Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Delocaliseren : Heel binnen kort ook Uw kantoorjobke . (https://forum.politics.be/showthread.php?t=166598)

Klarekijk 22 januari 2012 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 5948514)
Dit geldt gedeeltelijk zelfs voor banen waarvan we denken dat ze wel hier moeten blijven. Neem nou vertalers: een goed vertaler moet vrijwel altijd een moedertaalspreker zijn, en google translate, aangevuld door wat retouches van de hand van de secretaresse, voorziet echt niet in de behoefte aan goede vertalingen die blijft bestaan.

Maar wat zien we nu? Nederlandse en Vlaamse vertalers gaan in een heel goedkoop land leven om de concurrentie aan te kunnen. Voorlopig worden ze nog min of meer "Europees" betaald, maar de tarieven zullen dalen. Ik verwacht dat veel bekwame Europeanen die on-line hun brood kunnen verdienen heel eenvoudig het zinkende schip zullen verlaten. We zullen achterblijven met "hangjongeren" die zogenaamd onze pensioenen zullen betalen, van hun uitkering wellicht.

Voila , en vanuit dat goedkoop exotisch land , zal ik niet meer zitten te smeken om een pensioen , ze kunnen het in hun gat steken .

Kodo Kodo 22 januari 2012 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- (Bericht 5948286)
Waarom denk je dat ik consequent alle liberalen als extremisten voorstel? Omdat ze het gewoon zijn!

Tot zover de niet-extremistische boodschap...

Kodo Kodo 22 januari 2012 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk (Bericht 5948523)
Voila , en vanuit dat goedkoop exotisch land , zal ik niet meer zitten te smeken om een pensioen , ze kunnen het in hun gat steken .

De koopkracht van dat pensioen zal hoe dan ook al in een heel klein gaatje passen, want de euro wordt waardeloos.

Klarekijk 22 januari 2012 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 5948535)
De koopkracht van dat pensioen zal hoe dan ook al in een heel klein gaatje passen, want de euro wordt waardeloos.

Wel , mogelijk is daar een oplossing . als de € sterk in waarde daald , zal je met je € minder kunnen aanvangen buiten € en zal bijgevolg de import afremmen en meer geneigt zijn om opnieuw EU producten te produceren . en je spaarcentjes zullen in tegenstelling tot nu, ontoerijkend zijn om in thailand te gaan rentenieren .

Kodo Kodo 22 januari 2012 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5948287)
Een tactische liberaal zou de aandacht trachten af te leiden met te spreken over de creatie van nieuwe jobs door onze kenniseconomie (wat dat vaag woord dan ook mag inhouden).

De kennis in onze economie is steeds meer een kennis van de financiële markten, en dus eigenlijk een woekerkennis, voor een woekereconomie.

Woeker is mogelijk en gevaarlijk op een volledig vrije markt, en moet altijd aan banden worden gelegd. Wat we nu meemaken is echter een woekereconomie die grotendeels berust op overheidsinterventie. Liberaal kun je die economie zeker niet noemen.

Kodo Kodo 22 januari 2012 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk (Bericht 5948544)
Wel , mogelijk is daar een oplossing . als de € sterk in waarde daald , zal je met je € minder kunnen aanvangen buiten € en zal bijgevolg de import afremmen en meer geneigt zijn om opnieuw EU producten te produceren . en je spaarcentjes zullen in tegenstelling tot nu, ontoerijkend zijn om in thailand te gaan rentenieren .

Precies wat ik denk. De huidige situatie is alleen door een zware crisis nog te herstellen. Wij zullen weer hard moeten gaan werken om te overleven, maar het zal misschien eerlijker worden. En ik gun de Indiërs en de Chinezen ook een beter leven. Maar er zullen conflicten aan voorafgaan; eigenlijk zijn die er al. Vandaar dat in het Verdrag van Lissabon een mogelijkheid is ingebouwd om volksopstanden neer te slaan.

patrickve 22 januari 2012 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 5948201)
Al eens ooit zo iemand van zo'n callcenter aan de lijn gehad. Trekt op geen bal. Is niet de eerste keer dat ik zo'n firma om dit reden buiten gegooid heb.

Trouwens waarom ga jij niet in India werken aan het loon van een zandbakistaanse nomade met reuma en dan nog wonen in een kooitje.

Als dat moet zal ik dat doen he.

Ik werk trouwens in het buitenland he ;-)

patrickve 22 januari 2012 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 5948210)
Daar geloof ik dus gene bal van. Intgendeel, grondstoffen en energieprijzen stijgen wegens tekorten. Het aandeel van de arbeidskosten in de producten zal misschien dalen, maar de grondstoffen en energie nemen hun plaats in. Daartegenover staat dat steeds minder mensen in staat zullen zijn om de producten te kopen en dat de markt krimpt, bijgevolg ook de welvaart over gehele wereld. Leuk toch.

