Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vervlaamsing Mont de l'Enclus/Elzele/Vloesberg (https://forum.politics.be/showthread.php?t=270327)

Eberhard Leclerc 4 oktober 2023 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 10246860)
Alle kopstukken van de PVDA/PTB zijn Vlamingen,

ingeweken Vlamingen in Wallonië

of kinderen van Vlaamse ouders in Wallonië.

Ik vroeg je niet naar de (veronderstelde) etniciteit van de PTB maar om dit ff te staven:

Zij worden immers in Wallonië door de PS afgeschilderd als een Vlaamse partij.

Blijkt uit?

Witte Kaproen 4 oktober 2023 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 10246876)
Ik vroeg je niet naar de (veronderstelde) etniciteit van de PTB maar om dit ff te staven:

Zij worden immers in Wallonië door de PS afgeschilderd als een Vlaamse partij.

Blijkt uit?

Een geschreven voorbeeld

"Le chef de groupe PS ?* la Chambre, Ahmed Laaouej, a fustigé vendredi le refus du PTB de signer la Charte pour la démocratie revisitée par les partis francophones et qui établit les principes du cordon sanitaire ?* l’égard de l’extrême droite. A ses yeux, le parti communiste, sous prétexte qu’il est un parti national, se livre ?* un calcul politique pour gagner quelques voix en Flandre."

https://www.rtbf.be/article/cordon-s...toral-10987977


Maar de PS militanten proberen de Waalse arbeiders ook aan zich te binden

door de PTB af te schilderen als "une partie de Flamouches"

tijdens stakingen of betogingen waar zowel de PS als de PTB aanwezig zijn.

De Vlaamse afkomst van Roel Hedebouw en Sofie Merckx

wordt dan steevast als argument aangevoerd.

Henri1 4 oktober 2023 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 10246887)
Een geschreven voorbeeld

"Le chef de groupe PS ?* la Chambre, Ahmed Laaouej, a fustigé vendredi le refus du PTB de signer la Charte pour la démocratie revisitée par les partis francophones et qui établit les principes du cordon sanitaire ?* l’égard de l’extrême droite. A ses yeux, le parti communiste, sous prétexte qu’il est un parti national, se livre ?* un calcul politique pour gagner quelques voix en Flandre."

https://www.rtbf.be/article/cordon-s...toral-10987977


Maar de PS militanten proberen de Waalse arbeiders ook aan zich te binden

door de PTB af te schilderen als "une partie de Flamouches"

tijdens stakingen of betogingen waar zowel de PS als de PTB aanwezig zijn.

De Vlaamse afkomst van Roel Hedebouw en Sofie Merckx

wordt dan steevast als argument aangevoerd.

Hedebouw is een ras Belg Witte.

MORPHEUS 4 oktober 2023 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10246972)
Hedebouw is een ras Belg Witte.

dus een blok aan het been

ik zie dat u draai als een windhaan

eerst alles tegen N-VA
en nu het blok

zie uw figuur bij uw avatar
eerst van aap naar mens naar N-va aapmens
en nu het blok

u weet blijkbaar niet eerst welke lekken te stoppen in de Belgische dam

Henri1 4 oktober 2023 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 10246981)
dus een blok aan het been

ik zie dat u draai als een windhaan

eerst alles tegen N-VA
en nu het blok

zie uw figuur bij uw avatar
eerst van aap naar mens naar N-va aapmens
en nu het blok

u weet blijkbaar niet eerst welke lekken te stoppen in de Belgische dam

U snapt het niet. Ik ben gewoon geen fan van rechts.

Pandareus 4 oktober 2023 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 10246981)
dus een blok aan het been

ik zie dat u draai als een windhaan

eerst alles tegen N-VA
en nu het blok

zie uw figuur bij uw avatar
eerst van aap naar mens naar N-va aapmens
en nu het blok

u weet blijkbaar niet eerst welke lekken te stoppen in de Belgische dam

Dat is een heel goede gedragswijze : lachen met N-VA (politieke tegenstanders) en spuwen in het gezicht van VB (de vijand)

:-D

MORPHEUS 5 oktober 2023 05:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10247031)
U snapt het niet. Ik ben gewoon geen fan van rechts.

