Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   BUB: Oproep aan de Belgische voetbalbond: wijs taalapartheid af! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=113323)

LiberaalNL 13 oktober 2008 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak (Bericht 3742885)
In hoeveel delen dan?

Als democraat vraag ik me dan wel af of de meerderheid van de Belgen dat wel willen, ergo of zij het federalisme wel willen, want dit is toch een erg zware prijs.

De meeste Vlamingen willen inderdaad geen federaal Belgie, maar een confederaal Belgie dan wel een onafhankelijk Vlaanderen (binnen een confederatie met Nederland).

Jaani_Dushman 14 oktober 2008 00:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be (Bericht 3740788)
Vlaams minister van sport, Bert Anciaux, wil de Belgische Voetbalbond verplichten zich in een « Waalse » en een « Vlaamse » liga op te splitsen alvorens zij aanspraken kunnen maken op subsidies. De Belgische Unie roept de Belgische Voetbalbond op om niet te zwichten voor deze chantage.

Een regering heeft het recht als beleidsmaatregel subsidies uit te keren en daar voorwaarden aan te koppelen.
Als ik subsidies wil voor mijn toneelgezelschap, of als ik subsidies wil binnen het kader van duurzame ontwikkeling, dan heeft de overheid daar evengoed het recht toe daar voorwaarden aan te koppelen. De hele essentie van subsidies, is net dat men er voorwaarden aan koppelt om zo zaken die binnen haar beleid passen, te motiveren. Noem jij dat "chantage"? Mij goed, maar dan mag je iedere subsidie "chantage" noemen.

Doedelzak 14 oktober 2008 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL (Bericht 3743967)
De meeste Vlamingen willen inderdaad geen federaal Belgie, maar een confederaal Belgie dan wel een onafhankelijk Vlaanderen (binnen een confederatie met Nederland).

Kan je me even de peiling geven die dat duidelijk bevestigt?

Onnodig af te komen met de verkiezingsresultaten: verkiezingen zijn door de particratie allesbehalve democratisch en kiezers gaan meestal niet in de eerste plaats stemmen voor de institutionele standpunten van een partij. Voor het Vlaams Belang stemmen ook veel (domme) unitaristen of unitaristische racisten (dat bestaat spijtig genoeg ook).

Zwartengeel 14 oktober 2008 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak (Bericht 3744627)
Kan je me even de peiling geven die dat duidelijk bevestigt?

Onnodig af te komen met de verkiezingsresultaten: verkiezingen zijn door de particratie allesbehalve democratisch en kiezers gaan meestal niet in de eerste plaats stemmen voor de institutionele standpunten van een partij. Voor het Vlaams Belang stemmen ook veel (domme) unitaristen of unitaristische racisten (dat bestaat spijtig genoeg ook).

Heb je er evenveel problemen mee dat de mensen die vorig jaar uit een Vlaamse reflex voor de CD&V stemden nu van die partij juist het omgekeerde krijgen van hetgeen ze wilden, Hans?

Goe weere 14 oktober 2008 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3744066)
Een regering heeft het recht als beleidsmaatregel subsidies uit te keren en daar voorwaarden aan te koppelen.
Als ik subsidies wil voor mijn toneelgezelschap, of als ik subsidies wil binnen het kader van duurzame ontwikkeling, dan heeft de overheid daar evengoed het recht toe daar voorwaarden aan te koppelen. De hele essentie van subsidies, is net dat men er voorwaarden aan koppelt om zo zaken die binnen haar beleid passen, te motiveren. Noem jij dat "chantage"? Mij goed, maar dan mag je iedere subsidie "chantage" noemen.