Ten eerste is het natuurlijk in strijd met de wet van Say.

Maar als je zelf zegt dat de vraag krimpt, zal de prijs wel moeten dalen, niewaar ?

Klarekijk 22 januari 2012 13:55

Een paar jaar geleden had ik voor een € 68 Peso , nu nog amper 54 . dat maakt mijn pintje nogal wat duurder .

patrickve 22 januari 2012 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 5948317)
Wij moeten ook gewoon wat meer delocaliseren. Kansen genoeg, die mensen hebben bv nederlandse les nodig. Onze opleidingsgraad is hoog genoeg ergens anders iets op te bouwen. 8-)

Voila, dat is het punt precies.

Het is toch een beetje ridikuul om te denken dat jij je hoge loon, met je hoge lasten, kan blijven krijgen voor identiek hetzelfde baantje als dat waarmee een Indier of een Chinees tevreden is met 5 keer minder, niewaar ?

Het zou toch getuigen van een ongelofelijk racisme en misprijzen ten opzichte van die Chinees of die Indier ? Als die mens hetzelfde kan doen, waarom mag hij dat niet, en moet jij daar 5 of 10 keer meer voor betaald worden ?

patrickve 22 januari 2012 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- (Bericht 5948276)
Het extremisme van de liberaal alweer in volle glorie.

:-D

Wat is daar zo extreem aan ? In welke mate is een Indier een minderwaardige mens die mag meedingen ?

patrickve 22 januari 2012 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5948278)


Serieus?

Wat is er mis met in India werk te zoeken ?

Om jou een idee te geven: wij zijn met innoverend onderzoek bezig over neutronendetectoren. Welnu, we kunnen zelfs dat onderzoek hier niet doen, omdat daarvoor een toxisch gas moet gebruikt worden. Mijn baas heeft de oplossing gevonden: in India maken ze daar geen problemen over (terwijl het bij ons niet kan, vanwege normen, maar ook vanwege techniekers die zelfs als we volledig volgens de normen werken die draconisch zijn, toch niet met dat toxisch spul willen werken). Wel, we hebben het basisonderzoek gedaan, en de rest zal nu maar in een instituut in India verder gezet worden. Jaja, we moeien ons er nog wel wat mee. Maar binnen een paar jaar gaan die mannen op hun eigen verder he. Hup, innovatie weg uit Europa. Vanwege teveel chichi.

Kodo Kodo 22 januari 2012 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 5948570)
Het is toch een beetje ridikuul om te denken dat jij je hoge loon, met je hoge lasten, kan blijven krijgen voor identiek hetzelfde baantje als dat waarmee een Indier of een Chinees tevreden is met 5 keer minder, niewaar ?

De linkerzijde heeft de "derde wereld" (de maoistische term lijkt me hier wel op zijn plaats) volgaarne als surrogaatproletariaat gebruikt om vast te kunnen houden aan het dogma van de onvermijdelijke "Verelendung" waartoe het kapitalisme zou moeten leiden. Maar als blijkt dat de vrije markt als gelijkmaker gaat optreden, gaat de "solidariteit" plotseling in rook op.

Kodo Kodo 22 januari 2012 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 5948583)
Wat is er mis met in India werk te zoeken ?

Om jou een idee te geven: wij zijn met innoverend onderzoek bezig over neutronendetectoren. Welnu, we kunnen zelfs dat onderzoek hier niet doen, omdat daarvoor een toxisch gas moet gebruikt worden. Mijn baas heeft de oplossing gevonden: in India maken ze daar geen problemen over (terwijl het bij ons niet kan, vanwege normen, maar ook vanwege techniekers die zelfs als we volledig volgens de normen werken die draconisch zijn, toch niet met dat toxisch spul willen werken). Wel, we hebben het basisonderzoek gedaan, en de rest zal nu maar in een instituut in India verder gezet worden. Jaja, we moeien ons er nog wel wat mee. Maar binnen een paar jaar gaan die mannen op hun eigen verder he. Hup, innovatie weg uit Europa. Vanwege teveel chichi.

We hebben hier ooit een draad over Thoriumcentrales gehad, iets waar de Indiërs mee bezig zijn. Als jij daar nog meer over weet, Patrick, zou ik die draad hier graag nog eens terugzien.

artisjok 22 januari 2012 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 5948583)
Wat is er mis met in India werk te zoeken ?

Om jou een idee te geven: wij zijn met innoverend onderzoek bezig over neutronendetectoren. Welnu, we kunnen zelfs dat onderzoek hier niet doen, omdat daarvoor een toxisch gas moet gebruikt worden. Mijn baas heeft de oplossing gevonden: in India maken ze daar geen problemen over (terwijl het bij ons niet kan, vanwege normen, maar ook vanwege techniekers die zelfs als we volledig volgens de normen werken die draconisch zijn, toch niet met dat toxisch spul willen werken). Wel, we hebben het basisonderzoek gedaan, en de rest zal nu maar in een instituut in India verder gezet worden. Jaja, we moeien ons er nog wel wat mee. Maar binnen een paar jaar gaan die mannen op hun eigen verder he. Hup, innovatie weg uit Europa. Vanwege teveel chichi.

