Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Veel landen zullen failliet gaan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=156724)

alfa16vjtd 22 juni 2011 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kameleon (Bericht 5522115)
Dat zijn geen rellen, maar democratische protesten.
Indien ik ooit honger lijd, eet ik jou wel op.

Ik blijf wel binnen tot jullie mekaar uitgemoord hebben ;) je ontkent dus de rellen? :p

Ernst Niessen 22 juni 2011 18:37

De eurocrisis begon op 1 januari 2002, toen de euro ons allemaal opgedrongen werd. Vervolgens waren het uitgerekend Frankrijk en Duitsland die, tot woede van toenmalig minister van Financiën, Zalm (VVD), het eurostabiliteitspact negeerden en de grens van het begrotingstekort oprekten. Zij veroorzaakten daardoor een precedent dat door Portugal en Griekenland werd gevolgd met alle gevolgen van dien. Hoe zei toenmalig ECB-baas Wim Duisenberg het ook al weer zo ronkend? O ja: De euro(crisis) wordt van ons allemaal ...

Erw 22 juni 2011 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 5520770)
De banken zijn al failliet als een vrij kleine fractie van de spaarders van één middelgrote bank hun spaarcentjes gaan afhalen.

Vanaf 2002 heeft de ECB in een geleidelijk proces de hoeveelheid euro's verdrievoudigd.
Vanaf 2008 heeft de FED in een 3 maal sneller proces de hoeveelheid dollars verdrievoudigd.
Net gelezen op VTM nieuws: in 2001 was de prijs van een vierkante meter bouwgrond 55 euro. In 2011 is dat 155 euro geworden.

Rarara, zoek het verband.

En diegenen die in 2001 een lapje bouwgrond kochten als belegging hebben niks verloren aan koopkracht.
Degenen die hun spaargeld op een bankrekening lieten staan, daarentegen...

Txiki 22 juni 2011 21:10

Hoe verklaart iemand juridisch een staat failliet? En daarna, wat dan?

giserke 22 juni 2011 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5522559)
Hoe verklaart iemand juridisch een staat failliet? En daarna, wat dan?

Dan houden we anarchistische feesten. 8-)

freelancer 22 juni 2011 23:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kameleon (Bericht 5522097)
Solidariteit overwint in tijden van crisis. Dat bewijzen de gezamenlijke protesten van mensen in Griekenland en Spanje nu. Ook tijdens WO II zag men deze solidariteit opduiken. Burgerinitiatief zal veel verder geraken dan je denkt. Alleen hebben rijken niet graag dat gewone burgers onafhankelijk worden. Want wederom wij houden hun inkomsten draaiende.

Mensen van klein extreem links houden van het goede leven (zie Griekenland)... Zij brengen meestal geen centiem bij... integendeel... zij melken het systeem leeg (zie Griekenland)... :-D

Boel is ons Doel, denken zij... Daarom moet Doel blijven bestaan... :lol:

freelancer 22 juni 2011 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 5522142)
De eurocrisis begon op 1 januari 2002, toen de euro ons allemaal opgedrongen werd. Vervolgens waren het uitgerekend Frankrijk en Duitsland die, tot woede van toenmalig minister van Financiën, Zalm (VVD), het eurostabiliteitspact negeerden en de grens van het begrotingstekort oprekten. Zij veroorzaakten daardoor een precedent dat door Portugal en Griekenland werd gevolgd met alle gevolgen van dien. Hoe zei toenmalig ECB-baas Wim Duisenberg het ook al weer zo ronkend? O ja: De euro(crisis) wordt van ons allemaal ...

Dat klopt...
Niezen zal ons deel worden...;-)

speurneus 24 juni 2011 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JurgenD (Bericht 5516979)
Geloof niet de peptalk van de Europese marjonetten.

De schulden die menige landen hebben gerealiseerd zijn te hoog.
Ze eten uit de handen van de grote corporaties, de banken.

