Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Brandend Actueel: Politieke crisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=184)
-   -   Hoe lang houdt de nieuwe regering het uit? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=116852)

Max van Dietschland 30 december 2008 19:37

Ik denk er nu een enorme machtsstrijd zal losbarsten binnen CD&V voor de lijstvorming van de Vlaamse verkiezingen van 2009.

Stel dat Yves Leterme de West-Vlaamse lijst trekt, Vandeurzen de Limburgse lijst en Vervotte tegen Peeters voor de Antwerpse.

Wie moet er dan minister president worden... :twisted:

guido 007 30 december 2008 19:38

Van Rompuy un krijgt alvast mijn vertrouwen niet. Ik weet dat hier niemand van wakker ligt maar het doet ma goed dit even te kunnen melden.

Wat kan Van Rompuy doen voor Vlaanderen zonder grote toegevingen?

Ze willen opnieuw onderhandelen over BHV, met andere woorden, Vlaanderen zal moeten betalen zodat Wallonië de wet naleeft! Gekke democratie hier in België.

Seg schat 30 december 2008 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 3890806)
Van Rompuy un krijgt alvast mijn vertrouwen niet. Ik weet dat hier niemand van wakker ligt maar het doet ma goed dit even te kunnen melden.

Wat kan Van Rompuy doen voor Vlaanderen zonder grote toegevingen?

Ze willen opnieuw onderhandelen over BHV, met andere woorden, Vlaanderen zal moeten betalen zodat Wallonië de wet naleeft!
Gekke democratie hier in België.

Als de CD&V daar niet dringend wat duiding over geeft zal het haar vermoedelijk heel veel kosten...

guido 007 30 december 2008 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Seg schat (Bericht 3890811)
Als de CD&V daar niet dringend wat duiding over geeft zal het haar vermoedelijk heel veel kosten...

Het heeft de CD&V reeds zeer veel gekost. De geloofwaardigheid van de partij is volledig naar de knoppen. Intern is de partij meer dan ooit verdeeld, er zijn momenteel twee, kwatongen spreken zelfs van drie strekkingen.

Als er 3 zijn, is de derde ongetwijfeld de conservatieve strekking waarin Herman Van Rompuy zich bevindt.

De andere zijn dan ACW (Leterme, Vandeurzen, Vervotte......) en die van de zelfstandigen Peeters en consoorten.

Ik mis dan uiteraard de boerenbond, maar ik kan die zo gauw niet plaatsen.

guido 007 30 december 2008 19:47

Dewael en Reynders zijn er goedkoop vanaf gekomen. Ik hoop dat de kiezer deze heerschappen zal doorzien tijdens de regionale verkiezingen van 2009. Afstraffen die gladjanussen.

Tjolder 30 december 2008 23:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alberto (Bericht 3890608)
Ik kan eigelijk niet kiezen, zolang de Waalse minderheid haar goesting krijgt zal het blijven duren, van zodra men over het communotaire zal praten stokt het, is het gedaan, het is raar maar waar, in geen enkel land (bij mijn weten) bepaalt de minderheid wat er moet gebeuren.

Irak onder het bewind van Saddam (Soennieten vs Sjiieten )

Tjolder 30 december 2008 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 3890795)
Ik wens in mijn kies-overwegingen,nog steeds een onderscheid te maken tussen de verschillende regeringen.....Binnen de Vlaamse regering draait de monstercoalitie vlotjes,met ordentelijke resultaten en weinig "schandalen"....(de boekskes kunnen er niet van leven in ieder geval)...

Aan de ene kant is het niet eerlijk dat in het Vlaamse parlement de leden van CD&V en OVLD klappen zullen krijgen.

Maar aan de andere kant zal het wel een duidelijk signaal zijn aan de Federale regering.

lollysticky 30 december 2008 23:38

eerlijk? eerlijk? ons apenland is allesbehalve eerlijk xD
die regionale verkiezingen zijn de beste manier om die omhooggevallen postjespakkers in de wetstraat nog eens te laten zien 'hoe graag we ze wel hebben' :D

forzaflandria 31 december 2008 01:58

Tot rond de verkiezingen in juni. Dan zal ofwel het gekibbel en geprofileer te intens worden, of zal de uitslag zo tegenvallen - vooral voor CD&V - dat er wat moet gebeuren, en hopelijk meer dan nog een herverdeling van portefeuilles.

lollysticky 31 december 2008 02:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant (Bericht 3890799)
Het beste zou eigenlijk zijn dat de Vlaamse partijen BHV nu forceren in de kamer. Leidt dit tot de val van de regering dan kan de zaak alvast niet meer genegeerd worden bij de aanloop naar de volgende verkiezingen. Leidt het niet tot de val van de regering en komt de splitsing van BHV er via de gewone weg, dan is alvast het grootste struikelblok uit de weg geruimd en heeft deze regering tóch tot iets geleidt.

daar moet je dan wel een meerderheid voor vinden... de CD&V en OVLD zullen dit nooit doen nu; zeker niet nu ze de ultra-belgicistische toer opgaan!

daiwa 31 december 2008 03:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 3891577)
daar moet je dan wel een meerderheid voor vinden... de CD&V en OVLD zullen dit nooit doen nu;

De plechtige beloftes die de voorzitters deden aan de burgemeesters zijn ze inderdaad al lang vergeten.

