Den Duisteren Duikboot |
11 november 2008 21:43 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh
(Bericht 3798025)
1) Een laag loon betekent volgens jou dus dat de persoon een laag I.Q. heeft? Bewijs?
|
Iemand met een laag I.Q. zal meestal zwak presteren op school en laaggeschoolden hebben gemiddeld genomen een lager inkomen dan hooggeschoolden. Je hebt daar vast al eens van gehoord. Dat betekent inderdaad niet dat je die redenering boudweg kunt omdraaien: er zijn immers, zoals je aangeeft, ook andere factoren die aan de basis kunnen liggen van lage scholing en lage lonen.
Overigens is een laag I.Q. niet hetzelfde als een lage intelligentie. I.Q.-tests meten hoofdzakelijk schoolse en enkel meetbare intelligentie. De definitie van wat intelligentie is hangt natuurlijk sterk af van het soort kennis dat in een maatschappij gewaardeerd wordt.
Citaat:
1) Dat allochtonen lager geschoold zijn hebben ze vaak niet enkel te danken aan zichzelf of m.a.w. aan hun I.Q. Als socioloog van opleiding zou je dit toch zeker moeten weten? Er spelen bij hen ook socio-economische factoren mee.
|
Ik heb nergens beweerd dat de lage scholingsgraad van allochtonen terug te voeren is op een laag I.Q. Ik heb alleen gesteld dat allochtonen buitenproportioneel vertegenwoordigd zijn in de groep der laaggeschoolden. Over de oorzaken daarvan heb ik mij niet uitgelaten. Het gevolg is wel dat ze in een milieu terechtkomen waar hun intelligentie zich veel minder kan ontwikkelen dan elders, met alle degeneratie vandien. Een I.Q. ligt niet "vast", hé: op je tiende kan je boven het gemiddelde (100) zitten voor jouw leeftijdscategorie, op je 16de eronder omdat je je al die tijd tussen lieden hebt bevonden die je onvoldoende intellectueel prikkelen.
Citaat:
2) Dat bepaalde mannen in verbaal of fysiek geweld uitvallen als ze met problemen te maken krijgen, betekent heus niet dat ze een lager (dan gemiddeld) I.Q. hebben. Kun jij zo'n verband misschien bewijzen? Sommigen hebben gewoon een iets opvliegender karakter dan anderen; dit heeft ook te maken met het testosteron-gehalte van een man. Persoonlijk zou ik het zeer vreemd vinden moest een echte boze man het zelfs nog maar overwegen om een probleem vreedzaam uit te praten, zonder eerst verbaal (of fysiek) gewelddadig uit de hoek te komen. Veel vrouwen klagen trouwens ook over het feit dat hun mannen te weinig willen praten, enz.
|
Driftbeheersing en intelligentie hangen m.i. nauw met elkaar samen. Iemand die de slaafse speelbal van zijn driften is, is niet in staat de zelfdiscipline op te brengen die hem/haar in staat stelt een studie te voltooien, het geduld op te brengen een probleem in alle finesses te bekijken, andere perspectieven in te nemen, etc. De meeste intelligente mensen verafschuwen het zelf geweld te gebruiken (al zijn ze natuurlijk wel in staat anderen dat in hun plaats te laten doen).
|