En uw ploeg speelt in derde provinciale zeker?
En zo is u gefrustreerd bezig tegen de landskampioen

En nu is dat VBL

Henri1 5 oktober 2023 07:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 10247090)
En uw ploeg speelt in derde provinciale zeker?
En zo is u gefrustreerd bezig tegen de landskampioen

En nu is dat VBL

Ik heb geen ploeg he. Hoe komt u erbij?

DebianFox 5 oktober 2023 07:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 10246873)
Ook omwille van de leugenachtige tendentieuze topictitel is dit geen dubbeldraad.

U hebt duidelijk geen enkele terreinkennis. Ik zou zeggen Jakob; neem eerst eens ter plaatse polshoogte vooraleer u nog eens uw allesbehalve onderbouwde 'opinie' hier bekendmaakt.

quercus 5 oktober 2023 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 10246307)
Het is maar om één reden niet oké: Omdat het niet in jouw kraam past.

Baf!!! Recht voor de raap...
Zo hoort het.

quercus 5 oktober 2023 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10247031)
U snapt het niet. Ik ben gewoon geen fan van rechts.

Dat is uw volste recht. Net zoals ik geen fan ben van links... :roll:

Koenaard Depuydt 7 oktober 2023 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 10247104)
U hebt duidelijk geen enkele terreinkennis.

Geachte heer Devos

Daar knelt het schoentje bij de meeste leden.
Er wordt onmiddellijk van het onderwerp afgeweken: niets ter zake doend gewauwel over de talenkennis der opperbeleidsmensen, tegenstelling links-rechts, tweevoudige draad of niet, enz.

Blijkbaar weten de meeste leden niet dat "Mont de l'Enclus" de Waalse benaming van de Kluisberg is, laat staan waar deze heuvel daadwerkelijk ligt.

Deze Waalse benaming werd immers in 1977 aan een nieuw ontstane gemeente in Henegouwen verleend die de voormalige gemeenten Anserul (Anseroeul, oorspronkelijk Diets: Anserode), Amengijs - "Amoedzaais, Amoedzaaie" -(Amougies), Orroo - "Orruuë"- (Orroir) en Rozenaken - "Ruusnoeken" - (Russeignies) omvat. De laatste drie waren tot 1963 Oost-Vlaams!
De Nederlandstalige benaming werd op zijn beurt in licht gewijzigde spelling (Kluisbegen) aan een nieuw ontstane Oost-Vlaamse gemeente verleend die de voormalige gemeenten Berchem (Bernes), Kwaremont (Quaremont), Ruien (La Rue), Zulzeke (Sulsique, Sousque) omvat.

verder nog:

Een heel klein gebied van Vloesberg (Hutte) aan Opbrakel (Haut-Bracles) overgedragen werd. Het nog steeds hoofdzakelijk Nederlandstalig gehucht d'Hoppe (la Houppe) en ook Livieren (Louvière) bleef bij Vloesberg (Flobecq). Vloesberg zou voorzieningen krijgen voor Nederlandstaligen.

Citaat:

Een stukje Elzele (Ellezelles), omvattende de gehuchten Broeke (Breucq), Koekamer (Coucambre) en Ten Houte (La Haute), werd aan het naburige Ronse afgestaan. Het hoofdzakelijk Nederlandstalig Elzeels gehucht Vier Winden (Quatre-Vents) bleef Elzeels.

Er was sprake om een stukje Ronse (Deurne, Durenne) aan Elzele te geven.
Men verkoos echter om de volledige gemeente Ronse van voorzieningen (faciliteiten) te voorzien.
Hoogachtend

Koenaard Depuydt 7 oktober 2023 14:48

.

Pandareus 7 oktober 2023 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt (Bericht 10248843)
Geachte heer Devos

Daar knelt het schoentje bij de meeste leden.
Er wordt onmiddellijk van het onderwerp afgeweken: niets ter zake doend gewauwel over de talenkennis der opperbeleidsmensen, tegenstelling links-rechts, tweevoudige draad of niet, enz.

Blijkbaar weten de meeste leden niet dat "Mont de l'Enclus" de Waalse benaming van de Kluisberg is, laat staan waar deze heuvel daadwerkelijk ligt.

