Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße
(Bericht 3580083)
1° Zoals dewelke? En welke oorlogsvoering is er zoal gaande op basis van die "religieuze inslag"?
...2° Wat heeft een heksenverbranding (dat meer met volksbijgeloof en persoonlijke dorpstwisten te maken, maar kom, ik schuif het pro forma eens zonder historische duiding in de schoenen van "de christenen" zoals de vrijzinnigen doen) te maken met het christendom vandaag de dag?
3°U bent dus ook medeschuldig aan de Holocaust, gepleegd door atheïst Adolf Hitler als ik Uw eigen redenering doortrek? Of allerminst is Uw atheïstisch sektegeloof zeer schadelijk?
4°Nu doet U toch precies hetzelfde als wat U godsdiensten verwijt? Namelijk Uw eigen gelijk als het allerbeste prijzen. Atheïsme is ook een geloof met zijn eigen dogma's en geloofsregels.
Dat is toch wel een puur demagogische truuk die U hier op bijzonder laffe manier toepast: de verdijving van de Indianenstammen gebeurde niet omwille van religieuze motieven maar louter omwille van territoriale expansie en de goldrush. Nadien hebben opeenvolgende Amerikaanse redenen de gebieden toegekend aan de Indianen steeds verkleind of verlegd zodat het systematisch tot gewapende conflicten kwam.
|
Voor het gemak heb ik wat nummertjes bij uw citaat geplakt vooraleer u van antwoord te dienen.
1°Effe denken, wat denkt u van die tegen het 'islamitische terrorisme' door de 'God bless America'alliantie? Of verkiest u het in een hoekje drummen van de Palestijnen (Islam) door de Israëli's (Jodendom)? Twee volkeren die evenwel (o ironie) eigenlijk hetzelfde ras zijn.
2° Heeft u mij enige verwijzing naar de heksenverbrandingen horen doen? Ik denk het niet. Er zijn bovendien véél minder heksenverbrandingen geweest dan in de volksgeest leeft. Lees anders maar eens 'Heksenverbranding in Vlaanderen'; de moeite waard en helemaal niet spektakelzuchtig. En u bewijst uw 'christelijke arrogantie' door enkel en alleen bewijzen op te vragen tegen het christelijke geloof. Zijn de andere godsdiensten soms geen religie? Vergeet niet dat het christendom geboren is uit het Jodendom...
Ik kan u als voorbeeld geven de hongerdood die talloze katholieke Ieren stierven toen de protestantse Engelsen hun voeding naar eigen regio wegsleepten. Of de rampzalige gevolgen van de bittere armoede in Europa door de tienden die steeds maar afgestaan moesten worden, naast natuurlijk de offergaven voor talloze overdadig versierde kerken etcetera. Of het afvoeren van miljoenen negerslaven (waarvan er slechts een fractie levend de eindbestemming haalde) om ingezet te worden in de kolonies mét officiële 'goedkeuring' van de Kerk, ùw christelijke kerk! De 'negerkes' hadden immers geen ziel, weet u nog?
3°Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar omdat u zo graag schermt met de Holocaust: hoeveel Joden zijn er omgekomen door die 'christelijke' kerk van u? Aan hoevelen werd onderdak (schuilplaats) geweigerd? En de toenmalige Paus was ook niet erg proper, niet? Dat zult u niet zo graag lezen, vrees ik.
4° Neen, mijnheer. Ik respecteer wel andermans voorkeuren. Ik heb mijn kinderen zelf de keuze gelaten; geloven of niet. Ik begrijp niet hoe mensen nood hebben aan een religieuze beleving maar ik kan hen daarin wel respecteren. Doet u dat dan in uw 'christelijke verdraagzaamheid' ook met zij die niet wensen te geloven in een hogere macht. Dat zou al een mooi begin zijn.
En vooraleer u vermeent dat ik enige haat zou hebben tegen deze of gene godsdienst: in mijn familie heb ik zowat vanalles zitten: van Joden (ja er zat er zelfs eentje persoonlijk in de kampen waaraan u mij medeplichtig verklaart), moslims, chinezen, katholieken en zelfs iemand van Indiaanse origine. Ik meen dus dat excuses hier op zijn plaats zouden zijn.
|