Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Verdwijning van minderjarigen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=104777)

Bhairav 23 april 2008 06:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 3378112)
Tja, een ander iets in de mond leggen en dan afdruipen.

Enfin, ik ga u laten voor vandaag. Meer groot bakkes dan iets anders blijkbaar.

Ik koop u ooit wel eens een kanselke.

Uw post met die pastoor is de "met uw dik gat in de verf". Had ge dat nog niet door?

JP Coen 23 april 2008 07:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 3376860)
En als ik me het krantenartikel goed herinner, gaat het vooral om jonge Afrikaanse meisjes.

Waarschijnlijk regelrecht de prostitutie in. Al of niet onder het mom van dienstmeisje in een buitenlandse ambassade ...

Moderne slavenhandel!

luc broes 23 april 2008 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans (Bericht 3377992)
Leuk verhaal. Ik hoop dat je het ook, met de nodige eloquentie, vertelt aan je kleinkinderen.
Dat verstevigt de band tussen grootvader en de kleinkinderen, de liefde voor anderen ventileren, vooral die voor kinderen.
Het is in elk geval realistischer dan het verhaal over de boze heks en Hans en Grietje.
Het is ook imponerender dan het peperkoeken huisje, zo'n gevangenis die echt is, en dan nog met echte kinderen van vandaag!
Doe hen de groeten. En wens ze mijn innigste deelneming :(

Leuke opmerking.
Welke opmerking stelt ericf voor?

luc broes 23 april 2008 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 3378274)
Leuke opmerking.
Welke oplossing stelt ericf voor?

Mbeya 23 april 2008 10:43

ik heb nog een tijd in een asielcentrum gewerkt waar ook alleenstaande minderjarige asielzoekers verbleven, dat waren allemaal jongens tussen 16-18 jaar.
Dit is echt een kwetsbare groep: enerzijds lijken ze al 'volwassen' en weten ze wel voor een stuk hun plan te trekken maar anderzijds zijn ze emotioneel echt nog jong, nog kinderen. Ze doen wel stoer maar als je met hen praat voel je heel hard dat ze een "thuis" missen, een warm nest en bemoedering. en als je hun verhaal hoort, zijn ze ook echt alleen op de wereld.
Zo heb ik er ook een paar weten "verdwijnen", pijnlijk want ze lopen meestal met hun ogen openin hun eigen ongeluk, zo jong zijn ze ook nog.
Via het Rode Kruis is het mogelijk dat gewone mensen de voogdij op zich nemen van deze minderjarigen tot ze 18 zijn. Niet veel mensen doen dat, het is ook niet vanzelfsprekend maar ik denk dat dat het beste is voor die jongeren: een gewone gezinssituatie.

Astar 23 april 2008 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 3376380)
Als minderjarigen ondergebracht worden in gesloten opvangcentra, dan is er verontwaardiging want dat is een schending van de kinderrechten.
Als ze opgenomen worden in opencentra dan verdwijnen vele kinderen en dat is zeer onrustwekkend en ook een schande.

Die gesloten centra lijken mij nog het beste.

Niet begeleide minderjarigen zitten nooit in gesloten centra, de kinderen die in gesloten centra zitten zijn daar samen met hun ouders omdat ze uitgeprocedeerd zijn en geen gevolg hebben gegeven aan het uitwijzingsbevel.

HAMC 23 april 2008 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 3378076)
Ik heb liever dat kinderen naar hier komen vluchten en vrij lopen dan dat ze lekker ver weg van ons liggen te creperen. Voor volwassenen ook eigelijk.
De bange brave burger echter niet: voor hem/haar mogen ze rustig creperen in het thuisland, dat verlicht het verantwoordelijkheidsgevoel als "maatschappij" en dan kunnen ze de verantwoordelijkheid afschuiven op de regereingen van die arme landen.

Misschien is de bange burger dan wel slimmer als u, of moet ik zeggen ietwat meer realistischer ingesteld.

Hoeveel honderd miljoen kinderen wil u naar hier brengen om ze vrij te laten rondlopen inplaats van sterven in eigen land?

De bange burger heeft miscchien door dat het niets meer dan dromen zijn, en weinig realistische dromen ook.

