Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Brandend Actueel: Politieke crisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=184)
-   -   Wie denkt u is een aanvaardbare premier? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=116561)

HAMC 23 december 2008 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone (Bericht 3875608)
Herman van Rompuy wil niet, maar lijkt de enige kandidaat die voor iedereen min of meer aanvaardbaar is.

Ik verwachtte eigenlijk dat hij al dit weekend benoemd zou worden, maar weer had ik het gekibbel tussen de heren en dames politici onderschat.

Huh?

Van Rompuy aanvaardbaar?

vlijmscherp 23 december 2008 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3875688)
het Belgische niveau is geen legislatuurniveau ...

als er gewisseld wordt van premier, moeten er verkiezingen gehouden worden

wat nu gebeurd gaat tegen elke politieke traditie in

maar is niet onwettig.

HAMC 23 december 2008 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3875714)
maar is niet onwettig.

In Belgie is corruptie blijkbaar niet eens onwettig als ik sommigen bezig hoor.

Anna List 23 december 2008 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3875714)
maar is niet onwettig.

blijkbaar is de stem van de kiezer omzeilen niet onwettig ...

vlijmscherp 23 december 2008 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3875734)
blijkbaar is de stem van de kiezer omzeilen niet onwettig ...

de parlementsleden blijven daar zitten hé. een meerderheid hoeft niet te bestaan uit "winnaars", de vorige verkiezingsuitslag in 2003 heeft in principe geen invloed op het maken van een regering nu. op zich moet een premier zelfs niet verkozen worden. Dehaene was niet verkozen, Peeters nu ook niet. Als die premier en z'n regering de meerderheid van de kamerleden achter zich krijgen, is er totaal geen enkel probleem.

het is aan de kiezer bij de volgende verkiezingen om te beslissen of ze de juiste keuze hebben gemaakt.

E. Gidius 23 december 2008 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Renesse (Bericht 3875492)
De terugkeer van Martens is pure kolder.

Maar wel een berekende zet. Na de degoutante manier waarop hun kopman afgemaakt is door het verenigde Belgische establishment (en dat begon al bij het Marseillaise-incident in de zomer 2007), is de kans reëel dat de basis van de CD&V de conclusie gaat trekken dat ze binnen België niet meer kunnen regeren en dat ze zich gaan terugtrekken op het Vlaamse niveau. Dat zou het einde zijn van wat nog rest van België, en moet dus met alle middelen, hoe kolderesk ook, voorkomen worden. Il faut nog steeds que la Flandre, en in casu de CD&V, se sent aimé.

monza 23 december 2008 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3875688)
het Belgische niveau is geen legislatuurniveau ...

als er gewisseld wordt van premier, moeten er verkiezingen gehouden worden

wat nu gebeurd gaat tegen elke politieke traditie in

En wat eerder klampt u zich dan toch vast aan de "verkiezingsuitslag".
Dus dat lijstje wat hier wordt voorgesteld is dus zever :)

Anna List 23 december 2008 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door monza (Bericht 3875762)
En wat eerder klampt u zich dan toch vast aan de "verkiezingsuitslag".
Dus dat lijstje wat hier wordt voorgesteld is dus zever :)

ik klamp mij niet vast ... ik eis dat er, in overeenstemming met de politieke traditie van dit land, verkiezingen komen wanneer het ontslag van de regering aanvaard werd door de koning en binnen de 40 dagen zelfs, zoals de Grondwet dat voorschrijft.

monza 23 december 2008 10:48

Dan moet u mij eens vertellen wat de verkiezingsuitslag met het voorgesteld lijstje te maken heeft.
Niets dus.

Anna List 23 december 2008 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door monza (Bericht 3875770)
Dan moet u mij eens vertellen wat de verkiezingsuitslag met het voorgesteld lijstje te maken heeft.
Niets dus.

ik moet t voor u echt helemaal uitspellen he ?!
YL is de enige in dat lijstje die volgens de laatst beschikbare verkiezingsuitslag in aanmerking komt

E. Gidius 23 december 2008 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door monza (Bericht 3875770)
Niets dus.

Als we, in het representatief-democratisch stelsel waarin we leven, de verkiezingsuitslag niet als absolute norm voor de machtsverdeling hanteren, welke norm stelt u dan voor? En wie gaat dan bepalen wie daaraan beantwoordt?

Anna List 23 december 2008 10:54

de koning heeft het ontslag van de gehele regering aanvaard ...

verkiezingen binnen de 40 dagen

:cheer: de grondwet :cheer:

vlijmscherp 23 december 2008 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3875778)
de koning heeft het ontslag van de gehele regering aanvaard ...

verkiezingen binnen de 40 dagen

:cheer: de grondwet :cheer:

verkiezingen kunnen er maar komen, volgens die grondwet hé, als het parlement ontbonden wordt, de regering staat daar compleet los van. heb jij weet van een ontbinding van het parlement??

Anna List 23 december 2008 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3875783)
verkiezingen kunnen er maar komen, volgens die grondwet hé, als het parlement ontbonden wordt, de regering staat daar compleet los van. heb jij weet van een ontbinding van het parlement??

heb jij dan weet van 1 regering in de hele Belgische geschiedenis, waarvan het ontslag door het de Koning aanvaard werd, waarna het parlement niet ontbonden werd ???

vlijmscherp 23 december 2008 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3875790)
heb jij dan weet van 1 regering in de hele Belgische geschiedenis, waarvan het ontslag door het de Koning aanvaard werd, waarna het parlement niet ontbonden werd ???

dat is een vraag aan de geschiedkundigen in de zaal.

maar voor alles moet er een eerste keer zijn, dus ik zie echt het probleem niet hoor, zolang er een regering kan gemaakt worden, gesteund door een meerderheid in het parlement.

Firestone 23 december 2008 11:04

Martens IV ...

en Gaston Eyskens VI ook blijkbaar.

of nog de regering Harmel.

Anna List 23 december 2008 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone (Bericht 3875796)
Martens IV ...

lap, ik wist dat k t teveel als een kwisvraag geformuleerd had ;-)

Anna List 23 december 2008 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3875795)
dat is een vraag aan de geschiedkundigen in de zaal.

maar voor alles moet er een eerste keer zijn, dus ik zie echt het probleem niet hoor, zolang er een regering kan gemaakt worden, gesteund door een meerderheid in het parlement.

kunde nu ni gewoon mee verkiezingen eisen ? uit respect voor de kiezer ?

vlijmscherp 23 december 2008 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3875802)
kunde nu ni gewoon mee verkiezingen eisen ? uit respect voor de kiezer ?

er zullen verkiezingen komen hé, in juni 2009, alles tezamen.

Noorman 23 december 2008 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3875502)
het wordt moeilijk. Dehaene mag het niet zijn van Verhofstadt want anders gaat Dehaene mss meer stemmen halen bij de Europese verkiezingen. Verhofstadt mag het niet worden van CD&V om dezelfde redenen. Reynders mag het niet worden van PS om wederom dezelfde redenen maar dan bij de Gewestelijke verkiezingen. diezelfde Reynders wilt trouwens ook niet van Dehaene weten omdat die te sterk is voor hem, hij kan dan niet meer de chef spelen in de regering.

Van Rompaey wordt naar voor geschoven maar lijkt zelf weinig zin te hebben, hij beseft dat hij te zwak is voor Reynders.

Kortom, we moeten zo vlug mogelijk een "slagvaardige" regering op de been brengen die "krachtdadig" de problemen van de "mensen" aanpakt :)

Noorman

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be