| liberalist_NL |
31 maart 2008 13:22 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w
(Bericht 3334792)
wist niet dat jij een libertariër waart...was niet aan u dus. Trouwens je mengelt denk ik twee vragen van mij in deze draad doorheen... Niet doen.
Maar kom geld 'lenen' moet toch mogelijk zijn...? Kredieten op consumptie goederen moeten volgens u volledig weg?
|
Inderdaad, die moeten weg. Ik ben overigens niet een libertariër want ik ben voor het bestaan van een staat. Linkse vrienden noemen mij ultra-liberaal. :-)
Kijk... een lening kan een investering zijn, bijvoorbeeld een huis. Als je het niet meer nodig hebt verkoop je het, als je het niet meer terug kan betalen heeft de bank het huis als onderpand en is er geen economische schade.
Als iemand vijf creditcards heeft met daarop elk 5000 euro schuld, een auto op afbetaling heeft staan, en allerlei shit via de homeshopping heeft gekocht, en het kan niet worden terugbetaald, dan zit je met een probleem.
Er wordt bij geldcreatie namelijk geld gehaald uit een toekomstig geldreservoir. Je betaalt immers met geld dat nog niet bestaat, maar dat nog verdiend moet worden. Dat reservoir moet worden bijgevuld. Een consumptief krediet dient ter consumptie en brengt geen geld op, er is geen onderpand. Als je dan niet kan terug betalen... en dit gebeurt massaal, dan krijgen we wat in 1929 gebeurde. Een beurskrach. Mensen hadden hun beleggingen betaald met geleend geld, aandelen niets meer waard, banken failliet, overheid in de penarie, armoede overal.
Een investering echter is geoorloofd omdat het in de toekomst geld zal opbrengen waar winst mee gemaakt kan worden, en de schuld kan worden terugbetaald.
|