Politiek bedrijven is keuzes maken. Het is niet alleen een recht van de politiek om keuzes te maken en dus voorwaarden op te leggen, maar zelfs een plicht. Daarmee is niet gezegd dat de Vlaamse Overheid en/of Anciaux uitgerekend die keuzes moeten maken die ze maken. Het is bovendien het recht van iedereen (pers, oppositiepartijen, individuele burgers, Goe weere) om de keuzes van de overheid te bekritiseren en te argumenteren waarom men dat verkeerde keuzes vindt.
In dit geval zou men bijvoorbeeld kunnen vragen stellen bij het recht van de overheid om zich te bemoeien met de interne structuren van private rechtspersonen en dat als een inmenging in interne aangelegenheden kunnen zien. In het Europees recht betreffende openbare aanbestedingen is dit verbod zelfs expliciet opgenomen. Overheden mogen een overheidsopdracht niet gebruiken om aanbestedende partijen een rechtsvorm of rechtspersoon op te dringen die ze zelf niet willen.
In mijn opvatting is het de politiek die dienstbaar moet zijn aan de noden en behoeftes van de maatschappij, van de burgers en van middenveldorganisaties daarbinnen. Hier heeft men de sterke indruk dat het de burger en het middenveld is dat zich moet plooien naar de noden van de subsidieregels van de overheid. Natuurlijk heeft men steeds het recht om geen subsidie te willen, maar dat is een moeilijke keuze. Alles overziend denk ik dat men hier wel degelijk over chantage en zelfs over machtsmisbruik kan spreken, mede omdat de hele bond, inclusief de aangeslotenen in het Franstalige landsgedeelte, mee onder dwang en tegen hun eigen wil mee moeten marcheren in de regels van een Gemeenschap die niet de hunne is. In het tweetalige landsgedeelte Brussel-Hoofdstad worden clubs bovendien verplicht om een keuze te maken die zij niet willen: of voor de Vlaamse of voor de Franstalige liga, terwijl zij alleen maar voetbal willen spelen met iedereen in hun gemeente die dat wil. Dit gaat wel heel sterk lijken op wat in de VS segregatie werd genoemd. In Zuid-Afrika bekend is geworden onder de naam apartheid.

En dan hebben wij het nog niet eens gehad over de mening van de sporter en de supporter. Ik heb geen aanwijzing dat er een groot maatschappelijk draagvlak is die de scheiding wil. Voor mij moet een goede overheid voldoende terughoudend zijn en niet voor alles en iedereen wil denken en handelen.

vlijmscherp 14 oktober 2008 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Goe weere (Bericht 3744815)
Politiek bedrijven is keuzes maken. Het is niet alleen een recht van de politiek om keuzes te maken en dus voorwaarden op te leggen, maar zelfs een plicht. Daarmee is niet gezegd dat de Vlaamse Overheid en/of Anciaux uitgerekend die keuzes moeten maken die ze maken. Het is bovendien het recht van iedereen (pers, oppositiepartijen, individuele burgers, Goe weere) om de keuzes van de overheid te bekritiseren en te argumenteren waarom men dat verkeerde keuzes vindt.
In dit geval zou men bijvoorbeeld kunnen vragen stellen bij het recht van de overheid om zich te bemoeien met de interne structuren van private rechtspersonen en dat als een inmenging in interne aangelegenheden kunnen zien. In het Europees recht betreffende openbare aanbestedingen is dit verbod zelfs expliciet opgenomen. Overheden mogen een overheidsopdracht niet gebruiken om aanbestedende partijen een rechtsvorm of rechtspersoon op te dringen die ze zelf niet willen.
In mijn opvatting is het de politiek die dienstbaar moet zijn aan de noden en behoeftes van de maatschappij, van de burgers en van middenveldorganisaties daarbinnen. Hier heeft men de sterke indruk dat het de burger en het middenveld is dat zich moet plooien naar de noden van de subsidieregels van de overheid. Natuurlijk heeft men steeds het recht om geen subsidie te willen, maar dat is een moeilijke keuze. Alles overziend denk ik dat men hier wel degelijk over chantage en zelfs over machtsmisbruik kan spreken, mede omdat de hele bond, inclusief de aangeslotenen in het Franstalige landsgedeelte, mee onder dwang en tegen hun eigen wil mee moeten marcheren in de regels van een Gemeenschap die niet de hunne is. In het tweetalige landsgedeelte Brussel-Hoofdstad worden clubs bovendien verplicht om een keuze te maken die zij niet willen: of voor de Vlaamse of voor de Franstalige liga, terwijl zij alleen maar voetbal willen spelen met iedereen in hun gemeente die dat wil. Dit gaat wel heel sterk lijken op wat in de VS segregatie werd genoemd. In Zuid-Afrika bekend is geworden onder de naam apartheid.

En dan hebben wij het nog niet eens gehad over de mening van de sporter en de supporter. Ik heb geen aanwijzing dat er een groot maatschappelijk draagvlak is die de scheiding wil. Voor mij moet een goede overheid voldoende terughoudend zijn en niet voor alles en iedereen wil denken en handelen.

je negeert hier wel 1 feit: de bevoegdheid Sport is nu eenmaal geregionaliseerd.

er zijn trouwens nog sportbonden geregionaliseerd, met goed gevolg zelf.

Pelgrim 14 oktober 2008 12:54

Wat een zever. Dan is Belgique ook een apartheidsstaat, want we mogen niet meedoen aan de Nederlandse of Franse competitie.

Doedelzak 14 oktober 2008 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3744817)
je negeert hier wel 1 feit: de bevoegdheid Sport is nu eenmaal geregionaliseerd.

er zijn trouwens nog sportbonden geregionaliseerd, met goed gevolg zelf.

