Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Poetin: "Waarom erkennen Europeanen Noord-Cyprus niet?" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=102011)

kelt 17 februari 2008 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove (Bericht 3261754)
Natuurlijk gaat de analogie niet volledig op, zoals elke vergelijking in de internationale politiek ergens wel mank loopt.

Maar dat is niet waar het Poetin om te doen is. Hij wil gewoon de EU confronteren met haar eigen onopgeloste problemen, om zo de verdeeldheid over de erkenning van de Kosovaarse onafhankelijkheid binnen de EU te vergroten.

mogelijk...maar het is nu te laat....

zelfs Poetin zal moeten erkennen dat er een verschil is tussen gelijk hebben en gelijk krijgen....

Dr. Strangelove 17 februari 2008 17:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 3261759)
mogelijk...maar het is nu te laat....

zelfs Poetin zal moeten erkennen dat er een verschil is tussen gelijk hebben en gelijk krijgen....

Ik denk ook dat deze strategie niet zal lukken, en dat onder druk van Frankrijk, Duitsland én de VS de EU de Kosovaarse onafhankelijkheid zal erkennen.

Burkide 17 februari 2008 17:49

Een vraagje tussendoor: je leest wel eens dat landen als Spanje, Cyprus en Macedonië omwille van hun eigen opstandige gebieden niet meteen te springen staan om Kosovo te erkennen. Maar ik merk dat ook Bulgerije in dat lijstje genoemd wordt. Welk belang speelt er eigenlijk een rol in het geval van Bulgarije, dat weliswaar minderheden kent (vooral Turken en Roma), maar amper separatistische activiteiten? Is het louter een geval van proximiteit?

TypO 17 februari 2008 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3261608)
Kosovo werd niet overgenomen door kolonisten met militaire steun... :?

Nee?

Hoedan wel?

Geert C 17 februari 2008 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove (Bericht 3261754)
Natuurlijk gaat de analogie niet volledig op, zoals elke vergelijking in de internationale politiek ergens wel mank loopt.

Maar dat is niet waar het Poetin om te doen is. Hij wil gewoon de EU confronteren met haar eigen onopgeloste problemen, om zo de verdeeldheid over de erkenning van de Kosovaarse onafhankelijkheid binnen de EU te vergroten.

Dat klinkt zeer logisch. :-) Hij heeft ergens wel een punt... Wat moet er gebeuren met Noord-Cyprus? :?

Het was in Grieks-Cyprus de eerste ronde van de presidentsverkiezingen vandaag en de zittende president is al uitgeschakeld. Europa wil blijkbaar echt dat er na deze verkiezingen eindelijk een oplossing komt, en die oplossing wordt nu al omschreven als 'hereniging'. :?

Dr. Strangelove 17 februari 2008 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3261979)
Dat klinkt zeer logisch. :-) Hij heeft ergens wel een punt... Wat moet er gebeuren met Noord-Cyprus? :?

Het was in Grieks-Cyprus de eerste ronde van de presidentsverkiezingen vandaag en de zittende president is al uitgeschakeld. Europa wil blijkbaar echt dat er na deze verkiezingen eindelijk een oplossing komt, en die oplossing wordt nu al omschreven als 'hereniging'. :?

Zie jij dan een betere oplossing dan hereniging?

Het zoveelste economisch niet-levensvatbare EU- of VN-protectoraatje in Europa lijkt mij alvast geen ideale oplossing.

En hoelang kunnen de Blauwhelmen daar blijven?

En zou het niet mooi zijn als al diegenen , zowel Grieks-Cyprioten of Turks-Cyprioten, die uit hun huizen zijn verdreven, kunnen terugkeren naar hun geboortestreek?

Dr. Strangelove 17 februari 2008 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 3261772)
Een vraagje tussendoor: je leest wel eens dat landen als Spanje, Cyprus en Macedonië omwille van hun eigen opstandige gebieden niet meteen te springen staan om Kosovo te erkennen. Maar ik merk dat ook Bulgerije in dat lijstje genoemd wordt. Welk belang speelt er eigenlijk een rol in het geval van Bulgarije, dat weliswaar minderheden kent (vooral Turken en Roma), maar amper separatistische activiteiten? Is het louter een geval van proximiteit?

Een wilde gok: historische banden tussen de Slavische staten Bulgarije en Servië ?

