Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vier dagen week om crisis te bestrijden. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=133602)

schaduw 10 januari 2010 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door flatliner (Bericht 4534485)
Je neemt dus, indien geen subsidie, 1/5 van het inkomen van de mensen af. Er zijn nu al velen dewelke het moeilijk hebben om rond te komen, denkend aan hypoteek, schoolkosten voor de kinderen, verwarming en zo verder.

Ga je de gemeenschap dan deze kosten laten betalen?

En hoe doe je dat ieder gelijk voor de wet? Neem als voorbeeld het dak boven hete hoofd. Met een hele hoge hypotheek zou je dan veel meer terug krijgen dan de mensen dewelke gekozen hebben voor een bescheiden woning met kleine hypotheek.

Alles afbreken en terug opbouwen. Iedereen moet zich minstens één unit kunnen aanschaffen. Meer units zijn mogelijk natuurlijk. Enkel nog flats. Veel meer natuur die van iedereen is. Veel meer landbouw die zoveel moet opbrengen dat zij in staat is de hele bevolking te voeden wat niet betekend dat er geen import exporthandel kan gedreven worden met de opbrengst natuurlijk.

AAAHHHHH utopia.
We gaan er allemaal aan nog deze eeuw. Men veranderd een maatschappij niet zo maar. Ze is weloiswaar niet helemaal maar toch voor eens tuk een organisch gegeven. We are doomed. :( Het romeinse rijk gaat nog maar eens naar de verdoemenis.

schaduw 10 januari 2010 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4534474)
Omdat Vlaanderen momenteel die weg bewandelt, wil toch niet zeggen dat dit niet mag of kan veranderen? Het zal wel moeten. Enzovoort... Snap je nu nog niet dat je niet consequent aan het doordenken bent? Europa wel, de wereld wel, maar Vlaanderen ah nee! Vlaanderen maakt ook geen deel uit van Europa noch van de wereld, natuurlijk. Man man man... 't is nog vroeg op de ochtend zeker?

Ik ben niet begonnen over een fetisj soeverein Vlaanderen. Als je dingen in Europa verandert veranderen ze ook in België, wat doet een soeverein Vlaanderen er dan nog toe ?

flatliner 10 januari 2010 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaduw (Bericht 4534492)
Alles afbreken en terug opbouwen. Iedereen moet zich minstens één unit kunnen aanschaffen. Meer units zijn mogelijk natuurlijk. Enkel nog flats. Veel meer natuur die van iedereen is. Veel meer landbouw die zoveel moet opbrengen dat zij in staat is de hele bevolking te voeden wat niet betekend dat er geen import exporthandel kan gedreven worden met de opbrengst natuurlijk.

AAAHHHHH utopia.
We gaan er allemaal aan nog deze eeuw. Men veranderd een maatschappij niet zo maar. Ze is weloiswaar niet helemaal maar toch voor eens tuk een organisch gegeven. We are doomed. :( Het romeinse rijk gaat nog maar eens naar de verdoemenis.

En wie gaat bepalen hoe die units er uit gaan zien? En wie gaat bepalen wie in welke flat mag gaan wonen? En hoe zie je dat landbouw beleid, gelijk in de DDR?

We kunnen het uitproberen, stort iedere maand je loon aan mij, en ik zal je een unit bezorgen met meer natuur.

speurneus 10 januari 2010 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaduw (Bericht 4534456)
Lees misschien eerst mijn klein beetje tekst. Ik schrijf reeds dat dit zonder loonbehoud moet gebeuren en dat daarom veel andere factoren in onze maatschappij moeten aangepakt en veranderd worden.
Voorts is het de bedoeling om de werklozen hier aan het werk te krijgen en niet om nog meer migranten binnen te nemen.
Maar dan moeten ook de werkgevers zich aanpassen. Dat er in de bouw zoveel knelpunt beroepen waren kwam gewoon door de veeleisendheid van de werkgevers. Iemand die wat traag van begrip is, buiten, iemand die eens teveel ziek is, buiten, iemand die geen overuren wil doen, buiten, ... . Er moet echt anders gaan geleefd, gedacht, gewerkt worden anders zijn er gewoonweg geen oplossingen. Als we voort blijven doen in dit verhaal van altijd maar meer groei groei groei, ongebreideld winstbejag, ... dan komt het nooit goed.

De economische groei (vanaf 2011) gekoppeld aan de vergrijzing zal er voor zorgen dat Vlaanderen binnen de korste tijd terug een tekort zal hebben aan geschoolde werkkrachten. Uw voorstel is enkel mogelijk indien indien bv. buitenlandse bedrijven massaal Vlaanderen zou verlaten.

speurneus 10 januari 2010 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaduw (Bericht 4534471)
Omdat Europa momenteel die weg bewandeld wil toch niet zeggen dat dit niet mag of kan veranderen ? Het zal wel moeten. Wat in de kantlijnen veranderen zoals men nu voor stelt zal nooit de werkloosheid doen dalen. Dat beetje groei dat men met massa's belastingsgeld wil bewerkstelligen zal enkel geïnvesteerd worden in nog efficiënter produceren, hogere winsten zodat de beurzen niet crashen, ... Een straatje zonder einde of eindigend in miserie en oorlog.