Astar 23 april 2008 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mbeya (Bericht 3378480)
Via het Rode Kruis is het mogelijk dat gewone mensen de voogdij op zich nemen van deze minderjarigen tot ze 18 zijn. Niet veel mensen doen dat, het is ook niet vanzelfsprekend maar ik denk dat dat het beste is voor die jongeren: een gewone gezinssituatie.

Mbeya, er is een belgie een Dienst Voogdij, voor elke niet begeleide minderjarige wordt er verplicht een voogd aangesteld, de meeste daarvan zijn "professioneel". Het mag ook duidelijk zijn dat de meeste minderjarigen die hier toekomen geen "alleenstaande" zijn, dus de eerste bezorgdheid moet zijn waar zijn de ouders?

the outlaw torn 23 april 2008 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Astar (Bericht 3378647)
Niet begeleide minderjarigen zitten nooit in gesloten centra, de kinderen die in gesloten centra zitten zijn daar samen met hun ouders omdat ze uitgeprocedeerd zijn en geen gevolg hebben gegeven aan het uitwijzingsbevel.

ze zouden dus beter die kinderen ook opsluiten en de kinderen met ouders in open centra steken. kinderen die hier alleen zijn verdwijnen dus zij moeten meer beschermd worden dan diegene die hier met hun ouders aankomen.

misschien kunnen ze eens een campagne opstarten om bekend te maken in de armere landen dat hier massaal kinderen verdwijnen , en het is nog niet gelogen ook, dutroux heeft onze naam toch al om zeep geholpen als het op vlak van kinderen aankomt. :-P

the outlaw torn 23 april 2008 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3378159)
Moderne slavenhandel!

idd. de mensen die naar hier komen lopen in een groter ongeluk dan dat ze ginder kenden, dus beter is hen te ontmoedigen naar hier te komen.

luc broes 23 april 2008 12:20

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
"Ik heb liever dat kinderen naar hier komen vluchten en vrij lopen dan dat ze lekker ver weg van ons liggen te creperen. Voor volwassenen ook eigelijk.
De bange brave burger echter niet: voor hem/haar mogen ze rustig creperen in het thuisland, dat verlicht het verantwoordelijkheidsgevoel als "maatschappij" en dan kunnen ze de verantwoordelijkheid afschuiven op de regereingen van die arme landen."
--------------------------------------------------------------------------
Ik vermoed dat onze zachtgeaarde Bhairav in een bui van naastenliefde en vertedering meerdere kinderen liefdevol bij hem thuis opgenomen heeft, aldus een voorbeeld stellend aan de bange brave burger.

Astar 23 april 2008 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn (Bericht 3378670)
ze zouden dus beter die kinderen ook opsluiten en de kinderen met ouders in open centra steken. kinderen die hier alleen zijn verdwijnen dus zij moeten meer beschermd worden dan diegene die hier met hun ouders aankomen.

Ouders met kinderen (gezinnen) hebben altijd in de open opvangcentra verbleven, en hebben altijd de keuze gehad om vrijwillig terug te keren wanneer ze uitgeprocedeerd waren.

In een gesloten opvangcentra zitten hoofdzakelijk gezinnen die deel uitmaken van een "Dublin" akkoord ( asielprocedure doorlopen in een ander land van de EU) deze gezinnen worden vanuit de gesloten centra teruggeleid naar bv Duitsland of Zweden of Oostenrijk nadat ze in afwachting van de overname altijd in de open opvangcentra verbleven hebben, het is maar vanaf er een overnameakkoord is tussen de 2 landen dat deze gezinnen voor enkele dagen in een gesloten centra zitten.

De 2de categorie zijn uitgeprocedeerde gezinnen die bij de repatriering vanuit de open opvangcentra of die met een adres in belgie verbleven, geweigerd hebben om op een gewoon lijnvliegtuig te stappen, waar ik en u ook op zitten. Bij weigering worden deze gezinnen naar de gesloten centra gebracht van waaruit men tot 3x toe zal proberen deze mensen met een gewone lijnvlucht te repatriëren.

willem1940NLD 23 april 2008 17:44

Ik meen toch dat het overwegend gaat om (vele!) minderjarigen die hier ZONDER hun ouders verblijven.

