djimi |
24 december 2009 14:24 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
(Bericht 4507485)
zijn uw normen hoog of laag ? In de klas van mijne zoon (2-de jaar latijn) zijn er twee leerlingen in psychiatrische behandeling omdat ze niets anders doen dan blokken. Is dat normaal op die leeftijd ? Pas op, deze "leerlingen " vervalsen het beeld . ze hadden meer dan 80 procent op latijn. Mijne zoon is verstandig , maar lui (al zeg ik het zelf). hij wil rechten doen en daarvoor heeft hij strict gezien Latijn niet nodig. De moderne is voor hem de redding.
|
Ik leg de lat zo hoog mogelijk, omdat mijn leerlingen dan tenminste IETS leren. En als de ouders van hun neus komen maken, leg ik ze de slaagcijfers van jonge Frans-taligen die zich aanbieden voor de simpele testjes Nederlands die diverse interim-kantoren organiseren, of anders wel de cijfers van Selor voor.
Ik zeg hen ook dat ik het beu ben dat er zo weinig Frans-taligen zijn die mijn Vlaamse vrienden ervan kunnen overtuigen dat het niet klopt dat de Frans-taligen te lui of te dom zijn om Nederlands te leren.
En dan knikken die ouders (en meestal ook de leerlingen zèlf) : " Oui, monsieur, vous avez raison!"
:-)
Leerlingen die in psychiatrische behandeling zijn voor 'te veel blokken', en dat in het tweede jaar reeds, dat is erg verontrustend. Het zou niet slecht zijn mochten die hun ouders zich ook eens laten onderzoeken, denk ik.
Wat uw zoon betreft: het klopt dat hij voor een studie Rechten niet onmiddellijk Latijn nodig heeft, maar het feit dat je in de Latijnse ècht wel moet blokken is toch een mooie voorbereiding, vind ik.
Nu, als hij echt geen Latijn WIL studeren, en/of als die lerares werkelijk 'gek' zou zijn, is het wellicht de beste oplossing hem van richting te laten veranderen. Tenslotte is hij diegene die zijn leven in handen zal krijgen, en dus ook in handen moeten nemen, hé.
Ik moet er nu vandoor.
Prettige Feesten met de familie, Pericles.
|