Diezelfde banken hebben door hun gefoefel, hun gokzucht, hun hebzucht, hun kredietwaardigheid ondermijnt. Om te overleven moesten ze het belastingsgeld halen bij de overheden.

De overheden konden niet weigeren, want de banken zijn de leners van kapitaal om de staatsschuld te dekken. Met andere woorden, de banken hebben gewoon de openstaande schulden ingevorderd.

Doordat de regeringen niet onafhankelijk meer zijn van de banken, de financiële markten en de grote, internationale corporaties, doen de regeringen gewoonweg NIKS. De mensen worden beduveld met peptalk.

De waarheid is dat een pak landen op de rand van het bankroet zitten.

Ook België stelt het niet goed. De Belgen denken dat hun spaargelden veilig op de bank staat. Maar zouden alle Belgen de spaargelden afhalen van de banken, dan zijn alle banken in België failliet.

De banken hebben veel meer geleend uitgeleend dan dat ze kredietwaardig zijn. Het gefoefel heeft dergelijke proporties dat het niet meer om aan te zien is. En de banken keren nog altijd grote bonussen uit. Waarom ? Ze zijn onaangenaakbaar, want de regeringen eten uit hun handen.

Er is een oplossing in dit alles, maar de oplossing is de tabula rasa. De enige oplossing is de munt omzetten in een goudmunt. Alsook moeten de regeringen onafhankelijk komen van banken en corporaties.

Regeringen moeten sociaal beleid voeren, want de evolutie van de techniek, wetenschap is van dergelijk hoog niveau dat er MINDER en minder werk zal zijn. Onze maatschappij KAN NIET MEER werken op basis van inbreng door werk.

We moeten overschakelen naar een ander systeem, waar inbreng anders wordt geëvalueerd. En de regeringen spelen daar een grote rol in.

Laat U niet bedriegen, er zal veel peptalk zijn van regeringsleiders. Maar heel veel landen zitten in de dikke puree. En de keizer heeft geen kleren !

De regeringen zullen hun geloofwaardigheid verliezen en de bevolking zal roeren.

Als U deel uitmaakt van een regering, wat dan ook, weet, dat eerlijkheid het langs duurt. En dat het volk op de eerste plaats komt. Niet het geld of eender welk systeem ! Het is het volk !

Als een regering het volk steunt, dan zal die regering zien, dat ze goed doet.
En de leiders zullen gezien worden als echte leiders.

Steunt de regering als een angsthaas, de grote corporaties, de banken, de financiële foefelaars, dan zullen menig politici zich schamen dat ze zich ooit 'leider' hebben genoemd en het volk zal hun verachten.

Het doel van een maatschappij moet het brengen zijn van geluk, vreugde, comfort, gezondheid, welvaart bij het volk. Het kan niet zijn dat het geluk van een kleine minderheid meer belangrijk is, dan het geluk van het gros van de bevolking. Dergelijk model is gedoemd om te mislukken. Enkel het brengen van welvaart aan iedereen kan een maatschappij doen slagen.

Daarom wie leider is, moet in zijn hart kijken en zien, wat hij of zij dient. Dient hij het volk, of dient hij (zij) eigenlijk iets anders, dat zijn leiderschap niet waardig is.

En voor diegene die, net als mij, geloven, God ziet U. En als het schip op de klippen loopt, trekt men eerst, de kapitein aan de oren, dan de stuurman, want de roeiers deden gewoon hun werk !

Ik weet niet waar jij je economische kennis hebt opgedaan maar 90% van wat je hier uit je duim zuigt is pure larie.

speurneus 24 juni 2011 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 5520770)
De banken zijn al failliet als een vrij kleine fractie van de spaarders van één middelgrote bank hun spaarcentjes gaan afhalen.

Is dat dan niet normaal misschien?

speurneus 24 juni 2011 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5521945)
Ik heb een tijd geleden mijn spaarrekening opgedoekt en alles in fysiek goud en zilver gestoken.

