Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   Vlaams Belang deelt soep uit aan Brusselse daklozen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=133059)

Steve_M 11 januari 2010 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 4538313)

De dag dat een Nederlandse website een grotere autoriteit is inzake de Vlaamse keuken dan het kookboek van de boerinnenbond, dan zal ik mijn fazanten larderen ;-)

Bobke 11 januari 2010 23:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 4538357)
De dag dat een Nederlandse website een grotere autoriteit is inzake de Vlaamse keuken dan het kookboek van de boerinnenbond, dan zal ik mijn fazanten larderen ;-)

Hoe jij uw fazant klaarmaakt zal mij een worst wezen.
Wat ik wilde aantonen is dat het varken zo met onze cultuur verweven is dat het zelfs in totaal andere gerechten gebruikt wordt.
Zelfs in sommige kippen zit blijkbaar varken.
Onze voorouders danken hun leven aan de patat, de ajuin en het varken.
We gebruiken niet zo maar de afbeelding van een varkentje als spaarpot en ik zie geen enkele reden om mij daar voor te schamen.

Steve_M 11 januari 2010 23:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 4538409)
Hoe jij uw fazant klaarmaakt zal mij een worst wezen.
Wat ik wilde aantonen is dat het varken zo met onze cultuur verweven is dat het zelfs in totaal andere gerechten gebruikt wordt.
Zelfs in sommige kippen zit blijkbaar varken.
Onze voorouders danken hun leven aan de patat, de ajuin en het varken.
We gebruiken niet zo maar de afbeelding van een varkentje als spaarpot en ik zie geen enkele reden om mij daar voor te schamen.

Allez, nog eens: IK HEB NIETS TEGEN SPEK. SPEK IS MIJN VRIEND. Ik heb nergens gesuggereerde dat je je moet schamen voor je voorliefde voor varkensvlees.

Spaarvarkens hebben overigens geen reet met Vlaanderen te maken. Twee seconden google-werk leren mij het volgende:

Herkomst

Waar worden spaarvarkens gemaakt?
Overal waar er een historie is van aardewerk. In Nederland o.a. in Gouda, Workum, Makkum, Noord Limburg, etc.
Verder moet het varken in ‘aanzien staan’. Je vindt geen spaarvarkens in de landen van de Islam, het varken wordt daar als onrein beschouwd en brengt derhalve geen geluk.

Engels piggy bank
Spaans hucha (con forma de) cerdito
Frans tirelire cochon (a casser)
Portugees mealheiro (em forma de) porco
Duits Sparschwein
Italiaans salvadanaio porcellino
Noors sparegris
Turks domuz kumbara
Deens sparegris
Japans buta-san chokinbako
Fins säästöpossu
Zuid-Afrikaans spaarvarkie
Hongaars Szpár-farkan
Pools scarbonka świnia

Bobke 11 januari 2010 23:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 4538442)
Allez, nog eens: IK HEB NIETS TEGEN SPEK. SPEK IS MIJN VRIEND. Ik heb nergens gesuggereerde dat je je moet schamen voor je voorliefde voor varkensvlees.

Nog eens, ik gebruik zelf nog zelden varkensvlees.
Cholesterol weet je wel.
Citaat:

Spaarvarkens hebben overigens geen reet met Vlaanderen te maken. Twee seconden google-werk leren mij het volgende:
Kan ik er aan doen dat we hier in de jaren ‘40 niet konden Googlen.
Maar mijn spaarpotje was wel een varkentje.

bentje 12 januari 2010 11:40

zucht... ik vind het gewoon heel simpel, ze krijgen soep en da's 'n mooie daad.
Hebben ze er bewust voor gekozen om er spekbrokjes in te doen is dat dan ook maar gewoon (zoals wij da zeggen) 'n vuiltje :-D
Het ging er hem ook over om eerst eens te kijken naar onze eigen daklozen, dus de kans dat het enigzins bewust is, is bestaande, maar of dat erg is?
Was de keuze voor spekblokjes niet bewust, dan is het misschien een ongelukkige keuze, al vind ik niet dat het normaal kan zijn dat we bij alles wat we doen moeten denken van, oei, zal iedereen dat wel mogen/willen/lusten/etc
Is het trouwens niet zo dat moslims wél varkensvlees mogen eten, maar dat er in de koran enkel staat dat het onrein is?
Maw, als je niets anders kan eten, dan mág je wel.

