Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Karim Van Overmeire (Vlaams Belang) (1 t.e.m. 6 juni) (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=216)
-   -   Brussel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=124213)

boerenverstand 2 juni 2009 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karim Van Overmeire (Bericht 4139912)
'Brussel' wordt keer op keer opgeworpen als het grote argument tegen Vlaamse onafhankelijkheid. 'En wat gaat ge met Brussel doen?'

Tja, als we niets doen en binnen België blijven, is het duidelijk wat er gaat gebeuren. Bij het ontstaan van België was Brussel (of beter: het grondgebied van de huidige 19) bijna volledig Vlaams. Nu flirten de Vlamingen met de 10%-drempel (althans wat het aantal stemmen betreft). Tegelijk worden we geconfronteerd met een snelle verfransing van Vlaams-Brabant. Conclusie: wanneer we binnen België blijven, verliezen we niet alleen Brussel, maar ons gehele hartland.

Ik denk dus dat Vlaanderen voor onafhankelijkheid moet kiezen. Liefst met Brussel, dat we het statuut aanbieden van tweetalige hoofdstad van het onafhankelijke Vlaanderen. Desnoods zonder Brussel, dat ligt waar het ligt en dus met Vlaanderen een modus vivendi zal moeten vinden. Mag ik er trouwens wijzen dat we nu al een behoorlijk bizarre situatie kennen: de politieke instellingen van het Vlaams Gewest liggen in het Brussels Gewest, en Vlaanderen heeft een hoofdstad waarover het inzake gewestbevoegdheden niets te vertellen heeft. Waarom zou een analoge situatie niet kunnen bestaan na de onafhankelijkheid?

Ondanks de vele nadelen, biedt de internationalisering van Brussel inderdaad misschien ook perspectieven. Maar voorlopig merken we daar nog niet al te veel van. De politieke vertegenwoordigers van de Brusselse bevolking zijn in meerderheid rabiaat Franstalig en rabiaat anti-Vlaams.

Karim,
gesteld dat je Brussel erbij wilt ,hoe ga je het onintegreerbaar deel van Brussel "integreren" ? Ik denk aan Molenbeek, Anderlecht, St-Joost,...enfin,moslimfundamentalisme, boerka's, no go areas,.....is dat nog oplosbaar ?
Ruw gezegd, administraties zijn verplaatsbaar, lokale bevolking niet.

Shadowke 2 juni 2009 14:14

boerenverstand, het is ook mogelijk om grote kuis te houden in Brussel.
alle buitenlanders moet zich integreren, Nederlands leren en onze normen/waarden/taal/cultuur respecteren of anders uitwijzing.
alsook een strenge migratievoorwaarden om de migratie een halt toe te roepen.

Karim Van Overmeire 2 juni 2009 15:12

Ik denk dat u daar een punt heeft. Een charme-offensief naar deze Brusselaars is natuurlijk niet evident voor een partij die overal in de oppositie zit (en zelfs voor de Vlamingen als groep - geen enkele van de 19 burgemeesters is een Vlaming). Maar er zou meer kunnen gebeuren.

E. Gidius 2 juni 2009 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karim Van Overmeire (Bericht 4140558)
Ik denk dat u daar een punt heeft. Een charme-offensief naar deze Brusselaars is natuurlijk niet evident voor een partij die overal in de oppositie zit (en zelfs voor de Vlamingen als groep - geen enkele van de 19 burgemeesters is een Vlaming). Maar er zou meer kunnen gebeuren.

Programmatorisch en in de communicatie kan de essentie toch al gebeuren? Dat hebben jullie in eigen hand.

Als het u interesseert: deze draad gaat daarover: De Brusselpolitiek van het Vlaams Belang

E. Gidius 2 juni 2009 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 4140650)
Programmatorisch en in de communicatie kan de essentie toch al gebeuren? Dat hebben jullie in eigen hand.

Als het u interesseert: deze draad gaat daarover: De Brusselpolitiek van het Vlaams Belang

In die draad vroeg iemand: geef eens enkele standpunten die het VB in Brussel zou moeten innemen om een deel van de allochtonen voor zich te winnen?