Nog geen seconde spijt van gehad.

Alles? Toch maar erg gevaarlijk. Ik volg de goudprijs sinds de jaren 70 en weet dat die koers soms heel rare onverwachte bewegingen kan maken.
Dat je zilver koopt begrijp ik al helemaal niet. Zilver is namelijk helemaal geen "valeur refuge" en de koers wordt bepaald door een paar wereldspelers die het merendeel van de zilverstock in handen hebben.

speurneus 24 juni 2011 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kameleon (Bericht 5522054)
Wij, het gepeupel, houden de economie draaiende en niet de banken. Als de middenklasse verdwijnt, verdwijnt ook de de economische groei.

Wij hebben het voordeel dat we in veel grotere getalen zijn dan de rijken, wij kunnen een coup plegen. En die zit er zeker en vast aan te komen. Voorlopig beseffen de Sheep people die elke dag hun uren gaan afdraaien nog altijd niet hoe zielig dit economisch bestel werkelijk is. Werklozen die hun thuis vervelen en tijd genoeg hebben om op het internet te zitten, kunnen uitvlooien hoe de economie werkelijk in elkaar zit. Deze worden dan snel verweten links tuig te zijn.

Sowieso moet ik de topicstarter gelijk geven. Alles is onherroepelijk failliet, de schulden zijn veel te ver gegaan. Het erge is dat men alles maar blijft rekken, nu ook met Griekenland, om geen gezichtsverlies te moeten lijden. Het Euro-project mag namelijk absoluut niet falen. Maar ondertussen wordt het werkelijke probleem maar groter. Typisch voor advocaten en politici. Problemen en moeilijke vragen ontwijken.

Maar man toch als er hier iemand zo goed als ongeschonden zal uitkomen zullen het de echte rijken wel zijn.

speurneus 24 juni 2011 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kameleon (Bericht 5522115)
Dat zijn geen rellen, maar democratische protesten.
Indien ik ooit honger lijd, eet ik jou wel op.

Ik heb vooral de indruk dat jij onvoldoende grijze hersencellen hebt om eerder wat te realiseren.

speurneus 24 juni 2011 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 5522153)
Vanaf 2002 heeft de ECB in een geleidelijk proces de hoeveelheid euro's verdrievoudigd.
Vanaf 2008 heeft de FED in een 3 maal sneller proces de hoeveelheid dollars verdrievoudigd.
Net gelezen op VTM nieuws: in 2001 was de prijs van een vierkante meter bouwgrond 55 euro. In 2011 is dat 155 euro geworden.

En jij ziet daarin een verband?
Leg me dan eens uit waarom de stijging van de grondprijzen niet in alle landen van de eurozone zijn gestegen met 300% maar dat er landen zijn waar de prijzen de evolutie van de consumtieprijzen hebben gevolgd?

Kodo Kodo 25 juni 2011 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 5522153)

Eigenlijk wel een schande dat wij hier in Europa zoveel meer over het tweede dan over het eerste vernemen.

Kodo Kodo 26 juni 2011 18:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5521945)
Ik heb een tijd geleden mijn spaarrekening opgedoekt en alles in fysiek goud en zilver gestoken.

Nog geen seconde spijt van gehad.

Al had je er wat op verloren (quod non), je zou tenminste de dieven die van de gedeeltelijk door hen gecreëerde rente leven niet verrijkt hebben. De moderne "kapitalist" is volgens sommige definities geen kapitalist. Hij heet "bankier". De uitbuiters zijn niet de producenten, maar de banken.

Wat je in de link kunt lezen: hoeveel % van wat we uitgeven naar rente gaat. Ja, zowat de helft, hallucinant! De NL versie is onvolledig; in het Engels of Duits lezen dus!

kelt 26 juni 2011 19:28

Nog tot begin jaren negentig gaf Japan AAA-klasse schuldpapieren uit...nu is het net geen junk...

