Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Ik denk dat zo'n 30-50 % van de Nederlanders van Vlaamse afkomst is (https://forum.politics.be/showthread.php?t=107072)

Montalcino 6 juni 2008 18:39

Dat is allemaal leuk, maar wat is de relevantie hiervan?

Etnisch gezien zijn Oostenrijker ook Duitsers, maar daar blijft het bij.

Spinoza 6 juni 2008 18:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3477511)
Het werd anders wel tijd.

" 'Onverfranst', 'onverduitst' 'onverengelst', 'onverhollandst'! "

Dat zou het motto moeten zijn in de 21ste eeuw.

Als men alleen zou toestaan wat puur Vlaams is, blijft er weinig over.

liberalist_NL 6 juni 2008 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 3477607)
Dat is allemaal leuk, maar wat is de relevantie hiervan?

Etnisch gezien zijn Oostenrijker ook Duitsers, maar daar blijft het bij.

Ik vind dat mensen uit Beieren en Oostenrijk behoorlijk op elkaar lijken anders, juist cultureel.

liberalist_NL 6 juni 2008 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3477511)
Het werd anders wel tijd.

" 'Onverfranst', 'onverduitst' 'onverengelst', 'onverhollandst'! "

Dat zou het motto moeten zijn in de 21ste eeuw.

Ik denk dat een culturele unie tussen Nederland en Vlaanderen nochtans Vlaanderen niet erg zal verhollandsen. Wel integendeel, misschien vindt Vlaanderen nog wel meer van zichzelf terug dan het nu al terugvindt in de ontvoogding (verdamping van de Belgische staat).

Montalcino 6 juni 2008 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3477622)
Ik vind dat mensen uit Beieren en Oostenrijk behoorlijk op elkaar lijken anders, juist cultureel.

Dat is ook zo. Er zijn ooit stemmen opgegaan om het katholieke zuiden van Duitsland samen te laten gaan met het katholieke Oostenrijk, zoals er nu stemmen opgaan om Vlaanderen en Nederland samen te voegen.

En ze dronken nog een glas, ze pisten nog een plas en alles bleef zoals het was.

system 6 juni 2008 20:18

Citaat:

Liberalist
Citaat:
Ik denk dat een culturele unie tussen Nederland en Vlaanderen nochtans Vlaanderen niet erg zal verhollandsen. Wel integendeel, misschien vindt Vlaanderen nog wel meer van zichzelf terug dan het nu al terugvindt in de ontvoogding (verdamping van de Belgische staat).
Wat zou het! Heel onze Vlaamse taal is nu reeds aan het 'verhollandsen' door het gebruik van 'je' en 'jij'. Als u even uw ogen zou opentrekken op tijd en stond, zou het u heus geen kwaad doen.

liberalist_NL 6 juni 2008 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3477905)
Wat zou het! Heel onze Vlaamse taal is nu reeds aan het 'verhollandsen' door het gebruik van 'je' en 'jij'. Als u even uw ogen zou opentrekken op tijd en stond, zou het u heus geen kwaad doen.

Echt waar? :-o

Ik hoor juist precies het omgekeerde (dat Vlamingen en Nederlanders elkaar niet meer kunnen verstaan e.d.)

system 6 juni 2008 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3477929)

Ik hoor juist precies het omgekeerde (dat Vlamingen en Nederlanders elkaar niet meer kunnen verstaan e.d.)

Als wij zeggen 'dat is een schoon schilderij', dat denken de Nederlanders dat het schilderij pas is afgewassen. Inderdaad, wij verstaan mekaar ook niet altijd omdat wij anders zijn dan de Nederlanders. Maar heel stilletjesaan is onze taal aan het verhollandsen. Binnenkort mogen we nog niet meer spreken over een 'duivenkot', maar moet het een 'duiventil' zijn. Dus we zullen 'bekakt' moeten leren spreken. Wel, niet met mij.

liberalist_NL 6 juni 2008 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3477946)
Als wij zeggen 'dat is een schoon schilderij', dat denken de Nederlanders dat het schilderij pas is afgewassen. Inderdaad, wij verstaan mekaar ook niet altijd omdat wij anders zijn dan de Nederlanders. Maar heel stilletjesaan is onze taal aan het verhollandsen. Binnenkort mogen we nog niet meer spreken over een 'duivenkot', maar moet het een 'duiventil' zijn. Dus we zullen 'bekakt' moeten leren spreken. Wel, niet met mij.

Och, ik weet toch de betekenis van beide niet. ;-)

Maar als ik u was zou ik me niet te druk maken. Limburg bijvoorbeeld is al honderden jaren een Nederlandse provincie, maar de eigen taal en identiteit zijn niet stuk te krijgen. (toch?)

system 6 juni 2008 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3477954)
Och, ik weet toch de betekenis van beide niet. ;-)

Maar als ik u was zou ik me niet te druk maken. Limburg bijvoorbeeld is al honderden jaren een Nederlandse provincie, maar de eigen taal en identiteit zijn niet stuk te krijgen. (toch?)

Honderden jaren? Slechts vanaf 1838. En dan nog dik tegen hun goesting. Of moet ik nu zeggen: dik tegen hun zin?

Spinoza 6 juni 2008 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3477946)

En woorden als doemdenken of Compact Disc, mogen die wel in het Limburgiaans?

Daimanta 6 juni 2008 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3477958)
Honderden jaren? Slechts vanaf 1838. En dan nog dik tegen hun goesting. Of moet ik nu zeggen: dik tegen hun zin?

Och werkelijk, waar is dan de limburg onafhakelijk partij? Of limburgs belang? katholiek & limburgs? Nieuw-limburgse alliantie?

system 6 juni 2008 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta (Bericht 3477979)
Och werkelijk, waar is dan de limburg onafhakelijk partij? Of limburgs belang? katholiek & limburgs? Nieuw-limburgse alliantie?

Wij Limburgers horen bij mekaar. Wij hebben daar geen partij voor nodig.

liberalist_NL 6 juni 2008 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3478011)
Wij Limburgers horen bij mekaar. Wij hebben daar geen partij voor nodig.

Vlaams-Limburg is best welkom in het Koninkrijk der Nederlanden.

system 6 juni 2008 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3478014)
Vlaams-Limburg is best welkom in het Koninkrijk der Nederlanden.

Neen bedankt. 'Oranje-vrij' is duidelijk een betere optie.

I amsterdam 6 juni 2008 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3478028)
Neen bedankt. 'Oranje-vrij' is duidelijk een betere optie.

http://www.youtube.com/watch?v=WUXfXSFTvYY

system 6 juni 2008 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 3478072)

Het echte vaderland:
http://www.youtube.com/watch?v=SYvxxxah_TI

liberalist_NL 6 juni 2008 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 3478072)

Da's me iets té oranje. ;)

Montalcino 6 juni 2008 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3477905)

"Jij" en "je" zijn gewoon Vlaams hoor. Zo gebruiken wij hier in West-Vlaanderen die woorden en dat zal in Limburg misschien ook zo zijn. "Gij" en "ge", dat zijn Brabantse termen.

Montalcino 6 juni 2008 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3477929)

Dat klopt niet. Door het gebruik van het Algemeen Nederlands is er meer uniformiteit. Vroeger verstond men elkaar 3 dorpen verder niet meer.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be