Dit is in mijn ogen de lijn die zou kunnen gevolgd worden:

Citaat:

Laten vallen:
- aanvallen op de islam an sich
- aanvallen op niet-extreme uitingen van anders-zijn

Inzetten op:
- misdaadbestrijding
- openbare veiligheid
- verbetering van het gerechtelijk apparaat
- een vlottere integratie
- vergroting van de Vlaamse invloed en de voordelen daarvan voor de migranten
- constructieve uitwegen voor het groeiend etnisch jeugdproletariaat
Ik vind het al prachtig dat u bereid bent van hierover na te denken.

bruggeman 2 juni 2009 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 4138757)
Als dat het probleem is, en Brussel neemt zijn verantwoordelijkheid niet ,dan bouwen we er een muur rond of zetten we op elke invalsweg douaneposten.
Voila, probleem opgelost.

Welke pillen slik jij om zo mooi te kunnen dromen? Zeg, en wie is er komen roepen van: Ich bin ein 'BRUSSELEIR' Vlaamse Brusselaars zijn GEEN "UnderVlamingen" laat dit duidelijk zijn!!!

Pelgrim 2 juni 2009 19:06

Inderdaad, Vlaamse brusselaars zijn geen ondervlamingen maar gewoon Vlamingen.

Brussel opgeven betekent de Vlamingen in Brussel aan hun lot overlaten in een hen vijandig gezinde politieke entiteit.

Rr00ttt 2 juni 2009 23:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door captain jack (Bericht 4139431)
Dat zijn uw pijnpunten. Ik had eerder andere problemen voor ogen.
Wat garandeert de tweetaligheid van de stad op de lange duur in een scenario met twee/drie onafhankelijke staten?

Er is niks dat dat garandeert, maar dat is nu ook al enkel op papier het geval en de evolutie terzake verloopt niet gunstig.

Het is nu enkel maar wachten op de "vlaamse" politicus die wat er nog rest voor een bord linzensoep verpatst. En reken maar dat die te vinden valt.

Rr00ttt 2 juni 2009 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4141153)
Inderdaad, Vlaamse brusselaars zijn geen ondervlamingen maar gewoon Vlamingen.

Brussel opgeven betekent de Vlamingen in Brussel aan hun lot overlaten in een hen vijandig gezinde politieke entiteit.

Face it een significant deel van de vlamingen in Brussel voelen zich eerder internationaal dan vlaams, voor hen moeten we het niet laten.

Voor degenen die zich wel echt vlaming voelen, jullie kunnen desgewenst asiel krijgen :p, maar het is niet redelijk om rompvlaanderen te laten opdraaien voor zo weinig mensen, waarvan ik me trouwens afvraag hoe hun leven anders zou zijn in een onafhankelijk brussels vs de huidige situatie.

Jaani_Dushman 2 juni 2009 23:43

Citaat:

'Brussel' wordt keer op keer opgeworpen als het grote argument tegen Vlaamse onafhankelijkheid. 'En wat gaat ge met Brussel doen?'

Laat ik nu net een groot verdediger van de Vlaamse onafhankelijkheid zijn. Maar wel iemand die zijn hoofdstad niet zomaar wil loslaten. Iemand die vindt dat we vandaag (en liever gisteren al!) een Brussel-strategie moeten uitwerken. Vlaanderen heeft immers alle troeven in handen om haar hoofdstad terug op te nemen, alleen ontbreekt het haar aan lef en/of visie.

Citaat:

Ik denk dus dat Vlaanderen voor onafhankelijkheid moet kiezen. Liefst met Brussel, dat we het statuut aanbieden van tweetalige hoofdstad van het onafhankelijke Vlaanderen.

Zeker. Daar hoeft u mij niet meer van te overtuigen.

Citaat:

Desnoods zonder Brussel, dat ligt waar het ligt en dus met Vlaanderen een modus vivendi zal moeten vinden. Mag ik er trouwens wijzen dat we nu al een behoorlijk bizarre situatie kennen: de politieke instellingen van het Vlaams Gewest liggen in het Brussels Gewest, en Vlaanderen heeft een hoofdstad waarover het inzake gewestbevoegdheden niets te vertellen heeft. Waarom zou een analoge situatie niet kunnen bestaan na de onafhankelijkheid?

