Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   KIJK: “De Pillen Maffia” - Farmaceuten rijk door onze gezondheid te verzieken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=123298)

Heftruck 18 mei 2009 07:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD (Bericht 4109269)
Recent zijn apothekers tegen psychiaters in protest gegaan, omdat ze massaal verslavende benzodiazepines voorschreven aan patiënten.

1 psychiater had het zo bond gemaakt, en schreef een recept uit voor 1000 pillen in 1 keer. de apotheek weigerde om de pillen mee te geven.

http://www.enschede.tctubantia.nl/37...n_de_pammetjes

Toch goed dat 1 tak, ja, zelfs maar 1 psychiater, volstaat om een volledige industrie zwart te maken, zelfs al hebben die eigenlijk niks te maken met farmacie.

Mensen die niets weten van de farmaceutische industrie houden beter hun klep er over.

Pieke 18 mei 2009 07:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD (Bericht 4109269)
Recent zijn apothekers tegen psychiaters in protest gegaan, omdat ze massaal verslavende benzodiazepines voorschreven aan patiënten.

1 psychiater had het zo bond gemaakt, en schreef een recept uit voor 1000 pillen in 1 keer. de apotheek weigerde om de pillen mee te geven.

http://www.enschede.tctubantia.nl/37...n_de_pammetjes

weet ge eigenlijk wel wie of wat ge wilt aanklagen? De Farma? De dokters? Alletwee? Smijten we ze daarom allemaal op éne hoop? Stellen we 1 individu gelijk aan iedereen in het beroep, en betrekken we daar dan maar ineens een hele industrietak bij?

Lysander 18 mei 2009 08:41

Als er te veel pillen worden voorgeschreven is dat niet de fout van de farmaceutische industrie. Zij proberen zo veel mogelijk pillen te verkopen en daar is niets mis mee. Zij hebben geen overeenkomst met de patiënt, het enige wat zij doen is de arts overtuigen dat hun pillen de beste zijn.

Het is de arts die het vertrouwen heeft van de patiënt, de arts heeft de plicht zo goed mogelijk voor de patiënt te zorgen. Schrijft de arts verkeerde/te veel pillen voor dan beschaamt hij het vertrouwen van de patiënt en komt hij de overeenkomst met de patiënt niet na. Als er iemand in fout is, is het dan ook de arts.

Pieke 18 mei 2009 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lysander (Bericht 4109421)
Als er te veel pillen worden voorgeschreven is dat niet de fout van de farmaceutische industrie. Zij proberen zo veel mogelijk pillen te verkopen en daar is niets mis mee. Zij hebben geen overeenkomst met de patiënt, het enige wat zij doen is de arts overtuigen dat hun pillen de beste zijn.

Het is de arts die het vertrouwen heeft van de patiënt, de arts heeft de plicht zo goed mogelijk voor de patiënt te zorgen. Schrijft de arts verkeerde/te veel pillen voor dan beschaamt hij het vertrouwen van de patiënt en komt hij de overeenkomst met de patiënt niet na. Als er iemand in fout is, is het dan ook de arts.

ook dit is een oversimplificatie. Ook de arts is blootgesteld aan de vrije markt. Een patient verwacht een pilletje, ongeacht dit nodig is of niet. Krijgt hij die niet, dan vindt hij de dokter onbekwaam, en gaat hij naar de volgende dokter, die wel een pilletje voorschrijft.

Zoals altijd is niet of de arts, of de patient, maar is het en de arts, en de patient.

De instant-maatschappij, waar aan elke behoefte ogenblikkelijk voldaan dient te worden, ook aan ziek-zijn en genezen, daar schort iets aan

Flanelcondoom 18 mei 2009 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 4109445)
ook dit is een oversimplificatie. Ook de arts is blootgesteld aan de vrije markt. Een patient verwacht een pilletje, ongeacht dit nodig is of niet. Krijgt hij die niet, dan vindt hij de dokter onbekwaam, en gaat hij naar de volgende dokter, die wel een pilletje voorschrijft.

Zoals altijd is niet of de arts, of de patient, maar is het en de arts, en de patient.

De instant-maatschappij, waar aan elke behoefte ogenblikkelijk voldaan dient te worden, ook aan ziek-zijn en genezen, daar schort iets aan

Hmm.

Hoe extermineer je het best zo'n gedrag? Want het is een probleem hier in't Westen. Vooral met al die antibioticahoeren.

Savatage 18 mei 2009 10:42

Als ik naar een dokter ga ik als ik ziek ben verwacht ik ook met een een voorschrift buiten te wandelen. Het advies van een dokter op zich gaat je niet spontaan genezen. Als je dan medicijnen thuis hebt kan je nog zien wat je er mee doet.

Flanelcondoom 18 mei 2009 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4109621)
Als ik naar een dokter ga ik als ik ziek ben verwacht ik ook met een een voorschrift buiten te wandelen. Het advies van een dokter op zich gaat je niet spontaan genezen. Als je dan medicijnen thuis hebt kan je nog zien wat je er mee doet.

Awel, dat soort mannen moeten we dus aanpakken.

Pieke 18 mei 2009 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4109621)

spontaan genezen kost tijd. Zelfs met de hulp van symptoombestrijders/geneesmiddelen. Waarom is dat niet accepteerbaar?

Van waar die verwachting/behoefte om met een voorschrift buiten te stappen?

En zelfmedicatie (ie een medicijnkast vol geneesmiddelen die ooit zijn voorgeschreven en nooit zijn uitgenomen) verergert soms de aandoening.