Deze Waalse benaming werd immers in 1977 aan een nieuw ontstane gemeente in Henegouwen verleend die de voormalige gemeenten Anserul (Anseroeul, oorspronkelijk Diets: Anserode), Amengijs - "Amoedzaais, Amoedzaaie" -(Amougies), Orroo - "Orruuë"- (Orroir) en Rozenaken - "Ruusnoeken" - (Russeignies) omvat. De laatste drie waren tot 1963 Oost-Vlaams!
De Nederlandstalige benaming werd op zijn beurt in licht gewijzigde spelling (Kluisbegen) aan een nieuw ontstane Oost-Vlaamse gemeente verleend die de voormalige gemeenten Berchem (Bernes), Kwaremont (Quaremont), Ruien (La Rue), Zulzeke (Sulsique, Sousque) omvat.

verder nog:

Een heel klein gebied van Vloesberg (Hutte) aan Opbrakel (Haut-Bracles) overgedragen werd. Het nog steeds hoofdzakelijk Nederlandstalig gehucht d'Hoppe (la Houppe) en ook Livieren (Louvière) bleef bij Vloesberg (Flobecq). Vloesberg zou voorzieningen krijgen voor Nederlandstaligen.



Hoogachtend

Volledigheidshalve wil ik daaraan toevoegen dat Vloesberg inderdaad nederlandstalige faciliteiten heeft.

MORPHEUS 7 oktober 2023 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10247150)
Dat is uw volste recht. Net zoals ik geen fan ben van links... :roll:

Politiek is het best georganiseerde meningsverschil d?*e er is

Iedereen heeft gelijk vanuit zijn eigen leefwereld

En wie zichzelf bestempeld als politiek kenner en democraat moet dit respecteren

Maar als men cordon aanvaard
Aanvaard dat de PS met 600 000 stemmen meer zetels krijgt dan een Vlaamse partij met 880 000 stemmen

Toejuicht dat een arbiedier penalty fluit voor de wedstrijd begint

Dat is geen politieke medespeler op dit fora

Maar een voorstander van dictatuur

DewareJakob 9 oktober 2023 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 10247104)
U hebt duidelijk geen enkele terreinkennis. Ik zou zeggen Jakob; neem eerst eens ter plaatse polshoogte vooraleer u nog eens uw allesbehalve onderbouwde 'opinie' hier bekendmaakt.

Ik had het niet over deze draad, maar over die waar Rik naar verwees, om u dubbeldraad te verwijten: draadtitel:
Citaat:

Wallonië wordt aan hoog tempo verVlaamst !
https://forum.politics.be/showthread.php?t=270307

Boduo 9 oktober 2023 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt (Bericht 10248844)
.

Goed zo !!!

Boduo 9 oktober 2023 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 10250172)
Ik had het niet over deze draad, maar over die waar Rik naar verwees, om u dubbeldraad te verwijten: draadtitel:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=270307

Vloesberg is een faciliteitengemeente in Henegouwen en ligt tegen O. Vlaanderen.
Weg met de faciliteiten !!!

De schoofzak 9 oktober 2023 20:52

Het is een leugen om te stellen dat al die opgesomde gemeenten net beneden de taalgrens aan het vervlaamsen zijn.
Want die vele Vlamingen die er grond en huizen kopen, vervlaamsen helemaal niets in die gemeenten. Ze wonen er, en ze eisen niets van hun gemeentebesturen of hun buren.

Sommigen van die Vlamingen gaan gewoonweg elke dag werken in Kortrijk, Ronse, Oudenaarde ... of nemen de E429 om in Brussel te gaan werken .... en verder leven ze in hun huizen op goedkope gronden, in rustige landelijke omgeving met vaak prachtige vergezichten. Ik ga daar graag met de moto gaan rijden in het pays des collines.

Eberhard Leclerc 9 oktober 2023 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10250328)
Het is een leugen om te stellen dat al die opgesomde gemeenten net beneden de taalgrens aan het vervlaamsen zijn.
Want die vele Vlamingen die er grond en huizen kopen, vervlaamsen helemaal niets in die gemeenten. Ze wonen er, en ze eisen niets van hun gemeentebesturen of hun buren.

Sommigen van die Vlamingen gaan gewoonweg elke dag werken in Kortrijk, Ronse, Oudenaarde ... of nemen de E429 om in Brussel te gaan werken .... en verder leven ze in hun huizen op goedkope gronden, in rustige landelijke omgeving met vaak prachtige vergezichten. Ik ga daar graag met de moto gaan rijden in het pays des collines.

Amen


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be