Kaal |
18 februari 2011 14:00 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
(Bericht 5311096)
Daarover hebben de Franstaligen niks te zeggen, als ik mij niet vergis.
Het volstaat dat alle Vlaamse partijen het Parlement ontbinden, wat volgens mij met eenvoudige meerderheid kan.
|
Daar wringt net het schoentje. Om zoiets te forceren moeten alle Vlamingen het over eens zijn. Of toch tenminste alle partijen minus Groen.
Gaan ze dat willen doen? Als we de peilingen mogen geloven heeft zeker CD&V niets te winnen bij verkiezingen. Leterme is dan definitief uitgeteld (hij zal van TWEE legislaturen geleden zijn!) en ze gaan gegarandeerd achteruit. Ook OVLD staat er slecht voor.
Ik hou het voor mogelijk dat de franstaligen samen met een aantal Vlaamse partijen erin zullen slagen om verkiezingen af te houden.
Regeren zonder de N-VA? Dat is heel gevaarlijk in een context waar de N-VA blijft groeien. Er is bonvendien geen garantie dat je iets zal kunnen verwezenlijken. Dat is eigenlijk de gok die CD&V gemaakt heeft toen ze de N-VA lieten vallen : staatshervorming vergeten en dat compenseren door punten te halen op "goed beleid". Het is er niet van gekomen en CD&V weet perfect dat het deze keer niet anders zal zijn.
Neen, ze zitten vast, roetsvast, de traditionelen. Ze kunnen geen enkele weg meer uit zolang de kiezer de N-VA blijft steunen.
|