Vindt u het dan een goede situatie dat Vlaanderen geen inspraak heeft over het openbaar vervoer dat zijn honderdduizenden pendelaars in zijn hoofdstad vervoert, en dat Brussel geen inspraak heeft over haar luchthaven en grote delen van haar ring?
Vindt u het normaal dat Brussel als kernstad fungeert binnen de Vlaamse Ruit maar dat Vlaanderen zich niet kan moeien binnen de uitbouw van de stad zelf?
Vindt u het normaal dat terwijl een groot deel van de Vlaamse dienstensector zich in Brussel bevindt, en quasi de hele Brusselse industrie zich op Vlaams grondgebied bevindt, beide door verschillende regeringen bestuurd worden?
De fusie van het Vlaamse met het Brussels Hoofdstedelijke Gewest is even logisch, als dat Parijs deel uitmaakt van Frankrijk.

Jaani_Dushman 2 juni 2009 23:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand (Bericht 4140311)
Karim,
gesteld dat je Brussel erbij wilt ,hoe ga je het onintegreerbaar deel van Brussel "integreren" ? Ik denk aan Molenbeek, Anderlecht, St-Joost,...enfin,moslimfundamentalisme, boerka's, no go areas,.....is dat nog oplosbaar ?
Ruw gezegd, administraties zijn verplaatsbaar, lokale bevolking niet.

Problemen oplossen door je kop in het zand te steken, is in het verleden weinig effectief gebleken. :|

Pericles 3 juni 2009 06:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 4139928)
Wat anderen doen en denken, daar kunnen we maar weinig aan veranderen. Maar wat het VB wil doen om de Brusselaars in een andere richting te sturen, dat blijft een zwart gat.

Het VB zou het "syndicaat" kunnen worden van de vele ontevreden Brusselaars van diverse afkomst die een andere richting willen inslaan dan de huidige, maar stoot ze voorlopig vooral af.

Wat wil u. Ze worden gepamperd door de PS, die hen belooft dat ze op kosten van de Vlamingen, zonder problemen verder op hun gat mogen zitten.

E. Gidius 3 juni 2009 07:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 4142340)
Wat wil u. Ze worden gepamperd door de PS, die hen belooft dat ze op kosten van de Vlamingen, zonder problemen verder op hun gat mogen zitten.

Zoek er eens een paar op en praat met hen. Meer en meer zijn de PS-bevoogding spuugzat. Als ze geen gehoor vinden bij de Vlamingen, lopen ze het risico uiteindelijk terecht te komen bij etnische partijen of fundamentalisten.

Alleen Vlaanderen is in staat een oplossing te bieden voor de enorme problemen van Brussel. Dat besef dringt, druppeltje voor druppeltje, door. Ook en misschien zelfs op de eerste lpaats bij allochtonen.

Pericles 3 juni 2009 07:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 4142359)
Zoek er eens een paar op en praat met hen. Meer en meer zijn de PS-bevoogding spuugzat. Als ze geen gehoor vinden bij de Vlamingen, lopen ze het risico uiteindelijk terecht te komen bij etnische partijen of fundamentalisten.

Alleen Vlaanderen is in staat een oplossing te bieden voor de enorme problemen van Brussel. Dat besef dringt, druppeltje voor druppeltje, door. Ook en misschien zelfs op de eerste lpaats bij allochtonen.

De PS heeft er alles aan gedaan om het aatal franstaligen is Brussel te verhogen. Iedereen mocht immigreren , fundamentalistisch moslims, afrikaanse analfabeten, enz... als ze maar frans spraken . Eerdekens heeft het bestaan van deze, tegen Vlamingen en Vlaanderen gerichtte politiek trouwens toegegeven. Nu zitten ze in Brussel met een massa volk waar ze niets mee kunnen aanvangen en wij Vlamingen zouden die problemen dan maar moeten oplossen. Als ik het kan beletten, toch niet met mijn geld.

E. Gidius 3 juni 2009 07:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 4142372)
De PS heeft er alles aan gedaan om het aatal franstaligen is Brussel te verhogen. Iedereen mocht immigreren , fundamentalistisch moslims, afrikaanse analfabeten, enz... als ze maar frans spraken . Eerdekens heeft het bestaan van deze, tegen Vlamingen en Vlaanderen gerichtte politiek trouwens toegegeven. Nu zitten ze in Brussel met een massa volk waar ze niets mee kunnen aanvangen en wij Vlamingen zouden die problemen dan maar moeten oplossen. Als ik het kan beletten, toch niet met mijn geld.

