Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kinderopvang : Voorrang voor werkende ouders (https://forum.politics.be/showthread.php?t=112037)

circe 18 september 2008 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 3697494)
volgens wat ik lees heeft sofie bracke het niet over feitelijke al dan niet werkloosheid maar louter over statutaire werkloosheid - en iemand die in zo n kringloopwinkel werkt voor 1 euro per uur of een cursus doet bij de vdab is statutair nog steeds een werkloze en zal dus niet meer voor kinderopvang in aanmerking komen.

trouwens zowieso worden alle werklozen in vlaanderen geacht om ganzer dagen achter werk te gaan zoeken - moeten zij gaan soliciteren met het kind op de arm ?

Mensen die in die kringloopwinkel tewerk gesteld zijn, kunnen dan van het management van de kringloopwinkel een bewijs verkrijgen waaruit blijkt dat ze kinderopvang nodig hebben tijdens de werkuren.

Het is u misschien onbekend maar meestal wordt er gesolliciteerd per brief of per email vanachter je computer.
Indien u wordt uitgenodigd voor een interview dan kan U gerust en kopij van die uitnodiging overhandigen aan de kinderopvang.

Zo moeilijk is dat toch niet?

King of beggars and fleas 18 september 2008 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3697506)
Mensen die in die kringloopwinkel tewerk gesteld zijn, kunnen dan van het management van de kringloopwinkel een bewijs verkrijgen waaruit blijkt dat ze kinderopvang nodig hebben tijdens de werkuren.

Het is u misschien onbekend maar meestal wordt er gesolliciteerd per brief of per email vanachter je computer.
Indien u wordt uitgenodigd voor een interview dan kan U gerust en kopij van die uitnodiging overhandigen aan de kinderopvang.

dat is niet wat sofie bracke zegt - zij zegt dat werkenden voorrang moeten krijgen op werklozen

ze zegt niet dat ook cursusvolgenden of solicitanten voorrang gaan behouden.

Nynorsk 18 september 2008 13:10

Citaat:

volgens wat ik lees heeft sofie bracke het niet over feitelijke al dan niet werkloosheid maar louter over statutaire werkloosheid - en iemand die in zo n kringloopwinkel werkt voor 1 euro per uur of een cursus doet bij de vdab is statutair nog steeds een werkloze en zal dus niet meer voor kinderopvang in aanmerking komen.

trouwens zowieso worden alle werklozen in vlaanderen geacht om ganzer dagen achter werk te gaan zoeken - moeten zij gaan soliciteren met het kind op de arm ?

Het lijkt me sterk dat Sofie Bracke geheel zou ingaan tegen het hele activeringsbeleid. Ik denk dat je hierin nu toch wel overdrijft.

HAMC 18 september 2008 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 3697374)

op de homos mag ook niet meer

Nu terug wel, Verschaeve was misschien homo.

Nynorsk 18 september 2008 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3697506)

ik heb geen kinderen, en ik ben niet vertrouwd met kinderopvang, maar kan je op dinsdag beslissen dat je op woensdag je kind naar een kinderopvang doet?

Anna List 18 september 2008 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 3697551)
ik heb geen kinderen, en ik ben niet vertrouwd met kinderopvang, maar kan je op dinsdag beslissen dat je op woensdag je kind naar een kinderopvang doet?

zotteke

een half jaar mag je toch rekenen als wachttijd hoor !

fox 18 september 2008 13:16

Het is toch compleet van de pot gerukt dat je belastingen betaalt voor kinderopvang, maar dat je daar dan niet eens gebruik van kan maken omdat iemand anders die je ook al betaalt niet op zijn kinderen wenst te passen terwijl die persoon daar wel de tijd voor heeft.

Dat gaat er bij mij niet in, maar zoals gewoonlijk worden de werkenden weer eens gegijzeld door het profitariaat dat hier zelfs nog het lef heeft om verongelijkt te komen doen.

circe 18 september 2008 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 3697551)

als men deze faciliteiten nu nog niet heeft ingevoerd, dan wordt het hoog tijd dat men dit gaat doen.
Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat thuiszittende werklozen hun kinderen alle dagen naar de kinderopvang doen, denk je niet?

Ik zou denken dat ze telkens een aantal plaatsen openhouden voor "tussendoortjes"? En voor sollicitaties heeft men gewoonlijk wel meer dan één dag ertussen.

Dit is nu eenmaal het gevolg van de individualisering + de grote tewerkstelling. Ik denk dat men vroeger bij vb. ziekte of zo, gewoon beroep kon doen op ofwel thuisblijvende familie ofwel buurvrouwen. Die vrouwen waren toen allem�*�*l thuis hé.