Als jij de koopkracht van de bevolking met 20% laat dalen zal dit de comsumptie evenredig laten dalen, waarbij je deflatie zal creeren met uiteindelijk meer werklozen dan voordien.

De Prof 10 januari 2010 13:25

Ik hoor het altijd graag zeggen..meer vrije tijd en minder werken.

Maar klopt dat plaatje wel?

Minder werken, daar zal niemand op tegen zijn, maar die vrije tijd, moet wel ingevuld geraken hé.
En dan begint.
Ik sta op en ga naar de bakker, om een vers broodje. Hola niks van.
De bakker is gesloten hij wil ook meer vrije tijd, dus geen vers broodje.
Dan stap ik in de wagen om te gaan fitnessen in het centrum van de stad,bijvoorbeeld...
Hola, dat gaat niet ik sta met een platte batterij en...juist ja de pechdienst wil ook meer vrije tijd, geen pechdienst vandaag.
En het fitnes-centrum is ook al gesloten, die mensen willen ook meer vrije tijd.

Ja seg..."ik" wil meer vrije tijd hé. ;-)

schaduw 10 januari 2010 13:55

Ja zeg. Het is de bedoeling van minder te werken waardoor er meer volk kan werken. De bakkerij kan in twee ploegen systeem, de pechdienst in volcontinusysteem, ... Het is dus wel niet de bedoeling zoals bij de vorige "werkduurvermindering" met loonbehoud dat er geen arbeidsplaatsen bijkomen maar dat we allemaal wat harder gaan werken, meer gaan stressen. Het omgekeerde is de bedoeling. Minder gaan verdienen maar met meer mensen wat tot eenzelfde of zelfs hogere totale consumptie zou leiden.

schaduw 10 januari 2010 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door flatliner (Bericht 4534747)
En wie gaat bepalen hoe die units er uit gaan zien? En wie gaat bepalen wie in welke flat mag gaan wonen? En hoe zie je dat landbouw beleid, gelijk in de DDR?

We kunnen het uitproberen, stort iedere maand je loon aan mij, en ik zal je een unit bezorgen met meer natuur.

Die units zien er allemaal leeg en hetzelfde uit en zijn zelf af te werken. Het is ook mogelijk meerdere aan te kopen. Maar ieder gezin heeft het recht op minstens één. Er moeten er gewoon genoeg zijn en voor de rest vraag en aanbod. De bovenste zullen dan waarschijnlijk duurder zijn, de onderste misschien ook.
Het landbouwbeleid hoeft niet te veranderen. De bijkomende beschikbare landbouwgrond wordt gewoon verpacht. Zo kunnen wat nieuwe landbouwbedrijven gestart worden of andere uitbreiden.
Weet ik veel. Er zijn intelligentere mensen dan mij die dat allemaal kunnen overdenken en in goede banen leiden.
Ik heb geen communisme voor ogen. Er is vrije markt maar er zijn zaken waar mensen recht op hebben. Een dak en vermits dat dak een pensioen peiler is een dak voor iedereen.
Energie wordt wel terug genationaliseerd maar dan Europees.

flatliner 10 januari 2010 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaduw (Bericht 4535003)
Die units zien er allemaal leeg en hetzelfde uit en zijn zelf af te werken. Het is ook mogelijk meerdere aan te kopen. Maar ieder gezin heeft het recht op minstens één. Er moeten er gewoon genoeg zijn en voor de rest vraag en aanbod. De bovenste zullen dan waarschijnlijk duurder zijn, de onderste misschien ook.

Zelfde vraag, wie gaat bepalen hoe die lege units er uit zien?

En wat ga je doen met de mensen dewelke zelf iets wensen te bouwen en het huidige systeem verkiezen?

En met bovenste en onderste duurder, maak je terug een klasse maatschappij. En ieder gezin recht op één, wat is dan de standaard unit? Voorzien voor een gezin met hoeveel personen?

Eigenzinnig 10 januari 2010 14:26

Ik werk in de automobielindustrie en voor mij is dit 'oud nieuws', ik werk al sinds vorig jaar in een 4/5 regime met dopdagen..

Als ik daardoor NIET ontslagen word kan ik daar mee leven..gelukkig genoeg heb ik altijd een gezonde financiëele toestand gehad, waardoor ik nu niet in problemen kom..

schaduw 10 januari 2010 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door flatliner (Bericht 4535015)
Zelfde vraag, wie gaat bepalen hoe die lege units er uit zien?

En wat ga je doen met de mensen dewelke zelf iets wensen te bouwen en het huidige systeem verkiezen?

En met bovenste en onderste duurder, maak je terug een klasse maatschappij. En ieder gezin recht op één, wat is dan de standaard unit? Voorzien voor een gezin met hoeveel personen?