Pieke 18 mei 2009 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4109594)
Hmm.

Hoe extermineer je het best zo'n gedrag? Want het is een probleem hier in't Westen. Vooral met al die antibioticahoeren.

moeilijk; Omdat zowel de arts als de patient heropgevoed dient te worden.

Flanelcondoom 18 mei 2009 11:18

Inderdaad. We hebben hier al een savatage die denkt dat men alleen van pilletjes geneest. Westerse conditioning. Dat sommige dingen enkel genezen door bedrust en dat pilletjes enkel de symptomen verlichten, als ze wel iets doen, ontgaat die mensen.

De uitspraak

Citaat:

Het advies van een dokter op zich gaat je niet spontaan genezen.
vind ik zowat het toppunt van zulke idiotie. Savatage z'n ziekenkas intrekken zou een goed begin zijn.

Flanelcondoom 18 mei 2009 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 4109678)
En zelfmedicatie (ie een medicijnkast vol geneesmiddelen die ooit zijn voorgeschreven en nooit zijn uitgenomen) verergert soms de aandoening.

Dat wist ik niet. Vertel meer?

Savatage 18 mei 2009 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4109701)
Inderdaad. We hebben hier al een savatage die denkt dat men alleen van pilletjes geneest.

Eerder een flanellen condoom die niet leest wat er staat. Ik stel nergens dat men enkel maar van pilletjes kan genezen. Voldoende rust en tijd zijn imo even belangrijke variabelen in het genezingsproces.

Citaat:

Westerse conditioning. Dat sommige dingen enkel genezen door bedrust en dat pilletjes enkel de symptomen verlichten, als ze wel iets doen, ontgaat die mensen.

De uitspraak

vind ik zowat het toppunt van zulke idiotie. Savatage z'n ziekenkas intrekken zou een goed begin zijn.
Eens rustig lezen wat er staat en nadenken vooraleer je een berichtje post in een thread kan al veel helpen. Het is maar een suggestie ;-)

barfo 18 mei 2009 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4108664)
Ze zijn zo goed meneer...zo bezorgd om de volksgezondheid...winst komt slechts op een tweede plan...de overheid mag hen niet 'plagen' met wetten (tenzij die natuurlijk een overdracht van belastingsgeld naar de farmaceutische industrie inhouden)...

Sinds wanneer heeft een corporatie een moraal, een verantwoordelijkheid naar de bevolking? Niet dus, tenzij je reklamespotjes geloofd misschien.

En normaal dat dat is die prijs van die geneesmiddelen, want ja de kosten van onderzoek, en reisjes, en CEO's...

documentaire "the corporation" gezien ja? :p

Savatage 18 mei 2009 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 4109678)
spontaan genezen kost tijd. Zelfs met de hulp van symptoombestrijders/geneesmiddelen. Waarom is dat niet accepteerbaar?

Van waar die verwachting/behoefte om met een voorschrift buiten te stappen?

Omdat ik dan nog zelf de keuze kan maken tussen de combinatie tijd en medicijn? Zonder medicijn heb ik die keuze niet.

Nu ja, dit is slechts mijn mening. Ik volg je gerust hoor dat er in bepaalde gevallen geen medicatie nodig is, maar als ik naar de dokter ga omdat ik me ziek voel of keelpijn heb of concentratieproblemen, dan doe ik dat met de bedoeling om met een voorschrift naar buiten te wandelen.

barfo 18 mei 2009 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4109993)
Omdat ik dan nog zelf de keuze kan maken tussen de combinatie tijd en medicijn? Zonder medicijn heb ik die keuze niet.

Nu ja, dit is slechts mijn mening. Ik volg je gerust hoor dat er in bepaalde gevallen geen medicatie nodig is, maar als ik naar de dokter ga omdat ik me ziek voel of keelpijn heb of concentratieproblemen, dan doe ik dat met de bedoeling om met een voorschrift naar buiten te wandelen.

terwijl een doktersbriefje en een paar dagen rust (met extra groenten en fruit) in de meeste gevallen genoeg is

Savatage 18 mei 2009 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door barfo (Bericht 4110043)
terwijl een doktersbriefje en een paar dagen rust (met extra groenten en fruit) in de meeste gevallen genoeg is

hangt van situatie tot situatie af. Als je denkt dat dat voor jou volstaat als je een zware longontsteking hebt ga dan je gang maar. Maar leg dat dan niet op als voldoende voor iedereen.

barfo 18 mei 2009 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4110116)
hangt van situatie tot situatie af. Als je denkt dat dat voor jou volstaat als je een zware longontsteking hebt ga dan je gang maar. Maar leg dat dan niet op als voldoende voor iedereen.

"meeste gevallen"

Flanelcondoom 18 mei 2009 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4110116)

Een dokter weet wel wat het beste is. Dat jij per se een pilletje wilt, draagt enkel bij je veiligheidsgevoel.

Johan Bollen 18 mei 2009 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door barfo (Bericht 4109978)
documentaire "the corporation" gezien ja? :p

Ik heb een probleem met corporaties omdat ik voor vrijheid ben.

Johan Bollen 18 mei 2009 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4110237)
Een dokter weet wel wat het beste is. Dat jij per se een pilletje wilt, draagt enkel bij je veiligheidsgevoel.

Dat ze dan mooi verpakte placebos voorschijven die niet te veel kosten aan de ziekenkas.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be