Geert C 17 februari 2008 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove (Bericht 3262187)
Zie jij dan een betere oplossing dan hereniging?

Het zoveelste economisch niet-levensvatbare EU- of VN-protectoraatje in Europa lijkt mij alvast geen ideale oplossing.

En hoelang kunnen de Blauwhelmen daar blijven?

En zou het niet mooi zijn als al diegenen , zowel Grieks-Cyprioten of Turks-Cyprioten, die uit hun huizen zijn verdreven, kunnen terugkeren naar hun geboortestreek?

Hereniging is inderdaad de beste optie, maar ik vind het toch een beetje - hoe zal ik het zeggen - onvoorzichtig om dat nu al te zeggen. :?

Enfin, dat is maar een persoonlijke indruk. Ik kan het mis hebben natuurlijk. :-)

evilbu 17 februari 2008 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove (Bericht 3262190)
Een wilde gok: historische banden tussen de Slavische staten Bulgarije en Servië ?

Ik denk dat het eerder toch gewoon de vrees is dat ze problemen zouden krijgen met de Turkse minderheid in Bulgarije hoor. Zo goed kunnen Serviërs en Bulgaren het toch niet met elkaar vinden (Macedonië was een twistappel, als ook Bulgaarse gemeenten binnen Servië,...)

stropdrager 18 februari 2008 00:30

Voor 1 keer ben ik het eens met Poetin.

willem1940NLD 18 februari 2008 00:36

Het is geen EU-gebied en dan vinden "onze" bestuurderen iets al gauw goed, denk ik.

Met Baskenland en Noord-Ierland en .... Vlaanderen is dat natuurlijk héél iets anders.

forumspook 18 februari 2008 00:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander (Bericht 3261340)
http://www.planet.nl/planet/show/id=...5288/sc=7fcdf5

Poetin vindt dat Europeanen dubbele maatstaven hanteren doordat ze Kosovo erkennen maar Noord-Cyprus niet. Wat vinden jullie hiervan?

Kosovo is Servisch
Cyprus is Grieks
Al de rest is flauwe zever, leugens en politiek gekonkel.

forumspook 18 februari 2008 00:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3261454)
Noord-Cyprus is een staat onder Turkse bezetting (kolonisten en militairen), compleet onvergelijkbaar met Kosovo.

Kosovo is een gedeelte van Servië, bezet door Albanese kolonisten, die gesteund worden door Albanese terroristen en de USA.

StevenNr1 18 februari 2008 00:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door forumspook (Bericht 3262334)
Kosovo is Servisch
Cyprus is Grieks
Al de rest is flauwe zever, leugens en politiek gekonkel.

Kosovo behoort aan de mensen die in Kosovo wonen toe, idem Cyprus aan de Cyprioten

forumspook 18 februari 2008 00:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3261664)
Die "kolonisten", ik neem aan dat je daarmee de etnisch-Albanese Kosovaren bedoeld, waren daar al lang voor de NAVO-interventie. :?

Dus ik zie niet echt in hoe de Serviërs hen kunnen zien als kolonisten met militaire steun. 8O

Die Albanese kolonisten hebben gewapende milities gevormd, die door terreur, moord en brandstichting de Serviërs verdreven hebben.

willem1940NLD 18 februari 2008 00:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 3262340)
Kosovo behoort aan de mensen die in Kosovo wonen toe, idem Cyprus aan de Cyprioten

En Israël dan?

Sjaax 18 februari 2008 00:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alex2018 (Bericht 3261441)
Hierin moet ik Poetin toch gelijk geven.

Idem

StevenNr1 18 februari 2008 01:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 3262348)
En Israël dan?

Veel mensen die daar decennia geleden woonden en hun huissleutels nog bezitten (bij wijze van spreke), zijn er verdreven, en worden nog steeds geterroriseerd.

willem1940NLD 18 februari 2008 01:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 3262377)
Veel mensen die daar decennia geleden woonden en hun huissleutels nog bezitten (bij wijze van spreke), zijn er verdreven, en worden nog steeds geterroriseerd.

Vreselijk; lijkt wel Kosovo.

Duvelke 18 februari 2008 01:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander (Bericht 3261389)
Je bent het dus eens met de boodschap maar de boodschapper staat niet hoog bij jou in het vaandel?

wat een mooie parafrasering

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be