Bobke 12 januari 2010 12:27

Ach Bentje, ik twijfel er ook niet aan dat het bewust was.
Het is tenslotte een politieke partij die haar eigen standpunten in het voetlicht wilt plaatsen. Dank zij de medewerking van hun tegenstanders zijn ze daar weer eens uitstekend in geslaagd. Zonder hun gezaag over dat vlees had er geen haan naar gekraaid. Ook bij mij begint hun gezaag de strot uit te komen. Wij moeten ons tenslotte niet om de haverklap afvragen of onze cultuur wel in overeenstemming is met die van iedereen die hier komt aanspoelen. Ik hoop maar dat ze die soep niet op een vrijdag bedeelden of ze kregen ook nog de katholieken op hun nek.
Wie iets tegen het spek heeft haalt het er gewoon uit, wellicht kan hij er zijn buur wel een plezier mee doen.

Fallen Angel 12 januari 2010 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 4536536)
Ik dacht dat het over soepen ging

In soep zit normaal gezien toch geen vlees buiten tomatensoep me ballekes, bouillonsoep en kippensoep.

Savatage 12 januari 2010 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4539009)
In soep zit normaal gezien toch geen vlees buiten tomatensoep me ballekes, bouillonsoep en kippensoep.

En erwtensoep (standaard met spek), duivensoep, goulashsoep, ...

Xenophon 12 januari 2010 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bentje (Bericht 4538888)
Hebben ze er bewust voor gekozen om er spekbrokjes in te doen is dat dan ook maar gewoon (zoals wij da zeggen) 'n vuiltje :-D
Het ging er hem ook over om eerst eens te kijken naar onze eigen daklozen, dus de kans dat het enigzins bewust is, is bestaande, maar of dat erg is?
Was de keuze voor spekblokjes niet bewust, dan is het misschien een ongelukkige keuze, al vind ik niet dat het normaal kan zijn dat we bij alles wat we doen moeten denken van, oei, zal iedereen dat wel mogen/willen/lusten/etc
Is het trouwens niet zo dat moslims wél varkensvlees mogen eten, maar dat er in de koran enkel staat dat het onrein is?
Maw, als je niets anders kan eten, dan mág je wel
.

Tja, maar het gaat dan ook niet over moslims, het gaat over het VB zwart maken...

Bobke 12 januari 2010 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4539009)

Bij mijn weten zit in bijna elke soep vlees, zeker in voedzame maaltijdsoepen.

Bobke 12 januari 2010 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4539021)

Gentse hutsepot.

Steve_M 12 januari 2010 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bentje (Bericht 4538888)
Maw, als je niets anders kan eten, dan mág je wel.

Zoals ik eerder schreef: Nu goed, ik heb het er onlangs nog over gehad met een vriendin met Marokkaanse roots. Zij zei dat ik me daar niet zo druk over moest maken, want dat de meest gelovige moslim met honger die soep best mag eten in geval van nood. Dat lijkt me een pragmatische houding, die toch al door minstens een moslima met hoofddoek in het filmpje gevolgd werd.

Fallen Angel 12 januari 2010 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 4539267)
Bij mijn weten zit in bijna elke soep vlees, zeker in voedzame maaltijdsoepen.

????
In de meeste soepen zit geen vlees. In veel kantines en keukens was dat vroeger (buiten frieten en puree) het enige vegetarische dat je kon krijgen.

Voor de rest is dat spekgedoe niet meer dan kinderachtig gedrag.
Het zou hetzelfde zijn als Chinezen die stiekem honden of kattenvlees verwerken in hun meeneemgerechten. In China is honden of kattenvlees geen probleem. Hier in het westen eten de mensen toch liever geen kat of hond.

Jarno 12 januari 2010 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4539446)
????
In de meeste soepen zit geen vlees. In veel kantines en keukens was dat vroeger (buiten frieten en puree) het enige vegetarische dat je kon krijgen.