Nynorsk 18 september 2008 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3697555)
zotteke

een half jaar mag je toch rekenen als wachttijd hoor !

welja, dat dacht ik ook.
zo eventjes afkomen met een papiertje dat je moet solliciteren gaat dus niet gaan eh.
en de meeste sollicitatiegesprekken staan geen half jaar op voorhand vast.
Als je als werkloze een job vindt, weet je dat ook meestal geen half jaar op voorhand.

Hoomer 18 september 2008 13:22

Citaat:

Eerst en vooral werken die niet voor 1€ per uur reken hun stempelgeld erbij en deel dat door het aantal gewerkte uren dan krijg je het juiste bedrag.
Verder blijf je je vastpinnen op het feit dat je dan werkloos blijft en geen recht hebt op kinderopvang, wij zeggen ook dat dat niet kan en dat men voor mensen die zulks werk aannemen een uitzondering moet maken.
Om een kind te maken moet je meestal met 2 zijn, als je gaat solliciteren kan de vader of de moeder op het kind passen, tenzij je uit zulk een marginaal millieu komt waar de vaders hun kinderen aan hun lot overlaten.
Alleenstaande moeders in dat geval moeten voor mij niet gaan werken maar instaan voor de opvoeding van hun kind(eren) en zouden zelfs extra kindergeld mogen trekken anders is het leven voor hun niet te betalen, maar hun kinderen naar de opvang brengen om ik weet niet wat te doen is er voor mij althans niet bij.

PS dit is nummer 500 feestje :cheer:

King of beggars and fleas 18 september 2008 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 3697546)
Het lijkt me sterk dat Sofie Bracke geheel zou ingaan tegen het hele activeringsbeleid. Ik denk dat je hierin nu toch wel overdrijft.

waar heb ik dat beweerd 8O ?

ze houdt er geen rekening mee dat volgens het activeringsbeleid alle werkllozen geacht worden heel der dagen achter werk te zoekenen dus opvang nodig hebben als ze aan die plichten voldoen en ook niet met het feit dat sommige werklozen wel werken ondanks hun statuut of cursus volgen

was het maar waar dat ze tegen het activeringsbeleid inging

Nynorsk 18 september 2008 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3697561)
als men deze faciliteiten nu nog niet heeft ingevoerd, dan wordt het hoog tijd dat men dit gaat doen.
Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat thuiszittende werklozen hun kinderen alle dagen naar de kinderopvang doen, denk je niet?

Ik zou denken dat ze telkens een aantal plaatsen openhouden voor "tussendoortjes"? En voor sollicitaties heeft men gewoonlijk wel meer dan één dag ertussen.

Dit is nu eenmaal het gevolg van de individualisering + de grote tewerkstelling. Ik denk dat men vroeger bij vb. ziekte of zo, gewoon beroep kon doen op ofwel thuisblijvende familie ofwel buurvrouwen. Die vrouwen waren toen allem�*�*l thuis hé.

Ik ben twee keer de dag op voorhand verwittigd van een sollicitatiegesprek. Eigenlijk zou je als werkloze toch wel je kinderen dan direct naar een kinderopvang moeten kunnen doen.

Alle vrouwen in de familie van mijn grootmoeder gingen uit werken. Dus de vrouwen waren niet allemaal thuis. Niet in de "onderste laag" van de bevolking, tenminste.

Nynorsk 18 september 2008 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 3697571)
waar heb ik dat beweerd 8O ?

ze houdt er geen rekening mee dat volgens het activeringsbeleid alle werkllozen geacht worden heel der dagen achter werk te zoekenen dus opvang nodig hebben als ze aan die plichten voldoen en ook niet met het feit dat sommige werklozen wel werken ondanks hun statuut of cursus volgen

was het maar waar dat ze tegen het activeringsbeleid inging

Maar waar lees je dat? Mensen die een activeringsstage ed doen krijgen een premie voor kinderopvang, ik lees nergens dat ze dat wil afschaffen. Als jij dat wel afschaffen, mag je daarvoor ijveren, natuurlijk.

Anna List 18 september 2008 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 3697575)
Ik ben twee keer de dag op voorhand verwittigd van een sollicitatiegesprek. Eigenlijk zou je als werkloze toch wel je kinderen dan direct naar een kinderopvang moeten kunnen doen.

Alle vrouwen in de familie van mijn grootmoeder gingen uit werken. Dus de vrouwen waren niet allemaal thuis. Niet in de "onderste laag" van de bevolking, tenminste.

lijkt mij idd een meer reeel probleem ... mss kan de VDAB naar analogie met strijkchops ed een kinderopvang opzetten waar werklozen op korte tijd terecht kunnen.

circe 18 september 2008 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3697589)
lijkt mij idd een meer reeel probleem ... mss kan de VDAB naar analogie met strijkchops ed een kinderopvang opzetten waar werklozen op korte tijd terecht kunnen.

voil�* ! superidee.

ik dacht zelfs dat ze al zoiets hadden, maar dan voor opvang van zieke kinderen thuis. Was vroeger te verkrijgen via OCMW diensten dacht ik.

