tomm |
12 december 2011 00:37 |
evilbu
Citaat:
Maar heb je daar bijvoorbeeld scholen waar een flink pak van de lessen in de Turkische taal is? En kranten en andere media die niet in het Russisch zijn (en dus ook ontoegankelijk zijn voor zij die enkel Russisch praten)
|
ja, eerder zeldzaam, maar bestaat. Maar zelfs in die scholen en kranten kunnen ze niet om het Russisch heen. Bovendien worden die media en scholen bijzonder goed in de gaten gehouden. Wie verdacht wordt van separatisme krijgt vroeg of laat de staatsveiligheid op bezoek om eens samen een "thee" te drinken... tijdens deze sociale aangelegenheid wordt de betrokken persoon erop gewezen dat hij rechten maar ook plichten heeft ten opzichte van het vaderland.... en dat als hij (of zij) aan deze plichten verzaakt de gevolgen minder aangenaam of geciviliseerd kunnen zijn... ik denk dat je er ongeveer een beeld van kunt vormen... op zich niet slecht, het houdt de extreme elementen in de verdomhoek.
Citaat:
Is het niet zo dat er qua geletterdheid en andere intellectuele ontwikkeling een hemelsbreed verschil is tussen moslims in Tatarstan, en die in de stan-republieken? Ik heb eens gelezen dat de tataren niet via geweld voor ontvoogding gingen gaan (genre Tsjetsjenen), maar eerder in de pen kropen, en in het verleden zelfs een matigende invloed op moslims in Centraal-Azië wisten uit te oefenen?
|
klopt niet, de Caucasische en Centraal-Aziatische republieken en deelrepublieken hebben dezelfde intellectuele ontwikkeling en geleerdheid uit de Sovjet-tijd. Je moet die mensen echt niet onderschatten. Wel is het zo dat de Tataren over het algemeen gematigder zijn vermits ze al meer dan 6 eeuwen samenleven met de Russen en een goede modus vivendi hebben gevonden die sommige Aziaten en Caucasiërs nog moeten vinden.
Citaat:
Dat is heel vreemd, die mensen zijn dan helemaal omlaag gevallen na de val van de Sovjetunie vermoed ik (hun familie zal daar niet komen wonen zijn om het slechter te hebben)
|
De meeste Russen in Centraal-Azië wonen daar al sinds de 18de of 19de eeuw en zijn dus gewoon Centraal-Aziaten. Zelfs aan hun accent hoor je dat ze uit Centraal-azië komen, hoewel ze zich over het algemeen niet vermengd hebben met Kirgiezen, Kazachen of Oezbeken. Soms zien ze er zelfs Europeser uit dan Russen uit Rusland door vermenging met Duitse krijgsgevangen en Volga-Duitsers die massaal naar Centraal-AziË werden gestuurd en zich daar vermengden met de Russen.
in de jaren 90 verlieten veel Russen Centraal-Azië, doch vooral degene die tot de elite behoorden of ingenieur etc. waren en dus een toekomst hadden in Rusland (of het Westen). Degene met enige voorouder die Duits of Joods waren verhuisden naar Duitsland of Israel. Steden als Frunze (Bishkek) die tot eind jaren 80 voornamelijk Slavisch waren (Oekraïens, Russisch) werden plots voornamelijk Kirgizisch.
Wie achterbleef waren de Russen zonder toekomstperspectieven, en dat zie je. Ik heb voor de grap eens op straat gezeten op een drukke hoofdboulevard van Bishkek met enkele vrienden en kreeg veel muntjes. Ik zie er Russisch uit dus zal ik wel heel arm zijn... Veel Russen leven in echte krotten en zoeken hun toevlucht tot alcohol en drugs (heroïne is heel goedkoop in Centraal-Azië). Zo zie je hele families die bijna letterlijk als honden leven.
Natuurlijk zijn er ook Russen die het echt gemaakt hebben, al dan niet maffia. Die "blenden" dan ook naadloos in in de Centraal- aziatische maatschappij, die, alles bij elkaar beschouwd, heel erg gerussificeerd is.
|