Jos Verhulst |
26 maart 2008 15:28 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
(Bericht 3322458)
Een voorbeeld:
De hittegolf van het jaar 2003 was een fenomeen met een likelihood van één keer om de 200 jaar.
Dit zal nu evolueren naar 1 keer om de 20. En rond 2050 zelfs één keer om de twee jaar.
In 2080 zullen we zomers met dat soort hittegolven koele zomers vinden.
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
(Bericht 3323192)
|
U gelooft blijkbaar over zo'n preciese kennis te schikken omtrent de toestanden in het jaar 2050, dat u meent te kunnen stellen dat de kans op een hittegolf (in deze contreien, mag ik aannemen) zoals die in 2003 dan op de kop af 1:2 zal zijn. Dus niet: 1:5 of 1:1, maar wel degelijk, zeer precies: 1:2.
Beseft u wel hoe grenzeloos onnozel zo'n bewering is?
Hoe kunt u zoiets weten? Hoe kan iemand zoiets weten?
Er is geen mens die redelijkerwijs over de preciese kans op zo'n hittegolf binnen 42 jaar iets kan zeggen. Voor mijn part kan men computermodellen laten draaien, en daar één of andere brede marge uit destilleren. Dat zou ik nog altijd zeer verdacht en weinig betrouwenswaardig vinden, maar tenminste zou er dan al een begin van rationaliteit voorhanden zijn.
Maar gewoon één preciese kans geven, zonder enig spoor van aarzeling of onzekerheid: daarvoor moet men zoiets als een zonneslag hebben opgelopen. In 2003, bijvoorbeeld.
|