Als ik u goed begrijp, is het in het belang van Vlaanderen om de problemen die de PS gecreëerd heeft welig te laten tieren en desgevallend tot een explosie te laten komen. U zegt dit vlakaf, goed wetende waar Brussel ligt en welke rol het speelt in de Vlaamse economie en samenleving.

Welaan dan, dat is dan een verschil tussen u en mij.

Pericles 3 juni 2009 07:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 4142386)
Als ik u goed begrijp, is het in het belang van Vlaanderen om de problemen die de PS gecreëerd heeft welig te laten tieren en desgevallend tot een explosie te laten komen. U zegt dit vlakaf, goed wetende waar Brussel ligt en welke rol het speelt in de Vlaamse economie en samenleving.

Welaan dan, dat is dan een verschil tussen u en mij.

Die mannen zijn niet geïnteresseerd in Vlaanderen, maar in de mogelijkheid om al dan niet op hun gat te zitten. De PS belooft hen dat. Wel dat de PS hun belofte dan maar nakomt en ik zeg u, als ik het enigszinds kan beletten, niet met mijn geld.

Zwartengeel 3 juni 2009 07:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 4142372)

In de Rand schreeuwt men om opgeleide arbeidskrachten. Ik weet niet hoe de situatie de laatste tijd geëvolueerd is, maar een paar jaar terug bleven er rond de luchthaven in Zaventem ontelbare arbeidsplaatsen gewoon openstaan omdat er geen geschikt personeel gevonden kon worden. Dus zeggen dat Vlaanderen niets zou kunnen aanvangen met die mensen is wel heel kort door de bocht.

E. Gidius 3 juni 2009 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 4142392)
Die mannen zijn niet geïnteresseerd in Vlaanderen

U vergist zich. Onwetendheid is daar de oorzaak van.

Pelgrim 3 juni 2009 08:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 4142392)
Die mannen zijn niet geïnteresseerd in Vlaanderen, maar in de mogelijkheid om al dan niet op hun gat te zitten. De PS belooft hen dat. Wel dat de PS hun belofte dan maar nakomt en ik zeg u, als ik het enigszinds kan beletten, niet met mijn geld.

Bent u al eens langdurig werkloos geweest? Tenzij u in de criminaliteit belandt (et alle bijhorende risicos vandien) is op uw gat zitten zowat het enige dat u kan gaan doen, voor de rest is het vooral bijeen schrapen wat er te vinden valt want de uitkeringen zijn niet van die aard dat je er een gezellig zorgenloos luxeleventje mee hebt.
De bepampering door de PS werd niet gevraagd door die mensen, ze is zo gegroeid als gevolg van het economisch leegzuigen door de Belgische bourgeoisie. Veel van 'die mannen' staan te trappelen om werk zodat ze ook een normaal leven kunnen hebben, maar kunnen niet door decennialang wanbeleid van de Franstalige politieke wereld. Een van de grootste redenen van werkloosheid is niet toevallig gebrek aan kennis Nederlands. En ook niet toevallig staan ze nu massaal aan te schuiven aan Nederlandstalige scholen.

Ik heb het al eens gezegd, moest dat in Irun, Barcelona of Cardiff gebeuren dat immigranten massaal staan aan te schuiven voor onderwijs in de lokale taal, men zou er haast volksfeesten organiseren om dat te vieren. De lompe flamingantjes van hier kunnen alleen maar eens vies kijken... :?

Pericles 3 juni 2009 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 4142401)
U vergist zich. Onwetendheid is daar de oorzaak van.

U weet het wel zeker. laat mij niet lachen. Iemand die een andere mening dan u heeft is onwetend, van zelfoverschatting gesproken. Uw argumenten zijn naar mijn bescheiden mening tot op heden weinig doorslaggevend.

Ik herinner mij nog goed de tijd dat men in Vlaanderen werkloze Brusselaars, dus veelal allochtonen, vroeg in Vlaanderen te komen werken, de respons was bedroevend laag. Nee ze blijven liever in Brussel op hun gat zitten met steun van de PS, die daar Vlaams geld voor nodig heeft, dat u blijkbaar bereid bent te blijven geven.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be