Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Links (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Anti liberalen topic (https://forum.politics.be/showthread.php?t=79606)

Proletariër 11 februari 2007 02:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K (Bericht 2423090)
Idd, wie denkt dat patroons 'anders' denken dan 'gewoon werkvolk', leeft in een droomwereld.

:lol:
patroon 'hoe kan ik mijn geld het meeste laten opbrengen?'

werknemer 'waar vind ik een job, waar ik kan rondkomen met mijn loon?'


ja, da zal wel ongeveer hetzelfde zijn zeker...

Heftruck 11 februari 2007 03:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pluche (Bericht 2420898)
Aangezien alle linksen tegen kapitalisme zijn, dit anti liberale of anti-vld topic, spuug hier je gal op de liberalen, ik vind dat de linksen hier wel veel kritiek hebben op SP.a en VB, maar de echte vijanden zijn toch de VLD-kapitalisten of niet soms?

VLD-kapitalisten, VLD-liberalen! :rofl:

Proletariër 11 februari 2007 05:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2423199)
VLD-kapitalisten, VLD-liberalen! :rofl:

voor ne keer da pluche gelijk heeft, gaat gij ermee lachen...

Jaani_Dushman 11 februari 2007 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pluche (Bericht 2420898)
spuug hier je gal op de liberalen

Waarom enkel hier?
Spuugt allen ulder gal op de blauwen over het algehele forum!!

Percalion 11 februari 2007 12:32

Ik vind dat hier een persoonlijke aanval op mezelf. :x

Percalion 11 februari 2007 12:32

En het doet me niets.

:D

Breda 11 februari 2007 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2423566)
Waarom enkel hier?
Spuugt allen ulder gal op de blauwen over het algehele forum!!

laten wij alle onze zwaarden trekken en in Ninja stijl alle Liberalen omleggen ;-)

Pelgrim 11 februari 2007 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Percalion (Bericht 2423788)
En het doet me niets.

:D

tuurlijk ni, liberalen hebben geen hart ;) :lol:

lombas 11 februari 2007 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 2424331)
tuurlijk ni, liberalen hebben geen hart ;) :lol:

The contemporary anointed and those who follow them make much of their "compassion" for the less fortunate, their "concern" for the environment, and their being "anti-war," for example - as if these were characteristics which distinguish them from people with opposite views of public policy. The very idea that such an opponent of the prevailing vision as Milton Friedman, for example, has just as much compassion for the poor and the disadvantaged, is just as much appalled by pollution, or as horrified by the sufferings and slaughter imposed by war on millions of innocent men, women and children - such an idea would be a very discordant note in the vision of the anointed. If such an idea were fully accepted, this would mean that opposing arguments on social policy were arguments about methods, probabilities, and empirical evidence - with compassion, caring, and the like being common features on both sides, thus cancelling out and disappearing from the debate.

SOWELL, Thomas, The vision of the anointed. Self-congratulation as a basis for social policy, Perseus Books, p. 4.

Heftruck 11 februari 2007 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër (Bericht 2423269)
voor ne keer da pluche gelijk heeft, gaat gij ermee lachen...

Welk gelijk? De VLD liberaal en/of kapitalistisch noemen is gewoonweg belachelijk.

lombas 11 februari 2007 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2424768)
Welk gelijk? De VLD liberaal en/of kapitalistisch noemen is gewoonweg belachelijk.

Noem mij dan maar alleszins al belachelijk. Ze niet liberaal en/of kapitalistisch noemen, is dogmatisch en sektair.

Jaani_Dushman 11 februari 2007 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2424532)
The contemporary anointed and those who follow them make much of their "compassion" for the less fortunate, their "concern" for the environment, and their being "anti-war," for example - as if these were characteristics which distinguish them from people with opposite views of public policy. The very idea that such an opponent of the prevailing vision as Milton Friedman, for example, has just as much compassion for the poor and the disadvantaged, is just as much appalled by pollution, or as horrified by the sufferings and slaughter imposed by war on millions of innocent men, women and children - such an idea would be a very discordant note in the vision of the anointed. If such an idea were fully accepted, this would mean that opposing arguments on social policy were arguments about methods, probabilities, and empirical evidence - with compassion, caring, and the like being common features on both sides, thus cancelling out and disappearing from the debate.

SOWELL, Thomas, The vision of the anointed. Self-congratulation as a basis for social policy, Perseus Books, p. 4.

Ik zal reageren met een citaat van een wijs man:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2424904)
Zeg, bozo, zo moeilijk kan dat toch niet zijn om op een Vlaams forum even een Vlaamse tekst te posten, niet?


lombas 11 februari 2007 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2424960)
Ik zal reageren met een citaat van een wijs man:

Als beginpost, Jaani, als beginpost - indien het uit een andere taal "stamt".