Sport is gecommunautariseerd ! Je ziet dat die staatsstructuur echt wel kafkaiaans ingewikkeld is als zelfs de Vlaams-nationale forummers de Vlaams-nationale verwezenlijkingen niet kennen !

vlijmscherp 14 oktober 2008 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak (Bericht 3744843)
Sport is gecommunautariseerd ! Je ziet dat die staatsstructuur echt wel kafkaiaans ingewikkeld is als zelfs de Vlaams-nationale forummers de Vlaams-nationale verwezenlijkingen niet kennen !

whatever

lomeanor 14 oktober 2008 13:10

Een paar jaar geleden had ik dit nooit kunnen geloven: maar in vergelijking met toen is het niveau van de bubbelklup nog dieper gezakt...

De rechtvaardige rechter 14 oktober 2008 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 3744849)
Een paar jaar geleden had ik dit nooit kunnen geloven: maar in vergelijking met toen is het niveau van de bubbelklup nog dieper gezakt...

Ik wist niet dat ze niveau hadden.

lomeanor 14 oktober 2008 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter (Bericht 3744908)
Ik wist niet dat ze niveau hadden.

Ik dacht ook van niet. Maar aangezien het nu nog erger is dan vroeger, moeten ze wel "iets" van niveau gehad hebben. Een soort niet definieerbaar minimum, dat nu echter helemaal verdwenen is.

Hollander 14 oktober 2008 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 3745126)
Ik dacht ook van niet. Maar aangezien het nu nog erger is dan vroeger, moeten ze wel "iets" van niveau gehad hebben. Een soort niet definieerbaar minimum, dat nu echter helemaal verdwenen is.

lol

(ik ken ze niet, maar ik vind dat een humoristische opmerking)

Cottenjé 14 oktober 2008 18:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak (Bericht 3743185)
Hoe lang heeft de Vlaamse beweging erover gedaan? 150 jaar?

De B.U.B. is nog maar bezig sinds 2002.

En wat is er met de VU gebeurd? Is de Vlaamse beweging dan een eenheid?

U zal het mij wel zeggen.

Maar de BUB is wel om de twee jaar duchtig gesplitst en verbrandt...

Bestaat de BUB nog trouwens ?

Cottenjé 14 oktober 2008 18:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL (Bericht 3743967)

De verenigde Nederlanden dan wel mét Wallonië neem ik aan?

Cottenjé 14 oktober 2008 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Goe weere (Bericht 3744815)

Hiermee wordt volgens mij het hele boeltje samengevat: "moet een regering ten dienste staan van de bevolking, of een bevolking ten dienste van een regering?" en ik denk dat de Vlaamse regering hier momenteel geen goed antwoord op geeft.

MaGNiFiCaT 14 oktober 2008 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3743562)
Fout. Belgicisme is al bezig sinds zeker 1830.

De balans van 178 jaar unitair belgicisme:

- onderdrukking van twee talen gedurende vele decennia, één heeft zelfs nog steeds geen erkenning
- Bloedige onderdrukking van meerdere arbeidersmanifestaties waarbij doden vielen
- Cijnskiesrecht dat stemrecht alleen gaf aan de burgerij en de adel
- gruwelijk kolonialisme
- een mank lopend federalisme dat niet door de flaminganten werd ingevoerd maar door de belgicisten.

Manneke toch, je gaat toch niet zagen?:?

De meeste van die zaken door jouw opgesomt kwamen in héél Europa voor en waren de evidentie zelve in de periode dat het voorkwam.

***zucht***:roll:

De rechtvaardige rechter 14 oktober 2008 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 3745472)
Manneke toch, je gaat toch niet zagen?:?

De meeste van die zaken door jouw opgesomt kwamen in héél Europa voor en waren de evidentie zelve in de periode dat het voorkwam.

***zucht***:roll:

Zijn die dan in 2088 ook nog evident. :mrgreen:

LiberaalNL 14 oktober 2008 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cottenjé (Bericht 3745465)

Zeker op korte termijn absoluut zonder Wallonie, maar met de Franse Westhoek, conform het plakkaat van verlatinghe.

Zwartengeel 14 oktober 2008 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cottenjé (Bericht 3745465)

Dat zal van hen zelf afhangen en van hun bereidheid om de democratische verhoudingen te respecteren; ttz geen Belgische toestanden als daar zijn alarmbellen, dubbele meerderheden, belangenconflicten, paritair samengestelde regeringen en andere toeters en bellen die democratische besluitvorming onmogelijk maken. In het omgekeerde geval kijken ze best uit naar een andere partner om mee samen te werken (bij wie dat zou worden hoef ik wellicht geen verdere kanttekening te maken).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be