![]() |
Citaat:
Samenlevingen hebben een tendens naar zichzelf te ordenen. Daarmee is neit gezegd dat dit het summum en omega is: de consensus bij zij die onderzoek doen naar de evolutie van samenlevingen is dat er inderdaad aanvullende wetgeving moet gebeuren. Het is echter niet zo dat samenlevingen 'geordend moeten worden door regels en wetten'; deze kunnen hoogstens een aanvullend nut hebben. (Hiermee ga ik zelfs akkoord; de vraag is op wat en hoe die regels moeten gebeuren - maar dat doet hier niet echt terzake.) Als je zo'n luide meningen hebt over hoe samenlevingen werken, dan mag ik toch vooronderstellen dat je de relevante literatuur kent? Mag ik dan even de literatuursuggesties - liefst peer reviewed - op basis waarvan jij tot de conclusie bent gekomen dat samenlevingen werken zoals jij hierboven zo kort en bondig beschrijft? Vermits jij toch altijd gelooft in de Rede; kan je dit toch even melden, zeker? Citaat:
Verder vind ik het wel straf dat jij de overheden aller landen - de uiteindelijke wetgever n het huidige paradigma - 'Logica' en 'Ratio' gaat toedichten... Want zo verloopt het nu. Verder vind ik dat soort claims nogal C2C getind. |
Citaat:
|
Citaat:
Het is bijvoorbeeld de vrije wil van de politici om een rookverbod op te leggen, en de vrije wil van Kallikles om een beetje lastig te doen over dat hij dat niet zou hebben. Verder is deze opmerking ook niet echt relevant, vermits het ging over de evolutie van samenlevingen, niet over het verband tussen vrije wil, verantwoordelijkheid en het rookverbod. |
Citaat:
De "gezonde" niet-rokende bejaarde krijgt ook last van allerlei ouderdomskwalen, kost ook pakken geld en brengt niets op. Als je dan toch per se een samenleving op basis van statistieken wil, waarom pleit je dan niet voor een collectieve euthanasie op je 65ste? Om het met jouw woorden te zeggen zijn de meeste mensen ook te dom of te zwak om jong te sterven (er zijn trouwens historische voorbeelden van samenlevingen waar ouderen vredig gingen sterven om de samenleving niet te belasten). |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Of tenminste de aard ervan? Hoe rijmt je wil met de causaliteit? |
Citaat:
Dat is, in ieder geval, de redenering (kortweg) die voor mij opgaat, daar ik niet denk dat daar een finaal oordeel over geveld kán worden, omwille van epistemologische redenen. Het staat u natuurlijk vrij zelf de literatuur raad te plegen en daar uw eigen mening over te vormen; ik ben geen expert. Citaat:
Doorheen de geschiedenis zijn de 2 verklaringsmodellen van verandering - het zij het teleologische, het zij het causale model - in constant conflict geweest en het laatste woord daarover is nog niet gesproken. Me dunkt echter dat het causale enkel toepasbaar is in de natuurwetenschappen en het teleologische in de menselijke wereld van handelingen. |
Dus jij beweert dat er geen sprake is van causaliteit?
Dat is een straffe bewering. Maar jij denkt ook dat er een onderscheid is tussen het fysische en zo dat andere zo. Terwijl er geen verschil is. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
En ja, er is nogal wat slechte wil in mij. Omdat ik, zeker van jou, ook verwacht dat je aantoont wat die wil is en waarvan die wil komt. Daar ik jou nog niet heb horen praten over bepaalde zeer specifieke onderwerpen, vult die slechte wil mij van zodra ik een betoog over zulke dingen van jou lees.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Maar ja, nu begrijp ik inderdaad beter hoe dat liberalisme eigenlijk ontstaat. Eerlijk: het feit dat mensen geloven in vrije wil was een verrassing voor mij.
|
Citaat:
Als je gelooft in causaal-determinisme, moet je dat ook wel hard maken. En niet in je volgende post ineens beginnen dat je een 'wil' hebt en dat je zaken 'verwacht'; wat allemaal termen zijn die alleen maar relevant zijn in een niet-causaal-deterministisch mensbeeld. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het was één met een heel grote naam...maar ik ben vergeten wie. Enfin het stond ook in de humo. |
Citaat:
In je alledaagse leven hou jij altijd rekening met het feit dat andere mensen een vrije wil hebben. Je houdt daar rekening mee, rekent ze daar op af, beloont ze daarvoor, etc. |
Citaat:
Ten tweede: in de praktijk alsof doen dat iets bestaat betekent niet dat men ervan uit gaat dat het bestaat. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:35. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be