Andro |
19 augustus 2008 14:38 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD
(Bericht 3638012)
Ik vermoed dat je hoofdzakelijk gedomesticeerde dieren als vergelijkingsmateriaal aanhaalt; wellicht heeft de samengang/overeenkomst met de menselijke maatschappij inclusief het gevangeniswezen daarop invloed.
Voorzover ik in de vrije natuur heb kunnen waarnemen (niet mijn vak maar ik heb altijd wel goed rondgekeken) komt homosexualiteit daar zéér beperkt voor, ten eerste bij een groep(je) of kudde dat/die in totaliteit bronstig wordt en waarbij in overkoepelende opwinding ALLES wat niet de vlucht neemt wordt bestegen en ten tweede incidenteel als "noodsex" bij gebrek aan paringsbereide hetero-partner(s), meestal nog onder heftig verzet van de besprongen partij.
|
Dat het vaststaat dat er wel degelijk same sex behaviour is in de dierenwereld, vind ik persoonlijk geen argument pro homoseksualiteit. Het is althans nauwelijks mogelijk dat dierlijk seksueel gedrag ook maar in de verte te vergelijken zou zijn met de menselijke erotiek, die een natuurlijk/biologische component maar ook een rijke scala aan psychologische/sociale/culturele facetten bezit. De menselijke cultuur onderscheid zich op een prachtige wijze van alle dierlijke culturen die er zijn. Het grootste aantal van onze handelingen wordt ons door geen enkel ander dier nagedaan. Wij zijn uitzonderingen in de natuur opzich. Sinds de mens schilderingen begon te maken in grotten, sinds hij vuur kon maken, kleren,... enzv, geldt, 'de mens is onnatuurlijk', volgens de definitie, wel nou, dat dat in de natuur niet voorkomt. Het weinige wat de mens nog over heeft van natuurlijk gedrag is oa kinderen 'kunnen' maken. Voor de rest zo goed als nougabollen.
|