De AAA-status van Amerikaanse schuldpapieren is een farce.....dat zal ook dit jaar vermoedelijk afgebouwd worden....

Duitsland is nu een AAA,maar door de aangegane,en waarschijnlijk eindeloze.... engagementen zal Duitsland deze AAA status waarschijnlijk nog dit jaar verliezen...jammer als ze eens zelf zullen moeten lenen.....

De vermoedelijke overblijvende EU-landen met een AAA,Nederland,Zweden...Finland zijn op zichzelf te klein om van belang te zijn op de internationale geldmarkten.Zij kunnen de Duitse rol van "condensator" niet overnemen....

Ziedaar het probleem.....de overheid(wij dus) moet steeds meer betalen om te lenen...Dit is dus een verdere aanmoedinging tot "begrotingen zonder tekorten"....maar het zal sociaal-economische gevolgen hebben,en die zullen niet van de poes zijn!

o ja....op dit moment is minder dan 50% van de Duitsers nog geinteresseerd in die "scheiss"-Euro....de kloof tussen politiek en burger is daar steeds erger aan het worden!
Het is gewoon niet uit te leggen dat een 25-jarige Griekse werkloze bijna evenveel "krijgt" als een 25-jarige Duitse werkende in een van die ellendige "geen-minimumlonen" jobs en dat een Duitser op 58 jaar niet in brugpensioen kan terwijl in Griekenland ganse volkssstammen jobomschrijvingen aan 50 jaar op pensioen gaan tegen 90% van hun loon....Verwondert het dat dit steekt? De Grieken moeten echt eens opgroeien! :-o

bon,ondertussen:
Het einde van de AAA-status voor overheden komt er aan.....Het is zelfs maar de vraag of de nieuwe Aziatische Tijgers dergelijke status zullen veroveren....of zelfs maar WILLEN....

Kodo Kodo 26 juni 2011 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 5528874)
o ja....op dit moment is minder dan 50% van de Duitsers nog geinteresseerd in die "scheiss"-Euro....de kloof tussen politiek en burger is daar steeds erger aan het worden!

Nog niet zo heel lang geleden - 3 jaar geleden - had ik een Duits liefje, en die werkte voor 7 euro per uur. Haar schimmelige zolderkamer kostte 400 euro per maand...

Het gebruikelijke scheldwoord voor de euro is overigens "Teuro", verwant aan teuer, "duur", en Teuerung, "stijging van de kosten voor het levensonderhoud", wat wij een beetje vereenvoudigend "inflatie" noemen.

Macchiavelli 26 juni 2011 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 5528921)
Nog niet zo heel lang geleden - 3 jaar geleden - had ik een Duits liefje, en die werkte voor 7 euro per uur. Haar schimmelige zolderkamer kostte 400 euro per maand...

Het gebruikelijke scheldwoord voor de euro is overigens "Teuro", verwant aan teuer, "duur", en Teuerung, "stijging van de kosten voor het levensonderhoud", wat wij een beetje vereenvoudigend "inflatie" noemen.

Net zoals ik nogal wat Nederlanders het woord "pleuro" heb horen bezigen. Van "pleuris/pleuritis" en "euro".

born2bewild 26 juni 2011 20:09

Elio Afgrond laat weten dat francofonen unaniem stellen: als er verarmd wordt zal het zonder hen zijn

born2bewild 26 juni 2011 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 5524854)
Alles? Toch maar erg gevaarlijk. Ik volg de goudprijs sinds de jaren 70 en weet dat die koers soms heel rare onverwachte bewegingen kan maken.
Dat je zilver koopt begrijp ik al helemaal niet. Zilver is namelijk helemaal geen "valeur refuge" en de koers wordt bepaald door een paar wereldspelers die het merendeel van de zilverstock in handen hebben.

en wie zegt dat pelgrim geen wereldspeler is?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be