Maar zo'n kinderopvangding moet echt wel kunnen denk ik.

King of beggars and fleas 18 september 2008 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 3697587)
Maar waar lees je dat? Mensen die een activeringsstage ed doen krijgen een premie voor kinderopvang, ik lees nergens dat ze dat wil afschaffen

ik lees dat ze werkenden voorrang wil geven op werklozen die naar haar zeggen allerlei financiele voordelen hebben tov werkenden bij kinderopvang ( oa die premies ? )
Citaat:

Als jij dat wel afschaffen, mag je daarvoor ijveren, natuurlijk.
ik ben het eens met de genuanceerdere formulering van circe en hoop dat sofie bracke tot dezelfde nuance kan komen

voorrang op basis van attesten ipv louter op basis van statuten dus

Nynorsk 18 september 2008 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer (Bericht 3697567)
Eerst en vooral werken die niet voor 1€ per uur reken hun stempelgeld erbij en deel dat door het aantal gewerkte uren dan krijg je het juiste bedrag.
Verder blijf je je vastpinnen op het feit dat je dan werkloos blijft en geen recht hebt op kinderopvang, wij zeggen ook dat dat niet kan en dat men voor mensen die zulks werk aannemen een uitzondering moet maken.
Om een kind te maken moet je meestal met 2 zijn, als je gaat solliciteren kan de vader of de moeder op het kind passen, tenzij je uit zulk een marginaal millieu komt waar de vaders hun kinderen aan hun lot overlaten.
Alleenstaande moeders in dat geval moeten voor mij niet gaan werken maar instaan voor de opvoeding van hun kind(eren) en zouden zelfs extra kindergeld mogen trekken anders is het leven voor hun niet te betalen, maar hun kinderen naar de opvang brengen om ik weet niet wat te doen is er voor mij althans niet bij.

PS dit is nummer 500 feestje :cheer:

Zo simpel is het uiteindelijk allemaal niet. Als je ziek bent als werknemer, kan je je kind naar de kinderopvang doen, als je ziek bent als werkloze en je hebt geen kinderopvang, zit je daar.
En ik kan me ook voorstellen dat het voor sommigen die hun ontslag medische redenen hebben gekregen (en dus werkloos zijn), niet altijd eenvoudig is om fulltime voor kinderen te zorgen.
En zelfs als je een thuisblijvende ouder bent kan het soms teveel worden, zeker als je bijv. een kind hebt met een handicap.
Ouders zijn niet perfect, en soms kan je de zorg voor een kind niet aan. Mensen met psychische problemen zijn vaker werkloos, en net die mensen zijn extra kwetsbaar voor de stress die kinderen met zich mee kunnen brengen.
Een ouder die in zo'n situatie oordeelt dat ze het kind of de kinderen beter even wegbrengt, is een slimme ouder, geen verwerpelijke ouder.

Hoomer 18 september 2008 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3697596)
voil�* ! superidee.

ik dacht zelfs dat ze al zoiets hadden, maar dan voor opvang van zieke kinderen thuis. Was vroeger te verkrijgen via OCMW diensten dacht ik.

Maar zo'n kinderopvangding moet echt wel kunnen denk ik.

De wet circe, de wet. Iedereen mag een kindercreche openen zonder diploma, maar om er te werken moet je een diploma hebben van kinderverzorgster en die zijn er nu éénmaal te weinig.

Nynorsk 18 september 2008 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 3697600)
ik lees dat ze werkenden voorrang wil geven op werklozen die naar haar zeggen allerlei financiele voordelen hebben tov werkenden bij kinderopvang ( oa die premies ? ) ik ben het eens met de genuanceerdere formulering van circe en hoop dat sofie bracke tot dezelfde nuance kan komen

voorrang op basis van attesten ipv louter op basis van statuten dus

ik ben het daar ook mee eens.

Maar ik vraag me af of het mogelijk is dat een kind van een werkloze die niets te doen heeft op basis van die quota voorrang kan krijgen op een kind van tweeverdieners voor permanente opvang. Als dat zo is, dan moet daar idd iets aan gedaan worden.

Verder lijkt er mij vooral nood aan een circuit van crisiskinderopvang, naar dat van permanente opvang.

circe 18 september 2008 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer (Bericht 3697603)
De wet circe, de wet. Iedereen mag een kindercreche openen zonder diploma, maar om er te werken moet je een diploma hebben van kinderverzorgster en die zijn er nu éénmaal te weinig.

die opvangmoeders hoeven helemaal geen diploma te hebben.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be