![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Angstaanjagend hoe weinig veel jongeren afweten van wat rond ons is... |
Citaat:
|
Vol kindjes natuurlijk...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar: GODSDIENST IS EEN LEVENSBESCHOUWELIJK VAK, het gaat om zingeving en ethiek over leven als mens in een maatschappij en over waarden en normen, rechtvaardigheid, misdaad en straf etc. En vertel me aub: waarom is het nuttig, waardevol of wenselijk om iemands zingeving te baseren op het idee 'de katholieke kerk heeft hier toch heel wat macht gehad'? Welke zingeving kun je daar zoal uithalen? En ook: waarom zou je er nog eens 2000 jaar kerkelijke leer willen bijlappen? Wie heeft daar baat bij? |
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind net als u dat leerlingen die geschiedenis moeten kennen. Het zal ook een "boost" zijn voor hun normbesef. |
Citaat:
Maar gezien de kerk geen enkele wettelijke macht heeft is dat niets meer dan een mening, en zeker geen feit zoals jij het beschrijft. Iedereen heeft trouwens het recht zijn of haar naam te laten verwijderen uit het doopregister (Wet op de privacy) en dat is geen mening maar een feit. Wanneer er dan geen spoor meer is van de doop kan ook de kerk de persoon niet meer als katholiek beschouwen. |
Citaat:
Je bent uiteindelijk nog altijd baas over je eigen persoon. Indien ik mezelf niet als katholiek beschouw, dan ben ik geen katholiek. Indien een andere persoon mij als katholiek beschouwt, dan is dat zijn mening, maar geen feit. Het zou zelfs in bepaalde omstandigheden als laster en eerroof kunnen aanzien worden. |
Citaat:
Godsdienstlessen zouden moeten worden afgeschaft in het lager onderwijs, en facultatief worden in het middelbaar en hoger onderwijs. |
Citaat:
Godsdienstlessen zoals ze nu bestaan moeten nog wat bijgeschaafd worden tot een evenwichtige les over de godsdienst. Alle godsdiensten moeten aan bod komen alsook andere levensbeschouwingen. Enkel op die manier kan een jongere een gefundeerde keuze maken. |
Aartsbisschop Léonard heeft overschot van gelijk. De Godsdienstlessen in het middelbaar onderwijs hebben niets meer met het Christelijk geloof te maken. Ze zijn grotendeels een speeltuin geworden voor (extreem-)linkse leraars die elders niet meer aan de bak komen. Het propageren van de multiculturaliteit, het bekijken van Oxfam-filmpjes en het ophemelen van links-radicale randfiguren is het enige wat nog gebeurt in die lessen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be