Wie zegt dat ik de klassenmaatschappij wil afschaffen ? Die zal er altijd zijn maar ze kan een beetje binnen de perken gehouden worden. Ipv dat een beaullieu een half dorp heeft en met openbare weg en al laat afsluiten kan hij nu misschien de hele bovenste etage kopen maar dan kan iedereen tenminste nog van de natuur genieten. Ik zeg toch al dat ik geen communisme na streef en dus plaats wil laten voor het klein menselijke. Maar je moet daarom niet alles volledig vrij laten. Maar er zijn dingen waar iedereen recht op heeft. En we moeten zien dat we met z'n allen werk hebben en kunnen samenleven.

Wie bepaalt hoe er de hedendaagse woningen van buiten uit zien ? De architecten toch grotendeels. En hoe een standaard unit er moet uitzien en voor hoeveel personen. Weet ik veel, dat ze daar eens met een hoop mensen over gaan brainstormen he. Laat er desnoods nog alle binnenmuren uit ook. En als je persé een groot gezin wilt zul je maar moeten zien dat je meerdere units kan kopen he.

pajoske 10 januari 2010 14:50

Het verleden heeft geleerd dat zulke maatregel niet werken. Ik ken een pak leeftijdgenoten die op brugpensioen zijn. In het verleden ingevoerd om jongeren meer mogelijkheden te bieden en aan het werk te krijgen.
De praktijk leert dat een groot deel van deze jong-gepensioneerden een bijkomend zwart inkomen hebben. En zo toch weer werk doen dat normaal door andere werkzoekenden kon gedaan worden. Gevolg is een rijkelijk dubbel inkomen voor de ouderen en weinig of geen inkomen voor sommige jongeren die gemakkelijk uit de boot vallen.

Bezint eer ge begint.

guido 007 10 januari 2010 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4535024)
Ik werk in de automobielindustrie en voor mij is dit 'oud nieuws', ik werk al sinds vorig jaar in een 4/5 regime met dopdagen..

Als ik daardoor NIET ontslagen word kan ik daar mee leven..gelukkig genoeg heb ik altijd een gezonde financiëele toestand gehad, waardoor ik nu niet in problemen kom..

Met dopdagen is wel iets anders dan 4/5 zonder dopdagen.
Vergeet niet dat er van het dopgeld maar 10% afgehouden is.
De afrekening zou je wel eens zuur kunnen opbreken hoor.

born2bewild 10 januari 2010 17:14

als 4 dagen beter is, waarom dan niet 3,2,1
...
0
?

brother paul 10 januari 2010 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaduw (Bericht 4534483)
Die vierdagen week belet toch niet om 5/7 of 7/7 te werken ?

nee, maar het rooster zoals het geimplementeerd is anno '70-'80 was wel een dwingend rooster met alle mogelijke controles om te voorkomen dat er 'gefoufeld' kon worden. Dus iedereen is inderdaad minder gaan werken, en vooral iedereen is een maand vakantie gaan nemen. Dat was nog een van de dingen waar de mensen het meest van gaan genieten zijn.
Het is zelfs zodanig gewoon voor de mensen,dat ze vinden dat een zelfstandige ook recht heeft op zijn vakantie, zoals een bediende of arbeider recht heeft erop ??? Terwijl er feitelijk geen enkele wet is die zegthoeveel dagen een zelfstandige vakantie moet nemen.

Dus een vierdagen week met loonverlies zal onze economie doen crashen, het is dus een slecht idee

De schoofzak 10 januari 2010 21:18

Met minder werken, bestrijd je geen krisis. Wel met meer werken.

Simplistisch voorbeeldje om aan te tonen dat dat spelleke van vier vijfde niet marsjeert.

Ik verdien 4000 € per week, en mijn buurvrouw maar 1000 €. Tesamen geven wij in ons dorp voor ongeveer 5000 € uit, waardoor de ekonomie draait.

Als ik nu plots 3000 € ga verdienen, en mijn buurvrouw 2000 €, dan geven wij tesamen ... juist.

Wat je wel bereikt, met dat sisteem, is een vorm van solidariteit.
Een zachte vorm van solidariteit is okee; een vorm van solidariteit die de ekonomische waarde van de arbeid nog blijft weerspiegelen, is okee.
Een overdreven vorm van solidariteit levert ambetante problemen op: belastingontduiking, eksport van kapitaal en kennis, ...
Zwaar overdreven vorm van solidariteit levert kommunisme op: niks beweegt nog, niks groeit nog (behalve defensie ...), je krijgt je Lada als je een auto bestelt en drie jaar wacht; met voedselbonnen kan je een brood gaan kopen, als de winkel bevoorraad is ...

Als ik 5000 € ga verdienen, en mijn buurvrouw 2000 €, dan gaat mijn dorp een boest van welvarendheid meemaken !!

Txiki 10 januari 2010 21:30

Geef om te beginnen elk gezin twee koeien. 8-)

patrickve 10 januari 2010 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 4535359)
als 4 dagen beter is, waarom dan niet 3,2,1
...
0
?

Ah, de Singularity :-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be