Het is te hopen dat wat journalist Tim Pauwels deze week in Terzake zei uitkomt en ik citeer:

'' De nieuwe CD&V is terug naar af alsook hun kiezersaantal''

Cisalpina 31 december 2008 03:29

jamaar, stel dat CD&V enzo een grote rammeling krijgen in juni, dan keren ze misschien helemaal hun rug naar Vlaanderen?

guido 007 31 december 2008 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria (Bericht 3891558)
Tot rond de verkiezingen in juni. Dan zal ofwel het gekibbel en geprofileer te intens worden, of zal de uitslag zo tegenvallen - vooral voor CD&V - dat er wat moet gebeuren, en hopelijk meer dan nog een herverdeling van portefeuilles.

Het zal er maar aan liggen wie hier voordeel uithaalt.

- LDD
- N-VA
- Groen
- VB
- SP.A

Indien het LDD is, zie ik Jean-Marie binnenkort als Vlaams minister (ik hoop dit uit de grond van mijn hart). Kunnen we eindelijk zien dat deze man gebakken lucht verkoopt met een mooie strik.

Tjolder 31 december 2008 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina (Bericht 3891605)
jamaar, stel dat CD&V enzo een grote rammeling krijgen in juni, dan keren ze misschien helemaal hun rug naar Vlaanderen?

Moeten ze eens proberen. Wat baat hebben ze dat ze populair zijn in Brussel of Wallonië . Vlaanderen is nog altijd hun politieke visvijver.

Everytime 31 december 2008 09:30

Tot de verkiezingen van juni.

E. Gidius 31 december 2008 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Seg schat (Bericht 3890811)

Duiding...

Alsof dat ook maar iets zou veranderen en van de CD&V weer een eerbare partij zou maken. Jij leeft blijkbaar nog in de tijd dat meneer pastoor iedereen kon doen zwijgen door "duiding" te geven.

E. Gidius 31 december 2008 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder (Bericht 3891328)
Aan de ene kant is het niet eerlijk dat in het Vlaamse parlement de leden van CD&V en OVLD klappen zullen krijgen.

Hebben ze zich al verzet tegen een regering die geen meerderheid in Vlaanderen meer heeft? Heb jij iets gehoord?

Nee, ze zullen hun rammeling dubbel en dik verdiend hebben.

Seg schat 31 december 2008 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 3891766)
Duiding...

Alsof dat ook maar iets zou veranderen en van de CD&V weer een eerbare partij zou maken. Jij leeft blijkbaar nog in de tijd dat meneer pastoor iedereen kon doen zwijgen door "duiding" te geven.

Een goede raad... Zie dat je niet zonder mest valt.. :-P

Seg schat 31 december 2008 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 3890817)
Het heeft de CD&V reeds zeer veel gekost. De geloofwaardigheid van de partij is volledig naar de knoppen. Intern is de partij meer dan ooit verdeeld, er zijn momenteel twee, kwatongen spreken zelfs van drie strekkingen.

Als er 3 zijn, is de derde ongetwijfeld de conservatieve strekking waarin Herman Van Rompuy zich bevindt.

De andere zijn dan ACW (Leterme, Vandeurzen, Vervotte......) en die van de zelfstandigen Peeters en consoorten.

Ik mis dan uiteraard de boerenbond, maar ik kan die zo gauw niet plaatsen.

Zijn die strekkingen er altijd al niet geweest?

Ik dacht het wel... ;-)

Seg schat 31 december 2008 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant (Bericht 3890799)
Het beste zou eigenlijk zijn dat de Vlaamse partijen BHV nu forceren in de kamer. Leidt dit tot de val van de regering dan kan de zaak alvast niet meer genegeerd worden bij de aanloop naar de volgende verkiezingen. Leidt het niet tot de val van de regering en komt de splitsing van BHV er via de gewone weg, dan is alvast het grootste struikelblok uit de weg geruimd en heeft deze regering tóch tot iets geleidt.

Inderdaad, dat is wat we moeten hebben...

Dat we het volgende jaar nog meer dan dit jaar met een financiële en economische crisis (en enorme werkloosheid, verlies van kapitalen enz) zullen zitten... wie zal daar wakker van liggen? Toch niemand... Er zijn er zelfs die denken dat we zullen periode beter zonder dan met een regering zullen doorkomen... :-P

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be