pope schreef:
Citaat:
Iemand die gans zijn leven tevreden is met een job als bandwerker moet het daarentegen met iets minder doen, maar hij/zij heeft dan ook op veilig gespeeld. Dat wilt ook niet zeggen dat ik minachtend over deze mensen spreek, integendeel. Zij zijn hard nodig in onze samenleving.
|
Ongeschoolde arbeiders hebben allesbehalve een "veilige" job, noch letterlijk, noch figuurlijk. Ik verklaar mij nader:
-Jaarlijks sterven in België arbeiders op hun werk door verhoogde werkdruk en onveilige werkomstandigheden. (inderdaad, er wordt wel iemand aangesteld die waakt over de veiligheid, en er wordt wel geïnvesteerd in veiligheid, maar tegelijkertijd worden veel jobs die vroeger bv met 2 gedaan werden nu door 1 persoon gedaan, en dan is 1 kleine onoplettendheid soms fataal.
-Ook qua werkzekerheid is een ongeschoolde arbeider het zwakst: hij kan echt door zijn baas onjtslagen en aangenomen worden naargelang het voor het bedrijf nuttig is. Kijk maar naar de arbeiders bij Renault en Ford. De meest extreme vormen zien we bij interimwerk: gezinsleven en welbevinden zijn volledig ondergeschikt aan het belang van het bedrijf waar ze op dat moment tewerkgesteld zijn. Arbeiders zijn vaak uren onderweg naar hun werk, moeten constant nieuwe dingen aanleren, etc... Ook dit zorgt voor minder veiligheid en meer stress.
Sta me toe dus de stelling van de "hardwerkende zelfstandige en de gemakzuchtige arbeider" even in vraag te stellen.
Wie zou durven beweren dat "ze dan maar moesten studeren" is volgens mij ook fout:
-nog steeds heeft niet iedereen de kans om te studeren, zeker als je naar de zwakste groepen kijkt, zoals de migranten. Ook moet je je erbij neerleggen dat niet iedereen de capaciteiten heeft om intellectuele arbeid te leveren. Deze mensen doen met hun handen wat intellectuelen met hun hoofd doen, ze steken er evenveel (soms zelfs meer?) energie in, en hun werk mag dus even veel gewaardeerd en gevaloriseerd worden.
-er zal altijd nood zijn aan arbeiders, zelfs in de meest gemoderniseerde en volautomatische maatschappij. Laten we dus aandacht hebben voor hun werk- en levensomstandigheden.
-ik hou niet van de splitsing tussen arbeiders en bedienden, in zekere zin kan je beiden tot de arbeidersklasse rekenen: ze kloppen hun uren, en krijgen van hun baas voor deze uren minder betaald dan ze eigenlijk presteren. Dit is de winst, waar ze zelf niet mogen van genieten, en die de aandeelhouders, zonder 1 vinger uit te steken, rijkdom brengt.