Jaani_Dushman |
2 juni 2009 23:43 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karim Van Overmeire
(Bericht 4139912)
'Brussel' wordt keer op keer opgeworpen als het grote argument tegen Vlaamse onafhankelijkheid. 'En wat gaat ge met Brussel doen?'
|
Laat ik nu net een groot verdediger van de Vlaamse onafhankelijkheid zijn. Maar wel iemand die zijn hoofdstad niet zomaar wil loslaten. Iemand die vindt dat we vandaag (en liever gisteren al!) een Brussel-strategie moeten uitwerken. Vlaanderen heeft immers alle troeven in handen om haar hoofdstad terug op te nemen, alleen ontbreekt het haar aan lef en/of visie.
Citaat:
(Bericht 4139912)
Ik denk dus dat Vlaanderen voor onafhankelijkheid moet kiezen. Liefst met Brussel, dat we het statuut aanbieden van tweetalige hoofdstad van het onafhankelijke Vlaanderen.
|
Zeker. Daar hoeft u mij niet meer van te overtuigen.
Citaat:
(Bericht 4139912)
Desnoods zonder Brussel, dat ligt waar het ligt en dus met Vlaanderen een modus vivendi zal moeten vinden. Mag ik er trouwens wijzen dat we nu al een behoorlijk bizarre situatie kennen: de politieke instellingen van het Vlaams Gewest liggen in het Brussels Gewest, en Vlaanderen heeft een hoofdstad waarover het inzake gewestbevoegdheden niets te vertellen heeft. Waarom zou een analoge situatie niet kunnen bestaan na de onafhankelijkheid?
|
Vindt u het dan een goede situatie dat Vlaanderen geen inspraak heeft over het openbaar vervoer dat zijn honderdduizenden pendelaars in zijn hoofdstad vervoert, en dat Brussel geen inspraak heeft over haar luchthaven en grote delen van haar ring?
Vindt u het normaal dat Brussel als kernstad fungeert binnen de Vlaamse Ruit maar dat Vlaanderen zich niet kan moeien binnen de uitbouw van de stad zelf?
Vindt u het normaal dat terwijl een groot deel van de Vlaamse dienstensector zich in Brussel bevindt, en quasi de hele Brusselse industrie zich op Vlaams grondgebied bevindt, beide door verschillende regeringen bestuurd worden?
De fusie van het Vlaamse met het Brussels Hoofdstedelijke Gewest is even logisch, als dat Parijs deel uitmaakt van Frankrijk.
|