nou nou |
25 mei 2004 23:39 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nou nou
Dilbert, extreem-rechts (of links) heeft te maken met een partijprogramma, een manier van denken, en niks met hoeveel stemmen er naar een bepaald ideeengoed gaan.
|
Dit is een voorbeeld van een subjectieve definiering. Ge gebruikt uw "standpunten" en "manier van denken" als referentie om het VB als extreem te bestempelen. Ik, democraat wezende, geloof in "het gelijk" van het volk.
|
Nee, hier draai je de zaken om. Links, rechts, extreem, etc, zijn termen die gelinkt zijn aan bepaalde kenmerken van een partijprogramma. Je had het ook "knut" en "plof" kunnen noemen. Het beestje een naam geven. Op het moment dat je de term "extreem" gaat linken aan populariteit, aan succes bereikt op wat voor manier dan ook, ben je subjectief bezig. "Het gelijk" van het volk is daar zelfs een schoolvoorbeeld van. Hier zeg je dat op het moment dat wanneer iets wijd genoeg verspreid en aanvaard is, dat het daarom een waarheid word. Bijvoorbeeld zou de wereld in dat geval enkele eeuwen geleden inderdaad plat zijn geweest, terwijl ik u niet uit moet leggen hoe subjectief dat is, nietwaar? En bovendien heeft dat allemaal geen zak met democratie te maken. Lijkt me duidelijk.
|