van mening kunnen verschillen. Stevaert zei terecht: wij vrijzinnigen weten wat het is om uitgesloten en vervolgd te worden voor je levensbeschouwelijke opinie; dat zullen wij de gelovigen nooit aandoen.
Gelovigen stompzinnig noemen lijkt me geen blijk van respect. Als je weet dat b.v. vele gelovigen dierbaren hebben verloren en hopen om ze in het hiernamaals terug te zien, dan getuigt het toch van weinig respect om hen toe te brullen: "idioot! je ziet ze nooit meer terug!".
Als je aan iemand het overlijden van een dierbaar iemand gaat vertellen, ga je toch ook niet zo brutaal te werk. Welnu, voor gelovige mensen zou het opgeven van het geloof een "tweede dood" van hun dierbaren zijn. Laten we in zo intieme zaken als levensbeschouwing elkaar toch respecteren.
Citaat:
Atheisten in ieder geval, de religieuzen beweren van niet...
|
Nochtans is "iedereen gaat alleen in zijn/haar graf" een moslimslogan, mij nog geleerd door mijn grootmoeder. Maar goed, dat soort waarheden passen natuurlijk niet in de islamofobe consensus van het moment.
|