![]() |
Citaat:
|
De afschaffing van het biechtgeheim is een slechte zaak.
Nu kan een misdadiger nog zonder vrees zijn "zonden" opbiechten bij een priester als vertrouwenspersoon. Als het biechtgeheim wordt afgeschaft, gaan ze niet meer uit de biecht praten. maw, de laatste strohalm die deze misdadigers kan ompraten om zich aan te geven, zodat zijn "zonden" kunnen worden vergeven verdwijnt op die mannier. |
Citaat:
|
Rogier van der Weyden onthulde de zwakte van de priesters op zijn paneel 'De Absolutie'. De geknielde jongeman in het midden, met het rode kraagje wordt geblinddoekt terwijl hij met zijn handen en gezicht de priester bevredigt. De blinddoek symboliseert dat daarover niet gesproken mocht worden. Men moet de tradities van de H. Roomse kerk in haar historische context beschouwen en niet lichtvaardig veroordelen. (Vergelijk de gevouwen handen en positie van het hoofd van de andere biechtelingen - u kan de foto vergroten met 'control +')
|
Citaat:
Dat laatste weet ik niet. |
Citaat:
Het is ook daarom dat Van Gheluwe zo verbaasd is over de commotie, de man heeft gebiecht, zijn zonden zijn hem vergeven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De voorstanders stellen 'biechtgeheim' gelijk aan het 'beroepsgeheim' (van bijvoorbeeld een arts. Die vlieger gaat natuurlijk niet op. Die vergelijking loopt mank. Want een (bijvoorbeeld) arts geeft geen absolutie. In de uitvoering van het beroepsgeheim is er geen sprake van iets als 'goe jonge, het is u vergeven, ga nu maar rustig verder'. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
@Albrecht ben het kotsmoe, dat ik dom of achterlijk genoemd wordt of er geinsinueerd dat ik niet kan lezen of dergelijke. Toon respect en je krijgt respect. *KNIP* |
Citaat:
Dat symbool kende ik nog niet. Ik heb het opgezocht en vond het alleen bij de Vrijmetselaars. Dus weet ik nog niet hoe dat in de kerk functioneerde. |
Citaat:
Lees ook eens het forumreglement: Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:32. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be