Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door openeye
(Bericht 5099372)
Maar zijdde gij mij nu aan het treiteren ofwa? Wat vervoert de ingrediënten voor brood denk je? Een Arabier op een vliegend kleedje dat draait op lucht?? Alles draait om de olieprijzen. Elke prijs van goed verhoogt door de prijs van de olie.
|
Hola, maar dat is geen monetaire inflatie, dat. Dat is een supply shock. De dingen worden INTRINSIEK DUURDER, niet gewoon monetair duurder, omdat er een grondstof toenemende schaarste kent. Er is gewoon toenemende,reele materiele schaarste aan olie, en daardoor, zoals je zegt, wordt alles duurder (ttz, wordt alles REEEL SCHAARSER) en worden wij allemaal een beetje armer.
Citaat:
Droom verder. Je bent hier gewoon aan het zeveren en ga met deze post afronden. Je hebt geen snars gegeten van economie.
|
Nee, inflatie is een ALGEMENE verhoging van het prijzen niveau ten opzichte van de gehanteerde munt die als meeteenheid dient voor de prijzen, dus ook van lonen (die ook prijzen zijn).
Citaat:
Man man, nu zeg je juist hetzelfde als wat ik nu al heel de dag over bezig ben en waar je al de hele tijd ontkent.
|
Verklaar je nader. Jij zegt dat tijdens een periode van INFLATIE (dus algemene prijzenverhoging, inbegrepen lonen, maw, een relatief waardeverlies van de munt), een lening DUURDER wordt. Dat is ongeveer het eerste wat je leert over inflatie, dat leningen goedkoper worden. Sla gelijk welk simpel economie boek open.
Wat je dan zegt, om je eruit te praten, is dat je bedoelde dat je het *moeilijker gaat hebben met het stuk loon dat overblijft om je levensstandaard te behouden*.
Maar dat heeft niks met een lening te maken.
Toch was het de schuld van die leningen dat mensen in de problemen kwamen vanwege de inflatie.... Euh ??? :roll:
Hier was uw citaat he:
Citaat:
mensen die 10 jaar geleden een lening hebben afgesloten voor een huis hebben op het einde bijna dubbel zoveel betaald doordat de inflatie verhoogd en de lonen niet evenredig meestijgen.
|
Je stelde dus dat een lening TWEE KEER ZOVEEL KOSTTE door de inflatie dan als die inflatie er niet geweest was...
Citaat:
Ik heb nog nooit geld geleend. Ik heb een appartement in Sofia dat ik cash betaald heb en dat mijn huur van mijn kleiner appartement hier in België betaald. Maar het gaat niet om mij en om jou, hoe spijtig dat jij dat mag vinden. Ik spreek over die honderduizenden mensen die moeten rondkomen met 1200 euro of zelfs de werklozen met 700 euro. Niet iedereen is zo egoistisch ingesteld zoals jij.
|
Wat een verschil maakt dat nu ? Als je minder verdient, dan kan je ook minder uitgeven. Zoveel is zeker. Als je minder verdient, en je wil toch meer uitgeven, dan moet je zotte leningen aan gaan. En dan is het de schuld van de banken dat die mensen in de problemen geraken ? Omdat die een lening zijn aangegaan en dat hun loon maar met 20% is gestegen sindsdien, en dat met wat overblijft + die 20% ze toch nog altijd niet kunnen kopen wat ze willen ?
En daar lig je wakker van ? Dat is de schuld van de banken ?