Werk je voor Union Carbide?

Stingray 22 januari 2012 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk (Bericht 5948285)
U hebt blijkbaar de Aziatische mentaliteit en hun doel nog niet door . hun groepsdenken om hun maatschappij te verbeteren is veel groter dan ons individueel egoisme .
Nee hun lonen zullen zeker niet dalen ,In India heeft men nog een langere weg af te leggen, In china beginnen de lonen al te stijgen , ne in Vietnam zelfs aanzienlijk gestegen . en hun bedoeling hierachter is om hun bevolking financieel sterker te maken zodat ze over een periode een afzetmarkt creeeren binnen hun eigen bevolking , een afzetmarkt die 8 tot 10 keer groeter is dan Europa . en wanneer het domme luie Europa geen centjes meer heeft om te consumeren , zal hun interne markt rijp zijn om te starten . Ho Chi Ming City is nu al stukken moderner dan Antwerpen en men ziet al veel moderne wagens en heel veel scooters , niet meer de oude brommertjes maar honderduizende moderne scooters van 3 tot 5000 uds Prachtige hotels en shoping centers om hier een beetje in verlegenheid te komen .

En wij maar te blind en te koppig om het roer om te gooien

Tja ieder zijn opinie. Als ze genoeg geld moeten hebben om zelf ook veel te consumeren, zijn ze zelf ook te duur. Grondstoffen zijn voor China net zo duur als hier.

Stingray 22 januari 2012 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 5948558)
Als dat moet zal ik dat doen he.

Ik werk trouwens in het buitenland he ;-)

Frankrijk =/= India of China en al helemaal niet in een kooitje wonen.

Stingray 22 januari 2012 16:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 5948583)
Wat is er mis met in India werk te zoeken ?

Om jou een idee te geven: wij zijn met innoverend onderzoek bezig over neutronendetectoren. Welnu, we kunnen zelfs dat onderzoek hier niet doen, omdat daarvoor een toxisch gas moet gebruikt worden. Mijn baas heeft de oplossing gevonden: in India maken ze daar geen problemen over (terwijl het bij ons niet kan, vanwege normen, maar ook vanwege techniekers die zelfs als we volledig volgens de normen werken die draconisch zijn, toch niet met dat toxisch spul willen werken). Wel, we hebben het basisonderzoek gedaan, en de rest zal nu maar in een instituut in India verder gezet worden. Jaja, we moeien ons er nog wel wat mee. Maar binnen een paar jaar gaan die mannen op hun eigen verder he. Hup, innovatie weg uit Europa. Vanwege teveel chichi.

Tja, dat is zoals dat schadegevalletje met die siliconen in de glaswanden in India. Daar zat er zo ene op 2 bamboostokjes zes verdiepingen hoog op een stelling in bamboo siliconen in te spuiten. Als hij naar beneden valt gooien ze hem in een vuilbak en nemen ze een nieuwe.... toch leuk hé die ultraliberale Aziatische arbeidsmarkt.

Herinner je je Bhopal nog ? Wil eens weten of jij er net hetzelfde over gaat denken wanneer jouw gezin stikt in de uitstoot en je een aalmoes krijgt.

Leuk toch allemaal niet ?

Albrecht 22 januari 2012 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 5948583)
Wat is er mis met in India werk te zoeken ?

Om jou een idee te geven: wij zijn met innoverend onderzoek bezig over neutronendetectoren. Welnu, we kunnen zelfs dat onderzoek hier niet doen, omdat daarvoor een toxisch gas moet gebruikt worden. Mijn baas heeft de oplossing gevonden: in India maken ze daar geen problemen over (terwijl het bij ons niet kan, vanwege normen, maar ook vanwege techniekers die zelfs als we volledig volgens de normen werken die draconisch zijn, toch niet met dat toxisch spul willen werken). Wel, we hebben het basisonderzoek gedaan, en de rest zal nu maar in een instituut in India verder gezet worden. Jaja, we moeien ons er nog wel wat mee. Maar binnen een paar jaar gaan die mannen op hun eigen verder he. Hup, innovatie weg uit Europa. Vanwege teveel chichi.

Misschien zijn die normen er voor iets? Nee nee, dat kan het niet zijn... :roll:

Klarekijk 22 januari 2012 18:32

[quote=Kodo Kodo;5948547]De kennis in onze economie is steeds meer een kennis van de financiële markten, en dus eigenlijk een woekerkennis, voor een woekereconomie.

Ja dat is zo , en dat we met De gemeentelijke Holding en Dehaene die kennis in huis hebben .... daar is iets over te zeggen . Gokverslaafden met andermans geld


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be