Het zou hetzelfde zijn als Chinezen die stiekem honden of kattenvlees verwerken in hun meeneemgerechten. In China is honden of kattenvlees geen probleem. Hier in het westen eten de mensen toch liever geen kat of hond.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno (Bericht 4537417)
Ossenstaartsoep, kippensoep, kreeftensoep, vissoep, runderbouillon, ...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4539021)

Moeten we nu al dingen die gratis worden uitgedeeld aan behoeftigen gaan aanpassen (komaan, erwtensoep zonder spek :roll:) omdat er eventueel moslims van gebruik zouden kunnen maken? Als ik bijna omkom van honger en kou en ik krijg een tas soep dan ben ik dankbaar en ga ik niet lastig zijn omdat ik dat soort soep niet lust of omdat er bijvoorbeeld paardenvlees in zit.

Fallen Angel 12 januari 2010 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno (Bericht 4539507)
Moeten we nu al dingen die gratis worden uitgedeeld aan behoeftigen gaan aanpassen (komaan, erwtensoep zonder spek :roll:) omdat er eventueel moslims van gebruik zouden kunnen maken? Als ik bijna omkom van honger en kou en ik krijg een tas soep dan ben ik dankbaar en ga ik niet lastig zijn omdat ik dat soort soep niet lust of omdat er bijvoorbeeld paardenvlees in zit.

Inderdaad als je honger hebt eet je alles.
Maar ik denk niet dat er veel mensen hier in het westen meelwormen (wordt veelvuldig gegeten in grote delen van de wereld) met veel smaak gaan opeten. Daarom is het niet meer dan kinderachtig om zoiets voor te schotelen aan mensen die ervan walgen.
Maarja toen de meeste VB'erkes gemaakt werden was de voorraad intelligentie spijtig genoeg op.

frank1234 12 januari 2010 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4539555)
Maar ik denk niet dat er veel mensen hier in het westen meelwormen (wordt veelvuldig gegeten in grote delen van de wereld) met veel smaak gaan opeten. Daarom is het niet meer dan kinderachtig om zoiets voor te schotelen aan mensen die ervan walgen.
Maarja toen de meeste VB'erkes gemaakt werden was de voorraad intelligentie spijtig genoeg op.

waar zaten dan de intelligenteren (spa? cdv? ...?) met hun soep?

Bobke 12 januari 2010 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4539446)
????

Als je het licht van de zon wilt ontkennen zijn we uitgepraat.
Er zitten katten noch honden in maar oervlaamse ingrediënten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maaltijdsoep
Een maaltijdsoep is een stevige, gebonden soep, die gegeten wordt als avondmaaltijd. Doorgaans bevat een maaltijdsoep een bron van koolhydraten, bijvoorbeeld stukjes aardappel of macaroni. De soep is doorgaans relatief dik en gevuld met stukken groente en vlees. Ook worden vaak peulvruchten gebruikt om de soep zijn stevigheid te geven.
Bij de soep wordt vaak brood of roggebrood gegeten, eventueel met spek of kaas.
Een voorbeeld van een maaltijdsoep is snert.
Ingrediënten
500 g gedroogde spliterwten
2,5 liter water
De volgende ingrediënten wisselen in hoeveelheid:
varkensvlees zoals spek, karbonade, schenkel, krabbetjes
knolselderij of bleekselderij
rookworst
winterwortel
aardappel
prei
ui
zout
peper

Het kinderachtig gedoe is helemaal aan de kant van degenen die anderen gaan vertellen wat ze in hun soep mogen doen.

filosoof 12 januari 2010 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno (Bericht 4539507)

-Erwtensoep zonder spek is goedkoper.
-Probeer een Engelsman of Amerikaan eens paardenvlees te serveren.
(of een blokker honden- of slangenvlees:lol:)

Herr Oberst 12 januari 2010 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4539555)

Er zijn ook een heleboel mensen die geen erwten lusten. Daarover hoor ik hier niemand klagen.

Als we uw redenering doortrekken (we mogen niks maken dat sommige mensen vies kunnen vinden) kan men in te toekomst enkel nog warm water aan de daklozen uitdelen.

frank1234 12 januari 2010 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 4539619)
-Erwtensoep zonder spek is goedkoper.
-Probeer een Engelsman of Amerikaan eens paardenvlees te serveren.
(of een blokker honden- of slangenvlees:lol:)

awel, dan mag jij toch gewoon morgenvroeg soep zonder spek gaan uitdelen.
wie houdt je tegen?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be