Dit is een Engels boek, en het is een reactie, geen actie.

Phrea|K 11 februari 2007 20:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër (Bericht 2423192)
:lol:
patroon 'hoe kan ik mijn geld het meeste laten opbrengen?'

werknemer 'waar vind ik een job, waar ik kan rondkomen met mijn loon


ja, da zal wel ongeveer hetzelfde zijn zeker...

Bij werknemers draait het niet om geld misschien? :roll:
Wellicht ook daarom dat ze spaargeld investeren in aandeelfondsen enz (of zijn enkel de investeerders met veel geld 'kapitalisten'?).

Proletariër 11 februari 2007 22:29

:rofl:

Pelgrim 12 februari 2007 00:06

laat ik even kameraad Mandel citeren.

bovendien is het zo dat als de maatschappijen op aandelen formeel de indruk wekken instellingen te zijn die het bezit van de productiemiddelen spreiden, ze in werkelijkheid een belangrijke stap zijn in de richting van de concentratie van kapitaal.
Een kleine aandeelhouder beschouwen als medeeigenaar van een reuzentrust als Microsoft bijvoorbeeld is louter juridische fictie. In werkelijkheid is hij slechts eigenaar van een inkomenstitel.
In ruil voor deze titel heeft hij in de praktijk het vrij beschikkingsrecht over zijn spaargeld aan de grote industriëlen en bankiers afgestaan. De maatschappij op aandelen is dus een versluierde vorm van de onteigening der kleine spaarders, niet in het voordeel van een anonieme kracht, maar ten bate van de grote kapitalisten, die er aldus in slagen om een kapitaalmassa te controleren die hun eigenbezit veruit overtreft.

Bovendien, wat brengen die aandelen van de kleine aandeelhouders op? De meeste zijn gewone werknemers. Die aandelen, waar ze toch een voor hen relatief groot bedrag hebben ingestoken,levert per jaar een winst op dat zelden boven een maandloon uitsteekt. De kleine aandeelhouder weegt helemaal niet op de besluitvorming, waardoor de feitelijke macht over de productiemiddelen zich blijvend beperkt tot de grootste aandeelhouders.

Heftruck 12 februari 2007 02:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2424863)
Noem mij dan maar alleszins al belachelijk. Ze niet liberaal en/of kapitalistisch noemen, is dogmatisch en sektair.

Om het met de woorden van Locke te zeggen;

"I have always thought the actions of men the best interpreters of their thoughts."

Phrea|K 12 februari 2007 03:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 2425597)
laat ik even kameraad Mandel citeren.

bovendien is het zo dat als de maatschappijen op aandelen formeel de indruk wekken instellingen te zijn die het bezit van de productiemiddelen spreiden, ze in werkelijkheid een belangrijke stap zijn in de richting van de concentratie van kapitaal.
Een kleine aandeelhouder beschouwen als medeeigenaar van een reuzentrust als Microsoft bijvoorbeeld is louter juridische fictie. In werkelijkheid is hij slechts eigenaar van een inkomenstitel.
In ruil voor deze titel heeft hij in de praktijk het vrij beschikkingsrecht over zijn spaargeld aan de grote industriëlen en bankiers afgestaan. De maatschappij op aandelen is dus een versluierde vorm van de onteigening der kleine spaarders, niet in het voordeel van een anonieme kracht, maar ten bate van de grote kapitalisten, die er aldus in slagen om een kapitaalmassa te controleren die hun eigenbezit veruit overtreft.

Bovendien, wat brengen die aandelen van de kleine aandeelhouders op? De meeste zijn gewone werknemers
. Die aandelen, waar ze toch een voor hen relatief groot bedrag hebben ingestoken,levert per jaar een winst op dat zelden boven een maandloon uitsteekt. De kleine aandeelhouder weegt helemaal niet op de besluitvorming, waardoor de feitelijke macht over de productiemiddelen zich blijvend beperkt tot de grootste aandeelhouders.

Ik zeg enkel dat er geen verschil is qua winstmotief: ook werknemers willen rendement op hun spaargeld en liefst zoveel mogelijk. Enkel het bedrag dat ze investeren is niet zo groot als van de 'grote' aandeelhouders, de motivatie niet.

Proletariër 12 februari 2007 07:57

arbeiders willen eerder goedkope leningen van de bank, voor hun huis, hun auto,...

lombas 12 februari 2007 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2425726)
Om het met de woorden van Locke te zeggen;

"I have always thought the actions of men the best interpreters of their thoughts."

Het gaat er nu juist om dat je niet één weg van liberalisme en één wijze van kapitalisme kunt verdedigen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be