Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
(Bericht 4507509)
Dat samenvallen van die twee "grafiekjes" is ook wel gestoeld op een wetenschappelijk onderbouwd mechanisme, dat een causaal verband legt tussen het CO²-gehalte en de opwarming van de aarde. Geef mij een causaal verband tussen de ketchupconsumptie en de klimaatopwarming, en we kunnen klappen.
|
Ok, toegegeven. Dat van die ketchup is niet wetenschappelijk onderbouwd. You got me.
Maar even serieus, ik heb hier een grafiekje liggen (uit Knack, bron Reuters) die de temperatuur uitzet tegen de uitstoot van CO2. Nergens, maar dan ook nergens zie ik een verband.
Enkele feiten (daar ging het om eh?);
*tussen 1880 en 1920 verdrievoudigde de uitstoot ongeveer terwijl de temperatuur daalde.
*tussen 1940 en 1980 verdrievoudigde de uitstoot terwijl de temperatuur gelijk bleef.
*sinds 2002 stijgt de CO2-uitstoot sterker dan voordien maar de temperatuur stijgt niet mee (of is zelfs gedaald)
*tussen 1880 en 1980 vertienvoudigde de uitstoot terwijl de temperatuur met slechts 0,2 graden steeg.
Nu weet ik ook dat jij uit die grafiek ook jaren kunt halen waarin de temperatuur wel gestegen is (1980-2005 bv) maar het feit dat ik periodes vind waarin de temperatuur daalde tijdens een Co2-stijging ontkracht het hele broeikaseffect. In een broeikas koelt het tussendoor niet af. Het wordt steeds warmer en steeds sneller warmer.
Citaat:
Nu, er zijn wel meer feiten, die de global warming ondersteunen, zoals het terugtrekken van gletjsers, de toenemende frequentie aan orkanen, het aantal dagen dat de Russische havens ijsvrij zijn etc.
|
Die gletsjers, dat is nog zo iets.
Ik denk dat het nuttig is om te kijken of dat terugtrekken van die gletsjers wel zo abnormaal is.
Er trekt dus ergens een ijstong van enkele tientallen kilometers lang en enkele honderden meters dik zich een eind terug. Dat is heel wat, dat ga ik niet ontkennen. Maar is het abnormaal?
Iemand die uit zijn lagere schooltijd de ijstijden herinnert? Toen trok er een pak ijs van enkele duizenden kilometers lang en enkele kilometers dik zich even heen en weer over onze contreien. Niet dat ik daar op zit te wachten maar als je weet dat het klimaat tot zo iets in staat is (zonder dat wij er iets mee te maken hadden) is het toch vrij kortzichtig om te gaan panikeren over een paar gletsjers. Het is alsof je de noodtoestand uitroept omdat er rukwinden van 70 km/u voorspeld worden. Bovendien zijn er ook nog steeds gletsjers te vinden die niet krimpen of zelfs groeien.
Net hetzelfde als de bewering dat er geen winters meer zijn...
Vorig jaar tot -20, dit jaar al niet veel beter terwijl er net zachtere winters voorspeld werden.
Er gebeurt zoveel met het klimaat. Al miljoenen jaren zelfs. Dat onken ik niet. Maar of het nou allemaal zo erg of allemaal onze schuld is durf ik toch nog steeds te betwijfelen.