circe |
18 februari 2008 16:25 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
(Bericht 3262894)
In dat geval stel ik voor dat u ook oprot en plaatsmaakt voor de genetische nakomelingen van de Menapiërs en Eburonen die hier tweeduizend jaar eerder woonden.
De Kosovo-Albanezen zijn geen gastarbeiders of migranten van eerste of tweede generatie, maar leven al net zo lang in Kosovo als de Serviërs. Die 90%-10% verhouding Kosovaren/Serviërs is historisch gegroeid, en dan spreek ik van een eeuwenlange evolutie. Zeuren over de factoren die die evolutie hebben veroorzaakt (Ottomaanse bezetting, volksverhuizingen einde 19e eeuw) is alleen voor historici nog relevant.
Hoe jij als volksnationalist een volk dat bijna homogeen een territorium sinds eeuwen bezit haar onafhankelijkheid wilt ontzeggen begrijp ik niet. Islamvreterij is belangrijker allicht?
|
De slag van Kosovo Polje werd bezongen in talloze epische treur- en heldenzangen en 28 juni ( 1389) werd sindsdien de nationale rouwdag, de Vidov dan. Volgens een legende bloeien iedere lente rode pioenrozen op de destijds door bloed gedrenkte grond, die zouden zijn ontsproten uit het bloed van de Servische helden. De bloedige nederlaag in Kosovo besliste voor vijf eeuwen over het verloop van de Servische geschiedenis. Sultan Bajezzid maakte de Serviërs schatplichtig en behandelde hen als tweederangsburger. Geregeld kwam het vernederde volk in verzet, maar de Turkse overmacht bleef veel te groot.
(...)
De Ottomanen richtten bij de bestuurlijke hervormingen van 1864 het vilajet Kosovo in. Dit zorgde voor een grote volksverhuizing; met name islamitische en Rooms-Katholieke Albanezen en Turken kwamen zich massaal in Kosovo vestigen. Het overwegend Servisch, Bulgaars en Griekse Kosovo kreeg zo steeds meer Albanese inwoners, tot het percentage begin 20e eeuw de 50 passeerde en de Albanezen de meerderheid waren geworden. Ook namen sommige Serviërs de islam aan: ze gingen langzamerhand op in de Albanese moslims en namen hun cultuur en taal over. De immigratie door Albanezen zorgde voor de bouw van steeds meer moskeeën en ook werden een aantal kerken omgevormd tot moskee.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kosovo#...en_en_Slovenen
Borgerocco, here we come!
|