Mbeya 23 april 2008 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Astar (Bericht 3378667)
Mbeya, er is een belgie een Dienst Voogdij, voor elke niet begeleide minderjarige wordt er verplicht een voogd aangesteld, de meeste daarvan zijn "professioneel". Het mag ook duidelijk zijn dat de meeste minderjarigen die hier toekomen geen "alleenstaande" zijn, dus de eerste bezorgdheid moet zijn waar zijn de ouders?

de meeste van die minderjarige krijgen inderdaad een "professionele voogd", da's eigenlijk meer een maatschappelijk assistent die hun dossier opvolgt enzo. Maar het is mogelijk voor "privé"personen om die kinderen in huis te nemen.

de minderjarigen in het centrum waar ik werkte, waren hier echt wel alleen hoor. Echt schrijnende verhalen: een paar kindsoldaten, kinderen uit oorlogsgebieden, weeskinderen, ééntje was door zijn familie gestuurd om het hier "te maken" die jongen was ziek van heimwee maar hij kon niet terug om zijn familie niet teleur te stellen. Eigenlijk allemaal veel te zware materie voor zulke jonge gasten

Astar 24 april 2008 08:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 3379518)
Ik meen toch dat het overwegend gaat om (vele!) minderjarigen die hier ZONDER hun ouders verblijven.

Willem, er zijn in de meeste gevallen wel ouders.....maar ze waren er niet bij toen de minderjarige in belgie is toegekomen. Vroeger noemde men deze kinderen AMA's ( alleenstaande minderjarige asielzoeker(s)) die term is de laatste jaren terecht veranderd in NBMA ( niet begeleide minderjarige asielzoeker) of NMBV ( niet begeleide minderjarige vreemdeling)

Ter info, deze kinderen zitten dus nooit in gesloten centra !!

De kinderen waarover ik spreek in mijn vorige posts zijn kinderen die hier samen met hun ouders zijn, zij kunnen wel in gesloten centra zitten voor de redenen die ik voordien aanhaalde.

Astar 24 april 2008 08:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mbeya (Bericht 3379549)
Maar het is mogelijk voor "privé"personen om die kinderen in huis te nemen.

Mbeya, zou jij een 16/17 jarige in huis nemen als je weet dat hij op zijn 18de het land moet verlaten ?

luc broes 24 april 2008 08:38

Op eerste zicht is het een mooie menslievende maatregel om alleenstaande kinderen niet uit te wijzen.
Het perverse effect is natuurlijk dat 'men' dan zoveel mogelijk alleenstaande kinderen naar hier stuurt.
Ideaal zouden die dan moeten opgenomen worden in pleeggezinnen, maar die zijn er (bijna) niet.
Wat moet er dan gebeuren? Ik weet het ook niet.

Mbeya 24 april 2008 08:40

@ astar, later zou ik dat misschien wel willen doen als mijn omstandigheden beter geschikt zouden zijn om zo'n jongere op te vangen. Het zijn en blijven nog altijd minderjarigen. Zelfs als is het maar dat ze eens 1 of 2 jaar een beetje stabiliteit ervaren...

Astar 24 april 2008 08:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 3380772)
Op eerste zicht is het een mooie menslievende maatregel om alleenstaande kinderen niet uit te wijzen.
Het perverse effect is natuurlijk dat 'men' dan zoveel mogelijk alleenstaande kinderen naar hier stuurt.

En dat is nu juist wat er al jaren gebeurt Luc, alleenstaande kinderen onder de 18 jaar mogen niet uitgewezen geworden en worden terecht beschermd.
De andere kant van de medaille is dan natuurlijk dat heel wat ouders om diezelfde redenen hun kinderen naar belgie (europa) sturen omdat ze zeer goed weten dat we ze niet kunnen uitwijzen.

Astar 24 april 2008 08:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mbeya (Bericht 3380775)
@ astar, later zou ik dat misschien wel willen doen als mijn omstandigheden beter geschikt zouden zijn om zo'n jongere op te vangen. Het zijn en blijven nog altijd minderjarigen. Zelfs als is het maar dat ze eens 1 of 2 jaar een beetje stabiliteit ervaren...

Mooi :-) en dat is gemeend he :-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be